L’acte d’inauguració del CERSIN, dimarts passat dia 10, va comptar amb la participació de la vicerectora d’Alumnat i d’Ocupabilitat, Sara Moreno, del vicerector de Recerca i de Transferència, Armand Sánchez, i del seu director, Josep Maria Sanahuja, que és professor del Departament de Pedagogia Aplicada de la UAB. Sanahuja va destacar que el CERSIN neix amb la voluntat d’endegar projectes interdisciplinaris i assumint “el repte de crear coneixement i posar-lo al servei de la societat, així com crear sinergies entre la universitat i el seu entorn”. I, pel que fa a l’actitivat del centre, va afirmar que la voluntat del CERSIN és practicar “una recerca participativa” especialment per “la millora de les condicions de vida de les persones en risc d’exclusió social”.
Entre els objectius del nou centre destaquen la creació de línies de recerca “per tal d’analitzar els processos d’exclusió-inclusió des d’una vessant educativa, laboral, cultural i social”, la col·laboració amb “els moviments, associacions, administracions i institucions relacionades amb aquest camp d’estudi” i la promoció d’activitats de transferència del coneixement i d’assessorament encaminades a fomentar els processos d’inclusió”. El CERSIN neix amb 14 professors, la majoria de la Facultat de Ciències de l’Educació, però també de les facultats de Dret, Sociologia i Comunicació Audiovisual. La idea és anar incorporant especialistes en altres àmbits.
Els primers projectes que s’han plantejat estan relacionats amb el “territori” de l’Autònoma, és a dir, el Vallès Occidental. El curs que ve el CERSIN assessorarà dues SIEI (suports intensius a l’educació inclusiva, antigues USEE) d’instituts i una escola d’adults d’aquesta comarca. Més enllà d’això, a la presentació del CERSIN van assistir diverses entitats representatives de la inclusió en els àmbits educatiu, laboral i de lleure, com les fundacions Aspasim, Aura, Actas i Ammfeina, així com la federació Dincat, l’associació Lectura Fàcil o la Plataforma per una Escola Inclusiva.
La inclusió, un desafiament global per la UE
En l’acte de presentació, Armand Sánchez va subratllar la importància que té per a la UAB la creació d’un CER quant a la captació de recursos i a “l’alineament de l’activitat investigadora amb les prioritats de recerca” de la Unió Europea. En aquest sentit, el vicerector va explicar que, de cara al proper programa marc, l’àmbit de les societats segures i inclusives és un dels cinc desafiaments globals que ha establert la Comissió Europea. Sánchez va expressar també la satisfacció de l’Equip de Govern de la UAB davant la creació d’un centre que “posa en comú docents i investigadors de diferents disciplines” entorn a una temàtica d’aquesta rellevància.
Pel que fa a Sara Moreno, l’altra vicerectora present, va afirmar que “hi havia una demanda latent a la UAB per constituir un centre d’aquestes característiques” tant pel fet que l’Autònoma disposa de personal docent i investigador expert en la matèria i d’importants línies de treball en aquest àmbit, com perquè el CERSIN respon als “valors de la UAB” pel que fa al “model d’universitat inclusiva” i al “compromís amb la igualtat d’oportunitats i el principi de no discriminació”. La vicerectora es va mostrar satisfeta també per tancar amb la constitució d’aquest centre un curs en què la UAB ha treballat en el seu segon pla d’acció sobre discapacitat i inclusió.
Al finalitzar la presentació es va dur a terme una dinàmica participativa amb representants de les institucions col·laboradores, i en la que van pendre part també estudiants i persones que han patit l’exclusió en primera persona, com un immigrant, un transexual o un persona amb problemes de salut mental.