L’establiment de relacions positives entre diferents generacions genera beneficis importants per a tothom. El contacte i la interrelació entre les generacions produeix més benestar i incrementa la qualitat de vida tant d’uns com dels altres.
Diversos estudis mostren que les relacions intergeneracionals entre infants/joves i persones grans es millora l’aprenentatge i la motivació dels infants, l’autoestima de les persones grans i la comprensió i el respecte entre les diferents generacions. I també es contribueix a una visibilitat més gran i a generar una imatge positiva de les persones grans en la societat. A més, el contacte i la interrelació entre les generacions produeix més benestar i incrementa la qualitat de vida tant d’uns com dels altres.
També afavoreix que es puguin establir vincles d’amistat, i se’ls dóna l’oportunitat per a que puguin intercanviar coneixements. Per exemple, els més grans als més petits, experiències de la vida i els més petits al més grans, noves tecnologies. Amb tot això el que es busca és que els nens i nenes entrin en contacte amb gent gran, donant-se suport mútuament, mentre s’intercanvien experiències.
Amb aquests objectius des de les direccions del Centre de serveis El Tossal i de l’Escola Otogesa de Maials ja fa temps que impulsem intercanvis intergeneracionals i col·laborem en l’organització conjunta de diferents activitats. Aprofitem festes assenyalades com Nadal o Sant Jordi per organitzar una cantada de nadales o elaborar roses i punts de llibre, i també hem organitzat altres activitats en altres moments com alguna exhibició de gimnàstica.
Durant el curs 2017-2018 , infants, padrins i mestres també vam organitzar un taller de postals de Nadal. Ens vam agrupar en petits grups de treball per elaborar les postals, que després vam enviar a un concurs de targetes de Nadal que van organitzar diferents centres per a gent gran d’arreu de Catalunya. Vam passar dues tardes molt entretingudes treballant de forma cooperativa, infants i padrins.
A partir d’aquestes activitats alguns alumnes de l’escola ens plantejaven a les direccions dels centres, l’interès per aprendre a fer les manualitats que es fan al centre de serveis. I d’aquí sorgeix la iniciativa que a continuació us presentem.
Projecte intergeneracional ‘Aprenem junts’
Durada del projecte:
El vàrem iniciar al mes de febrer fins al mes de juny de 2018.
Com l’hem gestionat:
Les direccions del dos centres vam buscar les persones que volien participar a l’activitat intergeneracional. I amb el llistat de les persones vam fer propostes d’activitats i vam preguntar als participants les seves preferències pel que es volia portar a terme. Hi han participat 11 infants i 11 padrins.
Què hem fet:
Hem pintat catifes amb reixa amb aquarel·les i llapissos de colors, i a l’hort del Centre de serveis hi hem plantat tomàquets, cebes, enciams…
Quan ho hem fet:
Durant el curs escolar , els alumnes de l’Escola Otogesa de Maials els dimecres alterns tenen lliure la tarda. Són aquestes tardes, de 15.30h a 16.30h, que hem aprofitat per trobar-nos i compartir activitats.
Objectius:
1. Fomentar l’intercanvi intergeneracional
La societat ha experimentat un canvi molt gran des que els nostres padrins eren petits. Els canvis socials i també medicobiològics han aconseguit que en aquests moments les persones grans, els padrins. cada vegada visquin més temps i ho facin amb major qualitat de vida.
L’estructura familiar ha canviat. Molts nens i nenes tenen els avis lluny i no poden tenir contacte amb ells. I moltes persones grans viuen soles i/o acudeixen a recursos socials com són residències, centres de dia, centres de serveis… Des d’aquests recursos es veu la importància d’atansar aquestes dues generacions per tal de generar sentiments positius entre ambdues parts, una experiència beneficiosa per a tothom.
2. Augmentar autoestima
Vam poder comprovar que les trobades intergeneracionals augmenten el sentiment d’autoestima en la gent gran perquè se sent valorada. La majoria de la gent gran té la idea preconcebuda de que no pot fer coses noves i quan se sent escoltada i comprova que pot fer coses noves, disminueix el sentiment de no servir per res, i també la sensació de depressió i d’infravaloració que senten moltes persones grans.
Amb els infants, els padrins aporten als nens un vincle segur i estable que els ajuda a construir una identitat i una personalitat equilibrada que els permet tenir un millor concepte i estima d’ells mateixos. Els padrins també ensenyen bons models de relació i socialització, ja que amb ells, els infants aprenen a estar amb altres persones fora de la llar paterna/materna.
3. Generar històries de vida
La relació intergeneracional permet generar històries noves. Històries que en un futur seran recordades per uns i altres, i que contribueixen a crear un sentiment d’envellir activament. Aquest sentiment d’envellir activament és el que Erikson va denominar generativitat, és a dir, la capacitat de continuar generant en la vellesa, en la jubilació. Així, existeix una simbiosi fonamental entre padrins i nens que els impulsa, a tots, cap a una millor qualitat de vida.
Recursos
Humans: Una professional o dues en funció de la participació. S’ubiquen a l’espai on es realitza l’activitat i donen suport en tot el necessari per a la realització de l’activitat.
Materials: El material que es pugui necessitar, des d’agulles de mitja, agulles de cosir, pintura… el va facilitar el Centre de serveis.
Avaluació
A final del curs escolar es valora per part de tothom, les direccions dels centres, els usuaris dels centre de serveis i els alumnes de l’escola. Se’n fa una valoració molt positiva i es decideix continuar l’activitat el pròxim curs.
Conclusions
Aquest projecte de relació intergeneracional es pot resumir dient que és un benefici mutu per molts infants i gent gran del municipi de Maials. Nens i padrins es veuen reforçats i afirmats en la construcció del seu desenvolupament personal i d’un vincle emocional amb persones d’una altra generació.
Bibliografia
- Erikson, E. H. (2000): Ciclo Vital Completado.
- Projecte d’educació intergeneracional (2018). «Compartir la infancia 2 (SACHI 2)», Grup d’Investigació i Formació Educativa i Social (GIFES), Universitat de les Illes Balears
Olga Parés és mestra d’educació infantil i directora de l’Escola Otogesa / Susana Eres és la directora del Centre de Serveis El Tossal