La portaveu del Govern i consellera de Presidència, Meritxell Budó, ha anunciat aquest matí en roda de premsa, després de la reunió del Consell Executiu, que el Govern ha aprovat un decret llei sobre el procediment d’integració dels centres educatius municipals o privats a la xarxa d’escoles de la Generalitat. Budó s’ha limitat a dir que aquesta eventualitat ja està contemplada a la Llei d’Educació de Catalunya (article 45) i que el decret s’aplicaria “sempre i quan els centres ho sol·licitin”. Budó s’ha referit específicament al cas d’escoles d’educació especial de titularitat municipal.
Immediatament després, el Departament d’Educació, a través d’un fil de Twitter, ha ampliat una mica la informació. Amb els 5 punts que, se suposa, expliquen la naturalesa del que qualifiquen com una “eina molt important per enfortir la xarxa pública educativa del país”: 1) el traspàs de concertat a públic només es farà quan hi hagi necessitats d’escolarització; 2) es garanteix la continuïtat i condicions laborals de la plantilla dels centres; 3) també es garanteix que els alumnes tindran plaça al centre; 4) el traspàs podrà implicar també els edificis dels centres o se’n crearan de nous; i 5) el decret permetrà consolidar l’oferta de places escolars en un territori concret.
🙋🎒📚🏣🖍 Per al Departament d’@educacio, és urgent donar resposta a les necessitats d’escolarització actuals. Per això, el @govern ha aprovat un decret llei per poder integrar centres educatius municipals o privats a la xarxa de centres públics de la Generalitat 👇
— Educació (@educaciocat) 28 de maig de 2019
1⃣ Només es durà a terme quan hi hagi necessitats d’escolarització i el mutu acord entre el Departament d’@educaciocat i la titularitat del centre educatiu
— Educació (@educaciocat) 28 de maig de 2019
2⃣ Pel que fa al personal d’aquests centres, es garanteix la seva continuïtat i estabilitat laboral, tot mantenint la plantilla i les condicions laborals que tinguin en el moment de la integració a la xarxa pública de la Generalitat
— Educació (@educaciocat) 28 de maig de 2019
3⃣ Els alumnes afectats tindran plaça reservada al nou centre
4⃣ Permetrà mantenir l’ús docent d’edificis ja existents i, així, crear nous centres públics de manera eficient
5⃣ Permetrà, també, consolidar l’oferta de places escolars en un territori concret
— Educació (@educaciocat) 28 de maig de 2019
👉 El Departament disposarà d’una eina molt important, prevista a la Llei d’#Educació de Catalunya, per enfortir la xarxa pública educativa del país
— Educació (@educaciocat) 28 de maig de 2019
En una nota de premsa posterior, el Govern ha insistit que el personal docent “s’integrarà en el nou centre d’acord amb la normativa laboral del dret de successió d’empresa. Així, els que tinguin contracte laboral indefinit passaran a treballar com a personal laboral fins que la plaça s’extingeixi”. “A més -continua la nota-, a causa del redimensionament de la plantilla del centre de nova creació, serà necessària la incorporació de nou professorat, ja sigui personal funcionari de carrera o bé personal docent interí, que tindrà el vincle de funcionari interí i formarà part de la borsa de treball del Departament”. Pel que fa als alumnes, afegeix, “tindran plaça reservada, tot i que seran les famílies les que escolliran si continuar o no l’escolarització dels alumnes en el nou centre. En aquest sentit, les famílies hauran de tenir en compte el nou projecte educatiu que s’oferirà en el centre de nova creació”.
“La norma aprovada avui pel Govern permetrà al Departament d’Educació la creació d’un nou centre educatiu sense haver d’instal·lar aules prefabricades o bé construir nous edificis, amb les dificultats que comporta el fet de trobar sòl públic i la limitació de recursos econòmics. A més, es donarà compliment a diverses iniciatives parlamentàries que insten el Govern a activar els processos d’integració a la xarxa pública de centres de titularitat d’ens locals. I d’aquesta manera, s’enfortirà de manera immediata el sistema educatiu”, conclou el comunicat del Govern.
Aquest decret obre la porta a una entrada d’escoles concertades a la xarxa pública, com la que va tenir lloc els anys vuitanta, quan, arran de la lluita del Col·lectiu d’Escoles Per l’Escola Pública de Catalunya (CEPEPC), el Govern català va aprovar una llei que va permetre que una vuitantena d’escoles d’aquest col·lectiu (i una vintena més que no ho eren) s’integressin a la xarxa pública, un procés que va durar força anys perquè el traspàs de béns i de professorat va ser farragòs, donada la singularitat de cada cas. Precisament fa unes setmanes es va celebrar un acte a la seu de l’Associació de Mestres Rosa Sensat per recuperar la memòria del CEPEPC.