El pròxim 3 de desembre l’OCDE té previst publicar les dades de PISA 2018, l’última de les proves que s’han realitzat. Però segons un comunicat de l’organització, les dades d’Espanya relatius a lectura, en concret a una prova nova sobre fluïdesa lectora, no seran públics.
Segons informa l’OCDE, han trobat incoherències en les proves. Aquesta prova de fluïdesa s’ha realitzat en ordinadors, de manera que s’ha registrat el temps de resposta de l’alumnat. Gràcies a això l’organització ha detectat que bona part dels qui van realitzar les proves en la primavera de l’any passat van trigar 25 segons a respondre un total de 20 preguntes. En comparació amb altres companys que van trigar entre 50 segons i dos minuts a fer el mateix treball. L’organització ho defineix com «un comportament de resposta inversemblant per part dels estudiants».
A més, aquest mateix alumnat va respondre a les preguntes que se’ls feien seguint un patró, segons el comunicat de l’OCDE; contestaven totes sí o no. «Aquest comportament de resposta no ha estat uniforme en tota la mostra d’Espanya, sinó que s’ha observat sobretot en determinats centres educatius d’algunes zones d’Espanya».
Fonts de l’OCDE asseguren que no creuen que es tracti d’un boicot o una cosa semblant atès que, afirmen, els centres educatius participen de manera voluntària. Són triats, segons aquestes mateixes fonts, segons una mostra estandarditzada i poden negar-se a participar. A més, creuen que si fos així, les respostes inversemblants serien visibles en altres parts del test.
Pel que sembla, aquest problema només ha ocorregut a Espanya i afecta als resultats de lectura de tota la prova. Per aquest motiu no es publicaran les dades, si més no fins que s’hagi determinat què va passar durant el procés. I de moment sembla que trigaran a tenir respostes sobre el perquè del que ha passat. Sobretot pel fet que falta poc perquè es publiqui l’informe i la prioritat ara mateix és una altra.
PISA 2018 també oferirà resultats sobre Matemàtiques i Ciències, seccions, assegura l’OCDE, que no s’han vist afectades d’igual manera per aquestes respostes anòmales que han aparegut en Lectura.
Des del Ministeri d’Educació remeten a l’OCDE per a qualsevol aclariment en relació a l’ocorregut, malgrat que el mateix comunicat de l’organització afirma que «l’OCDE i Espanya estan treballant conjuntament per identificar les causes d’aquest comportament de resposta per part dels estudiants i poder evitar així que es produeixin casos similars en el futur».