Educar, per a què?
Joan Buades | Ed. mesllibres
Joan Buades, professor i persona compromesa social i políticament amb la transformació de la societat, ens presenta en aquest nou llibre el que considera que són els reptes actuals que l’escola i l’educació en general han de treballar sense esperar més temps.
Descriu l’actual situació crítica de l’ensenyament obligatori, la desorientació dels plantejaments, els mestres cremats, la major burocratització del sistema i que aquest no dóna resposta als reptes actuals que com a humans tenim plantejats.
Aporta dades i valoracions de la crisi climática, política i social i com l’escola ha de tractar aquestes temàtiques.
Llibre que aporta dades importants i que ajuda a reflexionar sobre la situació actual i suggeriments per treballar-ho a l’escola.
Crisis Climática
Josep Roca Trecents | Ed. Octaedro
Josep Roca és doctor en Bioquímica, llicenciat en Filosofia i especialista en l’àrea d’economia política. Ell creu que la crisi climàtica va a un ritme vertiginós, la qualitat de vida i l’equilibri del planeta obliga a un canvi radical de model energètic, les renovables estan preparades per fer aquest relleu, però malgrat tot, seguim fora dels objectius del canvi a causa dels interessos econòmics i geopolítics al voltant del petrodòlar.
En el llibre explora, analitza i interpreta amb molt rigor i clarividència l’evolució i les perspectives que aquest repte global entre l’ecologia, l’economia i el gran capital. És l’enfrontament més desestabilitzador i dramàtic de tota la història de la humanitat pel futur del planeta, El tema és urgent, el temps per poder parar-lo s’acaba. D’aquí la urgència i la transcendència del full de ruta que l’autor proposa, en forma de decàleg en el capítol final del llibre.
¿Cómo aprendemos?
Hector Ruiz Martin | Ed Graó
El títol fa una bona descripció del que trobarem en el llibre. Un bon índex organitzat en blocs:
- La ciencia de cómo aprendemos
- Los procesos cognitivos del aprendizaje.
- Los factores socioemocionales del aprendizaje.
- La autorregulación del aprendizaje.
- Los procesos claves de la enseñanza.
- Anexo: Mitos pseudocientíficos sobre el aprendizaje.
Tracta aspectes d’ensenyament-aprenentatge més individuals, però també col·lectius. Un llibre útil per comprendre millor els processos d’ensenyament-aprenentatge i adequar la nostra pràctica professional als coneixements científics. El llibre acaba amb una extensa bibliografia que permetrà, de segur, ampliar coneixements.
Ser maestr@ en el 0-3
Laura Lladós Alonso | Ed Graó 2019
L’autora, mestra, a partir de la seva experiència reflexiona sobre la tasca dels docents en l’etapa 0-3 anys. El llibre es divideix en vuit capítols. Cadascun d’ells conté exemples pràctics que mostren de manera clara els conflictes i dubtes quotidians, que apareixen a l’escola, i la seva resolució.
El primer capítol: educar amb l’emoció reflexiona sobre com acompanyar als infants en la seva quotidianitat, també com enfrontar actituds violentes dins i fora de l’aula.
Per l’autora és molt important que el mestre sigui empàtic, observador, reflexiu, que acompanyi activament als infants i els faci veritables protagonistes.
A Educar amb la presència es mostra com sovint es confon presència amb interferència. Es destaca la importància de l’escolta activa. També es tracta la inclusió: es donen alternatives perquè l’infant se senti part del grup.
A Educar amb la calma s’argumenta com d’importat és educar observant i reflexionant, com els aprenentatges sols tenen sentit si sorgeixen de les vivències pròpies. Mostra com cal aprendre de les diferents corrents pedagògiques i treure’n de cadascuna l’ajut que calgui.
A Educar amb les famílies ajuda a trobar eines per apropar-nos a elles. Per l’autora és molt important veure-les com aliades en l’educació dels infants, cuidar la relació amb elles i dedicar-los el temps necessari. Remarca, també, la importància que l’escola estigui oberta al seu entorn.
A Educar en equip per l’autora comporta trobar espais on poder cercar les estratègies més adequades per créixer com a grup i augmentar la qualitat educativa.
En els capítols 6, 7 i 8 ens ofereix una sèrie d’indicadors per observar, recursos d’organització i 10 idees “claus” en relació a la figura del docent d’una escola bressol.
Aquest llibre és una eina útil per totes les persones interessades i implicades en l’educació 0-3 anys. És de lectura fàcil, ens apropa al tarannà diari d’una escola bressol i ens ajuda a reflexionar sobre qüestions pedagògiques. Un text valuós a tots els nivells.
“Es mío”, pegar, morder, molestar… y otras formas de acercarse
Elena Lobo Aleu | Ed Graó
Les relacions entre infants d’edat similar són diverses i de vegades poden semblar agressives, cosa que preocupa als adults. Els infants, quan entren en un centre educatiu, es troben que els cal aprendre a compartir-ho tot entre similars i no sempre hi estan predisposats. Les relacions que s’estableixen entre iguals i entre l’infant i els seus referents adults són diferents de les què té amb la família. A l’infant li cal aprendre a compartir-ho tot amb el grup, passa de ser un ésser únic a ser un més entre altres. Aquestes situacions poden de vegades ocasionar problemes que poden ser més o menys agressius. És aconsellable que els menuts aprenguin a resoldre les discrepàncies sorgides entre ells, amb la mínima participació directa de l’adult. Això l’ajudarà a créixer vers la seva pròpia autonomia personal.
L’autora analitza diferents situacions de relacions entre infants, i treu unes conclusions amb la mínima intervenció directa. Aquest comportament adult ajudarà en el creixement i en l’autonomia dels infants. S’aconsella la seva lectura a professionals i futurs mes mestres de 0-3, com també a famílies amb més d’un fill.
Leonor Serrano. Dones, educació i treball
Edició : Mª del Carmen Agulló | Ed. Eumo
Hem de llegir història. Tots formem part de baules que no ens caldria repetir i que per tant ens estalviaria temps. Dones, educació i treball és un llibre original de Leonor Serrano on hi ha recollits cinc articles seus representatius, publicats entre els anys 1923-1933, del segle passat.
Serrano (1980-1942) és nascuda a Castella (Hinojosas de Calatrava. Ciudad Real), formada a Madrid i desenvolupa la seva carrera professional a Catalunya. Era de família obrera i integrada a la burgesia intel·lectual gràcies al seu esforç i les beques que va aconseguir per mèrits propis.
Les primeres escoles on treballarà són a Barcelona. Té una preocupació especial en reivindicar la llibertat de la dona a traves de l’educació. Creu que la primera infància és cabdal per a caminar, per ajudar, auto ajudar-se, a les dones de la seva època. Serrano no es basava en la intuïció; era estudiosa de diferents ciències i amb el arguments apresos defensava els seus postulats pedagògics. Es va transformar en especialista en pedagogia Montessori i va ser gran especialista i difusora del seu mètode.
Molta aviat serà inspectora, i es cuidarà que les escoles no siguin casernes. L’escola és una comunitat on un s’ha de fer gran per la societat que ha d’acollir. Pensa en les nenes del seu temps i les vol fer créixer des del seu origen en aquell temps on les futures dones han d’aspirar a molt més que ser reproductores.
Tindrà problemes dins l’administració. Sofreix la dictadura de Primo de Rivera. Es reincorpora durant la República. Depurada després de l’abril del 39. Tota la seva tasca la desenvolupa en el context de les dones que en la seva època a Catalunya lideren la tasca i els canvis per ajudar a la dona. Són ,entre altres, Francesca Bonnemaisson, Dolors Montserdà, Carme Karr, Maria Baldó, Rosa Sensat…
En llegir-lo, trobareu en aquest llibre algunes recomanacions que poden semblar ara desfasades. Però la base és una societat socialista alliberadora a través de l’escola i en ella les nenes que han de sortir graduades amb el sentiment de que poden triar lliurement el seu futur, on caldrà mantenir la formació. Llegim història. És un gaudi.
Escuelas que valgan la pena
Pepe Menéndez | Paidós Educación
En realitat, el llibre de Pepe Menéndez encara no es pot trobar a les llibreries, ja que es presenta el 25 de març a l’Auditori de la Pedrera, però a la nostra redacció ja ha arribat un exemplar de l’edició argentina, que ha sortit unes setmanes abans. Menéndez aprofita la seva llarga experiència en el món de l’educació per reflexionar, gairebé sempre a partir d’històries viscudes, sobre qüestions com la vocació del docent, la relació amb els alumnes,el fracàs i l’èxit escolar, l’avaluació, el lideratge al centre educatiu, el treball en equip o la participació de les famílies. En resum, és un llibre en el qual Menéndez hi bolca tota la passió i tots els aprenentatges extrets d’una vida en la qual ha exercit pràcticament tots els papers de l’auca en educació: professor, director de centre, director adjunt de la xarxa d’escoles dels Jesuïtes, i assessor de diversos governs i institucions educatives.
Com diu Axel Rivas al pròleg, “aquest és un llibre de vivences d’aprenentatge per repensar les escoles”.
Escenarios para un desarrollo psicológico sano y sus dificultades
Pablo García Túnez | Ed Octaedro/ Rosa Sensat
En un moment que s’etiqueta fàcilment les persones, especialment els infants, però que, al mateix temps els tractaments o les simples consultes psicològiques semblen una raresa a la xarxa pública, aquest llibre ens pot ajudar a situar diversos aspectes, especialment des del punt de vista preventiu. Per altra banda, en el llibre es situa que “cal tenir present que l’entorn sociocultural en què un infant es desenvolupa influeix en la percepció que es té d’ell a les diferents edats, les exigències que se li imposen, els drets que se li atorguen…”
Un cop d’ull a l’índex ens donarà pistes sobre el contingut:
- Salud y enfermedad: un continuo sin límites precisos
- Conflicto, riesgo y patología: la importancia de distinguir.
- Desarrollo psicológico: lo natural es que vaya bien
- Creciendo entre la casa y la escuela.
- Acontecimientos que pueden dañar el desarrollo psicológico
- Condiciones para un desarrollo sano
- A modo de conclusión
Ecotècnia SCCL: èxit empresarial o fracàs cooperatiu?
Joaquim Coromines | Ed Octaedro
Aquest llibre presenta un projecte tecnològic que ha reeixit tenint clar que no tant sols se’n beneficiaran els promotors, sinó tota la societat, malgrat no puguin comptar amb l’ajut de la pròpia administració autonòmica més interessada en vendre el patrimoni industrial a les multinacionals en aquells anys vuitanta.
Aquest projecte, a més, és fruit d’una maduració ideològica on s’apleguen tots els aires de renovació social que esclataven en el món a les dècades dels anys 60 i 70. Amb la idea de defensar la pròpia tecnologia i de saber defensar la pròpia sobirania.
Que cinc enginyers acabats de graduar i tres enginyers professionals amb l’aportació de l’equivalent a 2.500 euros actuals puguin bastir un gegant de l’enginyeria capaç de parlar de tu a tu amb els grans del sector, ens parla de l’entusiasme, l’abnegació i l’esperit de sacrifici dels quals van ser capaços aprofitant totes les oportunitats econòmiques de les caixes d’estalvi, dels col·legis professionals, d’institucions públiques de l’Estat i d’Europa, així com de fer serveis per escoles d’estiu als ICE de les universitats, mentre els bancs només volien garanties personals o “el pla de venda dels aerogeneradors”!.
El fet de tenir un projecte reeixit els comporta entrar en una voràgine competitiva i contradictòria amb la pròpia ideologia, fins a la conversió en SA, i posterior venda a una multinacional. L’esforç que fan les administracions per afavorir i ajudar les grans empreses multinacionals, automobilístiques o no, no es va fer per ajudar financerament a una gran empresa local que tan sols es podia finançar a base de crèdits o pòlisses personals.
Com diu l’autor, “aquest llibre pretén compartir l’experiència de com vàrem ser capaços d’assolir uns resultats que semblaven utòpics, com vàrem sortejar les dificultats econòmiques, organitzatives i tecnològiques. I com vàrem vèncer les dificultats per mantenir els valors constitucionals en un entorn molt diferent del de la creació de la cooperativa”. En una societat que cerca alternatives per sobreviure al liberalisme imposat, l’exemple d’Ecotècnia SCCL mereix que es tingui en compte i s’analitzi amb deteniment.
Movimiento libertario y educación en España (1901-1939)
Emili Cortavitarte (Calumnia Edicions)
De manera resumida, l’autor ens fa una passejada per les corrents pedagògiques del moviment llibertari durant els primers quaranta anys del segle XX, de Ferrer i Guàrdia i l’Escola Moderna, passant per les escoles i mestres racionalistes de sindicats de la CNT i ateneus, fins a l’aposta per una educació pública activa, coeducativa i alliberadora (escola Nova Unificada).
Cortavitarte és professor d’història, durant molts anys va ser el secretari general de CGT Catalunya i actualment presideix la Fundació Salvador Seguí. Amb aquest llibre, per tant, reivindica un moviment oblidat que, segons defensa, “va construir un procés formatiu i educatiu radicalment revolucionari i alternatiu a la dominació de classe i a les estructures capitalistes”.
El llibre acaba amb una bona bibliografia.
Okupes a l’escola!
Marta Comas Sàbat | Ed Eumo
L’escriptora, antropòloga i doctora en sociologia Marta Comas publica Okupes a l’escola, on explica com les famílies fan sentir la seva veu en el sistema educatiu, Al llarg de llibre és parla d’ètica, sobretot de compromís, d’estètica, sobretot de comunicació simbòlica i de política, sobretot d’allò que és públic i compromet el futur de tots. Perquè quan els pares i les mares okupen l’escola hi ha en joc totes aquestes dimensions.
Perquè l’escola canviï, les famílies i l’entorn han d’entrar a l’escola si es busca un canvi real. Cal canviar el significat de la comunitat educativa. L’escola ha d’ensenyar a pensar críticament i ha d’obrir espais per a la participació. L’autora apunta tres idees clau perquè, en aquest camí, les famílies passin de ser okupes a co-protagonistes: fer-les participar en la planificació de l’oferta educativa, elaborar un discurs compartit sobre el model pedagògic, i ampliar el concepte de comunitat educativa més enllà de les aules.
Fer de mestre quan ningú no sap per a què serveix
Jaume Funes |Ed. Eumo
L’autor reclama el llibre per a les noves generacions de docents que s’incorporen a la professió, però també per aquells i aquelles que ja hi porten alguns anys. Diu: “No es pot ser mestre sense formular-se un seguit de preguntes que cerquen permanentement resposta (respostes canviants en la vida diària de l’aula)”.
“Aquest no és un llibre que recomani un seguit de bones pràctiques per aplicar. No, no és un manual per aplicar. És un manual per recordar les bones maneres de ser mestre”.
En un moment de “sorolls” diversos al món educatiu, el llibre ens planteja una reflexió aprofundida més enllà de modes i rentats de façanes que porten, sovint, al professorat estrés i desorientació.
Un bon índex:
- Què és fer de Mestre?
- Però, què és una escola?
- És possible una Escolà de ciutadans i ciutadanes lliures?
- És obligatori mirar els alumnes? I parlar amb les famílies?
- I si no tinguéssim escola?
99 invitacions a la lectura
Grup de treball Passió per la lectura | Ed Rosa Sensat Col·lecció Dossiers
És una proposta de treball ordenada per cicles escolars on s’acosten als llibres des d’angles diferents, convidant a una lectura que defugi la uniformitat i abasti camins inexplorats, divertits, creatius, que facin pensar, cooperar i verbalitzar allò que els autors i il·lustradors mostren o suggereixen…
El grup de treball Passió per la lectura, coordinat per Jaume Centelles, és un referent en el món de la literatura infantil, amb vint anys de treball. Format per mestres, pedagogs, professors, llibreteres, editores, bibliotecàries i persones interessades en l’educació literària dels infants.
El llibre és un recull de cent propostes de lectura organitzades en 4 grups d’edats: educació infantil, cicle inicial, cicle mitjà i cicle superior. A cada cicle trobareu aquests apartats: anàlisi dels relats, com llegir, accions al voltant dels llibres i les lectures, lectura de les imatges, escriptura, dramatització, jocs, elements plàstics, descoberta i lectura i TICS. Aquestes propostes de treball són una opció, però hi ha molts llibres que tenen innumerables possibilitats.
Cada fitxa està estructurada en: dades bibliogràfiques, resum, descripció de la proposta, objectius, àmbits/àrees, recursos emprats i observacions complementàries.
Un molt bon recull actualitzat, que segur que ajudarà tots els mestres que volen fer gaudir als seus alumnes del plaer de la lectura.
Per què la infància
Francesco Tonucci | Ed. Destino
L’últim llibre de Tonucci, de petit format, va voler aparèixer coincidint amb el 30 aniversari de la Convenció Internacional dels Drets dels Infants, el novembre de l’any passat. Amb una prosa delicada, Tonucci va desgranant capítol rere capítol la seva fascinació pels infants, pel seu talent, pel seu enginy, i per la necessitat que els governs apostin per les polítiques d’infància, per donar-los espais, per escolar-los, per potenciar la seva autonomia en tots els àmbits. Ja ho diu el subtítol del llibre: “Sobre la necessitat que les nostres societats apostin definitivament per les nenes i els nens”.
Al final del llibre Tonucci es transforma en Frato per recuperar i comentar alguns de les seves vinyetes que millor il·lustren el que ha estat intentant fer entendre durant les pàgines prèvies amb paraules.