Curs escolar
Com s’acabarà és, encara, una de les grans incògnites, i segurament ho serà fins que acabi. Ara mateix, el que sembla més probable és que el curs no s’allargui (el Departament no ha fet cap insinuació al respecte i bona part de la comunitat educativa s’hi posiciona en contra). La instrucció que Educació ha enviat als centres és que, a la tornada de Setmana Santa, arrenqui la tercera avaluació, amb contingut qualificable, que naturalment s’haurà de fer a distància i que s’espera que pugui acabar de forma presencial, encara que només sigui unes setmanes al juny. Aquesta tercera avaluació haurà de tenir en compte les circumstàncies en les quals haurà viscut cada alumne el període de confinament, és a dir, que es demana comprensió i flexibilitat.
El Departament ha d’explicar (segurament, aquesta setmana) com se salva la bretxa digital que separa molts alumnes (i molts docents) de les noves tecnologies. Els sindicats han manifestat la seva oposició al fet que l’ús del telèfon particular sigui una eina, i cada cop hi ha més veus que advoquen per donar el curs per acabat, pel que fa a les qualificacions, mentre es continua en l’acompanyament i la tutorització dels infants i adolescents. La FMRP, per exemple, en un recent comunicat ha demanat que la nota de la 3a avaluació sigui la de la 2a. Al País Valencià també opten per no donar per acabat el curs, però la setmana passada el Govern valencià va anunciar el repartiment de 14.000 tauletes amb connexió a internet entre l’alumnat amb menys recursos econòmics i de 1.700 ordinadors portàtils per als equips directius dels centres.
Preinscripcions i matriculacions
Un altre dels grans dubtes, i per això mateix un dels grans maldecaps que haurà d’afrontar l’administració educativa fins al començament del curs 2020/21, el 14 de setembre. L’últim que se sap de les preinscripcions és que el Departament va informar el 17 de març que es faran quan es pugui garantir que tothom les pot presentar. En resum, molts funcionaris hauran de treballar a l’estiu perquè l’inici de curs tot estigui en ordre, i les famílies hauran d’assumir que fins poc abans de començar no coneixeran el nom del centre on s’escolaritzarà el seu fill o filla.
Al País Valencià la setmana passada es va informar que el procediment d’admissió a les etapes d’Educació Infantil, Primària, ESO, Batxillerat i FP per al pròxim curs 2020-2021 es tramitarà de manera electrònica, i que la conselleria d’Educació, per tal de garantir l’assistència i l’accés de totes les famílies, habilitarà punts d’atenció a l’usuari per a les persones que no disposen de mitjans electrònics.
Formació Professional
Ministeri i comunitats han estat d’acord amb flexibilitzar al màxim les hores de formació en empresa perquè es pugui atorgar el grau, tant pel que fa a l’FP convencional com amb l’FP dual. Com en el cas del batxillerat i de les universitats, la intenció és que cap alumne perdi un any. Com que la major part de l’alumnat no haurà pogut completar les hores de formació en centres de treball mínimes per obtenir el títol, a Catalunya el Departament d’Educació deixa que els centres acordin allargar aquestes pràctiques al juliol, o fer més hores quan es pugui reprendre l’activitat, o fins i tot substituir-les per un mòdul integrat (és a dir, més hores de formació al centre). Pel que fa a la modalitat dual, es permet l’obtenció del títol amb una reducció d’hores d’estada en l’empresa, fins a un mínim de 660 (normalment han de ser 1.000). Qui no arribi al mínim, podrà comptar les hores que hagi fet com si fos d’una FP ordinària i obtenir el títol com a tal.
Selectivitat
La Comissió d’Accés i Afers Estudiantils del Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC) ha decidit endarrerir la realització de les proves d’accés a la universitat d’enguany al 7, 8 i 9 de juliol, com han fet la major part de comunitats autònomes. A França s’ha decidit que aquest any no hi haurà selectivitat (el baccalauréat), sinó que s’allargarà el període lectiu i que la nota de l’examen se substituirà per l’avaluació continua d’aquestes setmanes. A Espanya ara mateix aquesta mesura no sembla que estigui sobre la taula, ni tan sols s’ha parlat de reduir el temari, però sí que, si més no a Catalunya, s’ha demanat als examinadors que els estudiants puguin tenir un ventall d’opcions més gran en cada prova.
Les PAU +25 i +45
La Prova d’Accés a la Universitat per a més grans de 25/45 anys (inicialment fixada pel 18 i 25 d’abril) es posposa fins al juny: fase general (20 de juny) i fase específica per als més grans de 25 anys (27 de juny).
Les PAP
La convocatòria ordinària de les Proves d’Aptitud Personal (PAP) per accedir als Graus en Educació Infantil i en Educació Primària (que havia de celebrar-se el 25 d’abril, en convocatòria ordinària) es programen al divendres 19 de juny.
Curs universitari
Les universitats (si més no, la majoria) ja han informat que la docència presencial no es reprendrà fins al curs vinent és a dir, que tota la docència que s’imparteixi fins a finals d’aquest curs serà telemàtica. L’única excepció són les proves d’avaluació final, que ara per ara es confia que es puguin fer de forma presencial, sense descartar –lògicament– que al final no hi hagi més remei d’inventar-se la forma de fer-les virtuals. Algunes universitats estan allargant el període d’avaluació fins a mitjans de juliol. Hi ha la voluntat que tothom que superi aquesta avaluació passi de curs i que els estudiants que estan en l’últim curs puguin graduar-se com si res no hagués passat. Algunes veus, però, advoquen per un aprovat general. A Itàlia sembla que aquesta opció està agafant molta força.
Oposicions
Les oposicions per a les 5.000 places del cos de docents de secundària, que estaven previstes per a finals de juny, finalment el Departament les trasllada al darrer quadrimestre de l’any (contra l’opinió d’alguns sindicats, que demanaven endarrerir-les un any). La primera setmana de setembre els opositors hauran de presentar de la programació i unitat didàctica; la seva defensa (1a part de les oposicions) es farà a finals d’aquell mes o al llarg de la primera quinzena d’octubre; i el supòsit pràctic i desenvolupament d’un tema (2a part de les opos) a finals d’octubre o al llarg del mes de novembre. El desembre es farà la valoració dels mèrits de cada opositor i la resolució d’aspirant seleccionats es publicarà el gener de 2021.
En el cas de les Illes Balears, el Departament d’Educació, Universitat i Recerca està demanant insistentment al secretari d’Estat d’Educació i FP que aprovi una mesura legislativa que permeti el trasllat de les oposicions previstes per aquest any (1.144 places distribuïdes entre tots els cossos docents i illes) a l’any 2021. En el seu cas, però, el confinament els va enxampar amb la convocatòria encara oberta, mentre que a Catalunya ja s’havia tancat.
Activitat normativa
Des de l’inici del confinament no s’ha tingut cap més notícia del decret d’admissió o del decret de concerts ni de cap altra norma que no tingués a veure directament amb la crisi del coronavirus i amb les mesures de suport a les empreses i treballadors auxiliars del sistema d’educació de Catalunya (vetlladores, menjadors, neteja, transport, etc). El 19 de març el Departament d’Educació va informar que se suspenien tots els tràmits administratius que són de la seva competència, com per exemple, la sol·licitud de títols, les proves lliures per a l’obtenció de títols i certificats, les oposicions al cos d’inspectors, el concurs de mèrits de selecció de direccions de centres, les proves de competències de sisè de primària o l’accés a la borsa d’interins, entre altres.
Escoles d’estiu
Ara mateix la previsió és que se segueixin fent en les dates habituals, per tant, la major part la primera setmana de juliol.