El Departament d’Educació ha publicat avui un total de 102 models i propostes d’activitats de diferents nivells i àmbits curriculars, adreçades a aquells centres i equips educatius que ho necessitin per ajudar-los a mantenir l’activitat formativa en clau competencial durant el tercer trimestre d’aquest curs, segons ha anunciat a través d’un comunicat. “Amb aquesta oferta es vol donar eines i suport al professorat perquè pugui acompanyar a l’alumnat en el seu aprenentatge durant el període de confinament, amb l’objectiu que no es perdin els hàbits de treball, però sempre des d’un concepte pausat i tenint en compte que l’alumne està en una situació afectiva i emotiva diferent”, diu la nota.
Els models de propostes didàctiques estan dissenyats amb un enfocament competencial i se situen sempre en un context que intenta acostar els continguts i donar-los sentit. També plantegen un repte o un problema que caldrà resoldre. S’acompanyen d’orientacions per a la seva realització així com d’indicacions sobre la seva autoavaluació i avaluació. Estan pensats per fer-los arribar directament a l’alumnat o perquè puguin servir als docents per plantejar-ne d’altres.
Alguns exemples en educació infantil són, en l’àmbit matemàtic, idees per fer des de casa, com jugar al memory, fer una partida de dòmino, fer uns sudokus, jugar al bingo o fer unes partides de parxís. En entorns digitals, es proposen activitats com enregistrar un àudio o un vídeo, preparar una videoconferència, fer una visita al portal Toolbox o al portal Edu365. També es plantegen idees per dur a terme experimentació, com experimentar amb líquids, plantar llavors, dissenyar un vaixell, fer d’investigadors o fer construccions.
Activitats en l’etapa obligatòria
Pel que fa als àmbits curriculars competencials en què es proposen activitats en l’educació obligatòria són: aprendre a aprendre, artístic, autonomia i iniciativa personal, cientificotecnològic, coneixement del medi, digital, educació física, lingüístic, matemàtic i social. I les matèries són les següents: anglès, biologia i geologia, català, castellà, coneixement del medi natural, coneixement del social i cultural, cultura clàssica, educació física, educació visual i plàstica, emprenedoria, física i química, geografia i història, llatí, matemàtiques, música i tecnologia.
A primària, en tota l’etapa es proposa fer un recull dels llibres llegits per poder recomanar-los. En el cicle inicial, en les matèries de català i castellà, es formula entre d’altres, enregistrar un conte i compartir-lo amb la família i els amics. En els cicles mitjà i superior de primària, es proposa als alumnes que facin de periodistes i preparin un programa del que estan fent aquests dies a casa. Un altre exemple, per als alumnes de cicle superior, seria organitzar una conversa-debat amb els familiars sobre què es pot fer a casa per frenar el canvi climàtic.
A l’ESO, es proposa als alumnes fer de booktubers -book de llibres, i tubers de YouTube- per recomanar llibres, activitat que consisteix en fer una recomanació en format vídeo i compartir-ho a internet. De 1r a 3r es proposa construir un instrument musical amb materials reciclats. A 4t d’ESO, també hi ha diversitat d’activitats, podem trobar propostes en la matèria de biologia, com treballar l’escena d’un crim a través d’empremtes dactilars incompletes o, en matemàtica, un cas pràctic d’una empresa de jardineria que ofereix el servei de manteniment de jardins.
Serveis educatius: prioritzar el suport emocional
A més, el Departament ha informat, a través d’una altra nota, que ha enviat orientacions per als serveis educatius (CRP, EAP, CREDA, etc.) de cara al tercer trimestre del curs, als quals els demana que prioritzin l’acompanyament i l’assessorament als centres, al professorat, a l’alumnat i a les famílies. “La crisi actual està provocant en les famílies impactes diferents –com ara malaltia, dol, pèrdua de feina- i, en aquest context cal prioritzar les estratègies de suport emocional, fent especial atenció a l’alumnat i les famílies que es troben en situació de vulnerabilitat social”. Aquesta és la principal tasca que haurien d’afrontar els serveis educatius al llarg del tercer trimestre, diu el Departament.
“S’ha de posar a disposició de la comunitat educativa les actuacions que facilitin la personalització de l’aprenentatge en un context d’equitat, qualitat i accessibilitat per a tot l’alumnat i, especialment, per aquell més vulnerable i amb més necessitats educatives. Els serveis educatius, a través dels seus referents, tenen coneixement de l’alumnat al qual fan seguiment i de les seves famílies. Aquest coneixement ha de permetre atendre especialment situacions de vulnerabilitat, discapacitat i altres necessitats educatives especials.
El Departament demana als serveis educatius que detectin i canalitzin “les necessitats derivades de la situació actual de l’alumnat i les famílies, amb el suport dels tutors i de les comissions d’atenció a la diversitat. També col·laboraran en l’atenció del benestar emocional de l’alumnat evitant el seu aïllament, i en la mesura del possible facilitaran recursos específics per a les famílies i els centres en relació amb la gestió de la situació de confinament”.
Els equips d’assessorament psicopedagògics (EAP), a més, “podran facilitar via telemàtica un document acreditatiu per a aquells alumnes diagnosticats amb el trastorn de l’espectre autista o de dificultats per a la regulació de la conducta perquè pugui sortir de casa acompanyat d’un familiar seguint les normatives establertes”.
Alumnat amb discapacitat
Per l’alumnat amb discapacitat, els serveis educatius hauran de garantir-ne l’atenció i el seguiment, “replantejant, si cal, els objectius pedagògics previstos i garantint l’accessibilitat amb l’ús d’eines i recursos digitals per accedir i compartir la informació (seguiment de l’equipament necessari, així com del programari específic, les subtitulacions, etc.)”.
El document estableix que els serveis “hauran de definir les vies d’accés i de comunicació amb els centres i la comunitat educativa mentre perduri la situació de confinament”. Al mateix temps, caldrà que puguin detectar les noves necessitats sorgides per l’excepcionalitat del moment i canalitzar-les cap als equips directius. També es determina “l’acompanyament especial als mestres d’atenció domiciliària i als professionals dels centres d’educació especial (CEE), amb vista a les dificultats i oportunitats afegides en què es troba, en aquests moments, el seu alumnat”. Pel que fa a les consultes dels tutors d’aula d’acollida, els hi facilitaran eines i materials per a l’alumnat.
Al mateix temps, els serveis educatius “assessoraran en l’ús de les tecnologies digitals, i en recursos didàctics i propostes pedagògiques, amb l’objectiu d’acompanyar el professorat en la personalització del procés d’aprenentatge a través de l’aprenentatge virtual per garantir l’equitat, la qualitat i l’accessibilitat a tot l’alumnat i, sobretot, a aquell més vulnerable i amb més necessitats educatives”.
Segons fonts del Departament, en aquests moments tots els centres educatius han rebut orientacions sobre el que cal fer amb les diferents etapes formatives, en el qual el criteri general és que aquelles que necessitin una avaluació per obtenir un títol o passar d’etapa (4t d’ESO, 2n de Batxillerat, 2n de cicles formatius) el que es faci en aquest trimestre ha de servir per sumar, però no per restar. La setmana vinent es publicarà una instrucció més genèrica i s’informarà sobre el repartiment dels dispositius mòbils a l’alumnat que el necessita.