“Aquell aire que sembla net molt sovint conté partícules contaminants i cancerígenes invisibles que poden causar greus perjudicis a la salut, i d’això no en som conscients”. Això explica Antoni Moreno, tècnic docent del CESIRE (centre adscrit a la Direcció General d’Innovació, Recerca i Cultura Digital del Departament d’Educació) i president de l’associació Robolot Team, formada per docents amants de la robòtica i per professionals d’aquest sector tecnològic. Fa tres anys ell i altres membres d’aquesta entitat van entomar el repte que els va llençar en una trobada Miguel Antonio Peña, científic del CSIC i un dels principals experts a Espanya en energies renovables. “Ens va dir que si tant ens agradava la robòtica, per què no muntavem estacions per mesurar la contaminació de l’aire a les escoles”, recorda Moreno.
El projecte EducaCont va començar a caminar a partir d’aquell moment, amb epicentre a Olot, perquè la trobada es va fer a la capital de la Garrotxa i perquè el germen de Robolot Team surt de l’Institut la Garrotxa, l’any 2002, quan comencen a col·laborar professors d’FP amb professors de batxillerat. “No només als alumnes d’FP els agrada aprendre fent coses”, afirma Antoni Moreno, que era professor d’automàtica i robòtica de l’institut. Aleshores va sorgir Robolot com una jornada oberta a qualsevol docent interessat en les bondats didàctiques de la robòtica. Any rere any es va anar repetint i fent gran, fins que el 2015 es va constituir l’entitat.
Malgrat la pandèmia i el confinament, el curs passat ja hi va haver un centenar de centres que van fabricar-se una estació de mesurament de l’aire, a partir del material i les instruccions facilitades pels impulsors del projecte. Robolot es fa càrrec del cost de les peces i el Departament d’Educació, a través del CESIRE, dissenya, gestiona i avalua les activitats de formació dirigides al professorat. La tercera pota del projecte és el programa STEAMcat impulsat per la direcció general d’Innovació, Recerca i Cultura Digital, ja que els centres participants pertanyen majoritàriament a aquesta xarxa.
En aquest vídeo el mateix Antoni Moreno explica les passes que s’han de fer per muntar i programar l’estació.
Els aparells que es van activar el curs passat registren dades sobre la qualitat del seu aire que es van actualitzant setmanalment i estan obertes a tothom. Es poden veure, centre per centre, al mapa del projecte.
A aquest centenar de centres s’hi afegeixen ara més d’un centenar més que estan rebent la formació per poder muntar els dispositius amb l’alumnat i adaptar els continguts del projecte pedagògic a cada realitat. I sembla que això és només el començament, ja que la delegació espanyola d’ESERO (oficina de recursos educatius de l’Agència Espacial Europea) s’acaba d’afegir al projecte EducaCont amb la voluntat explícita de difondre’l per centres de les comunitats autònomes que encara no el coneixen.
Un projecte adaptable a qualsevol curs
“Tenim escoles i tenim instituts perquè els recursos didàctics que s’han elaborat es poden adaptar bé a cada circumstància”, apunta Moreno, segons el qual “l’emergència climàtica hauria de ser un contingut transversal des de P3 fins a la universitat”. La construcció de l’estació pot servir per parlar de l’atmosfera i la seva composició, dels contaminants i els efectes sobre la salut i el medi ambient, de l’estil de vida occidental, de com s’analitzen segons quines dades, etc. Els diferents sensors del dispositiu registren la humitat relativa, la temperatura, el monòxid de carboni, les micropartícules PM 2.5 que hi ha en suspensió i el diòxid de Nitrogen (NO2).
“L’objectiu no és fiscalitzar ni crear polèmica sinó que els nanos primer coneguin els diferents elements que té un aparell com aquest (sensors, microprocessadors, placa, antena…) i després que prenguin consciència sobre la importància de cuidar el medi ambient”, explica Antoni Moreno. “Mesurar alguna cosa i penjar-ho al núvol és una activitat tecnològica, però el projecte no és únicament tecnològic”, afegeix.
I el repte no és només fer créixer la xarxa de centres EducaCont, que també s’estén per la resta de l’Estat, sinó millorar la fiabilitat dels mesuraments: “En especial el NO2 no és gens fàcil de calibrar i cal que ho millorem”, afegeix. I, de fet, aquest serà un dels principals objectius de la 20a edició del Robolot, que tindrà lloc del 5 al 28 de maig a Olot, amb assistència, entre altres, de Miguel Antonio Peña. Una de les coses que pensen fer, segons explica Moreno, és contrastar els resultats dels sensors de les seves estacions amb els d’un equip professional que aportarà el Departament de Territori i Sostenibilitat.