A Santa Coloma de Gramenet no hi ha platja ni mar, però hi ha una escola amb esperit de vaixell oceanogràfic que recorre els set mars amb l’alumnat a la descoberta dels seus secrets. Una aventura que l’Escola Tanit va emprendre fa quatre anys de la mà de l’Institut de Ciències del Mar (ICM-CSIC) gràcies al programa Magnet, i que aquest curs arriba al seu final. O al seu reinici, mai se sap, perquè els Magnet són de quatre anys (tres de formació i un de consolidació), però les escoles que passen per aquest programa (impulsat pel Departament d’Educació, la Fundació Bofill i l’ICE-UAB) acostumen a mantenir el segell i la filosofia més enllà d’aquest període.
A l’Escola Tanit els alumnes han tancat aquesta etapa elaborant un decàleg de consells per preservar la riquesa dels ecosistemes marins. En realitat són dos decàlegs, un primer de curiositats marines i un segon de consells per seguir-les gaudint, i els han fet públic aquest dimarts, amb motiu del Dia Mundial dels Oceans. Son recomanacions que tothom es pot aplicar: utilitza cremes solars denses i espera que la pell les absorbeixi perquè no contaminin el mar; no t’emportis els tresors de la platja, com els animals, les plantes o la sorra; practica activitats aquàtiques sense motor; no compris penjolls de petxines, coralls o dents de tauró; compra roba amb teixits d’origen natural, perquè la sintètica acaba entrant en la cadena alimentària marina; si compres peix, assegura’t que la seva mida és la permesa, etc. Val la pena memoritzar-les de cara a l’estiu.
En motiu del #DiaMundialdelsOceans l’alumnat de @EscolaTanit en aliança amb @ICMCSIC ha elaborat aquest decàleg amb alguns consells per tenir cura dels ecosistemes marins aquest estiu 🌊⛵🦞🐚♻️💙 pic.twitter.com/MsZwoyjgs9
— Escola Tanit (@EscolaTanit) June 8, 2021
Les setmanes prèvies a aquest fi d’etapa tots els alumnes del centre han passat per la platja, la de Badalona o la de Sant Adrià, per fer una classe in situ sobre biologia i geologia marina. Acompanyats per científics de l’ICM, han pogut descobrir alguns dels microorganismes que habiten la platja i el litoral, han après com es formen les platges, han entès perquè tenen sorres amb una composició i color diferent en funció d’on es troben, han recollit mostres, les han separat per estrats i les han etiquetat, les han passat per coladors per constatar que en realitat no tot són sorres, sinó que també hi ha graves, llimbs i argila, i també han reproduït, a petita escala, el que fa una draga de cullera quan agafa sorres del fons marí.
El projecte científic
L’Escola Tanit treballa sempre amb un projecte científic com a eix transversal per tot el centre, que canvia d’un curs a un altre, però que en tot cas sempre és científic i a partir del qual s’aborden altres àrees de coneixement. “Treballem per projectes, però sempre partint dels interessos dels alumnes, les propostes d’aprenentatge sorgeixen de les seves diferents mirades i motivacions, per la qual cosa cada grup fa el seu itinerari per arribar a sisè assolint les mateixes competències”. Ens ho explica la mestra Imma Pinero, a la qual hem acompanyat en una d’aquestes sessions a la fresca a la platja del Pont del Petroli de Badalona.
Amb l’Imma han vingut tres mestres més i tres grups bombolla perfectament delimitats formats per alumnes de 4 i 5è (l’escola és d’una línia, però aquest curs de dos grups n’han fet tres), i a la platja els esperaven la Neus, la Sílvia i la Marta, dues tècniques de laboratori i una estudiant de doctorat de l’ICM que s’han fet càrrec cadascuna d’un grup. La didàctica de les científiques estava científicament estudiada, a l’alçada d’una audiència d’infants de 9-10 anys que no partia de zero, segurament perquè aquest any l’eix de treball a l’Escola Tanit ha estat, precisament, la geologia. I això deu explicar que no els sorprengui saber que la sorra no és més que una barreja de roques triturada per centenars d’anys d’erosió i dipositades al lloc on estirem la tovallola després de ser transportades pel vent, els rius o les onades.
El general, ningú s’ha perdut detall i tothom ha pogut participar, bé sigui colant la sorra, prenent mostres dels estrats o llençant la draga. La calor i la temptació de llençar-se a l’aigua han estat tan enormes com el mateix oceà, però les mestres havien advertit als alumnes que com a molt podrien mullar-se els peus, i la major part ho ha respectat durant les dues hores que ha durat el taller.
Funciona, el magnetisme?
Aquest és el tipus d’activitat que fa una escola i una institució de renom quan contrauen una aliança Magnet. I la gràcia és que es coneguin, per contrarestar la terrible influència de ràdio macuto quan malparla sense fonament de qualsevol centre educatiu. I perquè més escoles amb problemes de segregació vulguin ser magnets (la convocatòria per al curs vinent està oberta) i més centres d’excel·lència científica i cultural els vulguin acompanyar en aquest viatge. En aquests quatre anys de trajecte compartit entre Tanit i l’ICM s’han fet moltes activitats, algunes tan cridaneres com el submarí científic que durant l’ICM va instal·lar al centre durant una setmana, i que les famílies podien visitar amb els seus fills com a guies; o una exposició que va fer tot el centre sobre la vida a l’Antàrtida a partir del que havien treballat a l’aula.
I, després de quatre anys, el magnetisme ha funcionat? El centre està desestigmatitzat? “És difícil de dir –explica Imma Pinero–, és cert que es comença a veure més presència de famílies de tota mena a les portes obertes, que hi van atretes pel projecte científic del centre, però és una escola d’una línia i tenim molts germans, per la qual cosa cada any queden molt poquetes places lliures, que no arriben per cobrir tota la demanda”. Un bon començament.