El Departament d’Educació posarà en marxa aquest curs un pla per tal de preservar el benestar emocional i la salut mental de l’alumnat. Segons informa en un comunicat, aquest pla neix del fet que “els infants i joves, a causa de la pandèmia, han viscut situacions que fins ara mai no havien viscut, i que han tingut repercussió en la seva salut emocional”.
En els darrers mesos han aparegut un munt d’informacions sobre l’augment de problemes de salut mental entre els joves, així com d’un increment en les taxes de suicidi juvenil. De fet, algues entitats ja van advertir d’aquest augment exponencial de casos fa un any, en especial a causa dels tres mesos de confinament. Aquest programa, diu Educació, “ha de permetre ajudar els centres en l’acompanyament a l’alumnat per pal·liar els efectes de la pandèmia”.
Una de les accions previstes és l’elaboració d’un qüestionari, adreçat a l’alumnat del darrer cicle de primària, ESO i etapa postobligatòria, per conèixer l’impacte de la pandèmia i l’estat de la seva salut emocional. Un treball conjunt amb el departament de Salut, i que es desenvoluparà durant el primer trimestre del curs.
Al mateix temps, també s’impulsarà un espai als centres, un punt de trobada, per tal que els joves puguin compartir les seves emocions. Es tractarà d’una instal·lació itinerant on l’alumnat, ja sigui en directe o veient de vídeos d’altres joves, comparteixi les seves vivències i expressi les seves inquietuds. “A partir d’aquí, entrarà en funcionament un programa pilot d’intel·ligència artificial que identificarà les paraules clau i es podran derivar els casos als corresponents canals sanitaris”, informa la nota.
Més personal pels EAP
Durant la resta del curs es posaran en marxa d’altres accions formatives i recursos per tal de proporcionar a professorat i alumnat les eines per acompanyar-los en superar les situacions d’angoixa, les conseqüències de la pandèmia i, en definitiva, afavorir un millor benestar emocional. Així, el Departament anuncia que es reforçaran els Equips d’Assessorament Psicopedagògic (EAP) amb la incorporació de 101 professionals per acompanyar els centres i atendre els casos més vulnerables. També es reforçarà l’educació emocional al currículum, de forma transversal a totes les etapes, i que tindrà en la tutoria un paper destacat.
Tanmateix, afegeix el comunicat, “cal recordar que el passat curs 2020-2021 es va posar en marxa la Unitat de Suport a l’Alumnat en Situació de Violència (USAV), amb l’objectiu de guiar i assessorar sobre l’abordatge a fer en situacions de violències. La funció d’aquesta unitat és gestionar tots els casos que arribin i coordinar-ne l’abordatge, garantir una actuació sense demora i l’escolta activa a les víctimes i treballar conjuntament amb els serveis territorials”.