L’avaluació dels impactes del sistema de tarifació social que l’Ajuntament va implantar a la xarxa municipal d’escoles bressol de la ciutat fa 4 anys (curs 2017-2018) ha posat de manifest que aquest model de preus públics redueix les barreres d’accés a les bressol municipals i atreu més famílies amb rendes baixes. L’avaluació, presentada avui i realitzada l’Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona (IERMB) per encàrrec de l’Ajuntament, detecta una variació de la composició dels usuaris, amb un 19% més de presència de famílies amb rendes baixes entre aquests quatre cursos.
Una estimació més acurada de l’impacte de la tarifació social s’obté de la comparació entre la matrícula de continuïtat del curs 2017-18 (que havia accedit a les escoles bressol pre-tarifació social) i la del curs 2019-20 (post-tarifació, i encara no afectada per la covid19). Les variacions es produeixen per a tots els trams de renda: s’incrementa el percentatge d’infants de tots els trams entre l’1 i el 6 (rendes més baixes), mentre que es redueix per als trams 7 a 10 (els de rendes més elevades). Concretament, el percentatge de famílies del tram 1 (renda inferior a l’indicador de suficiència) ha passat del 26,9% al 30,3%, i el percentatge de famílies dels tres trams més alts de renda, del 32,7% al 26,5%.
La conclusió, afirma l’Ajuntament a través d’un comunicat de premsa, “és que s’ha produït un canvi substancial en la composició de l’alumnat de les escoles bressol municipals arran de la introducció de la tarifació social, atribuïble a la reducció de preus per a les famílies amb menys ingressos. Alhora, es manté una representació de famílies socialment diversa”. A banda, el canvi tarifari no ha motivat canvis substancials en la demanda total d’escola bressol municipal.
En què consisteix la tarifació social?
L’Ajuntament de Barcelona va introduir el model de tarifació social el curs 2017-2018, per tal d’adequar les quotes als ingressos de les famílies, avançar en l’equitat, i evitar que el preu de les escoles bressol fos una barrera d’accés a l’educació de 0-3 anys. Segons recorda l’Ajuntament, la recerca científica indica que “l’impacte de l’educació en la petita infància sobre el desenvolupament cognitiu i emocional és més gran en els infants en situació de vulnerabilitat social, i aquest impacte condiciona de forma positiva la seva trajectòria educativa futura”.
El sistema de pagament s’aplica un cop obtinguda la plaça: una renda baixa, per si sola, no atorga punts addicionals en el procés de preinscripció, per tal d’evitar la segregació entre centres municipals i centres privats, i per tal de conservar la diversitat en la composició de les famílies usuàries de les escoles bressol municipals. Un cop s’accedeix a la plaça, s’estableix la tarifa que la família ha de pagar en funció de la renda familiar, ponderada segons els membres de la unitat familiar.
El sistema anterior a la tarifació social vigent fins al curs 2016-2017 consistia en un preu únic fix mensual de 289€, que incloïa el preu del servei i el menjador. L’Ajuntament oferia bonificacions del 80%, 50% i 30% de les quotes per a famílies amb rendes baixes. També existia una bonificació del 100% per a famílies amb un informe de necessitat dels Serveis Socials.
10 quotes progressives
El nou sistema de tarifació social va establir un ventall de 10 quotes progressives, segons el nivell de renda declarada, partint d’una quota mínima de 50€ i fins a un màxim de 395€. Aquest sistema, afirma l’Ajuntament de Barcelona, va introduir quatre “canvis importants” respecte a l’anterior model de bonificació:
1. Va reduir els preus per a les famílies amb rendes mitges-baixes que, amb el sistema anterior, no eren prou baixes per ser bonificades ni prou altes per poder fer front al preu complet. Per exemple, les famílies de 4 membres amb una renda entre els 27.069€ i els 41.830€ van passar de pagar 289€ mensuals a una quota entre els 170€ i els 250€.
2. Va passar a determinar el preu únicament en funció de la renda, per tant ja no cal acreditar l’existència de necessitats addicionals mitjançant informes de Serveis Socials. Això implica que el preu mínim dóna cobertura a totes les llars amb rendes baixes, sense necessitat de ser usuaris de Serveis Socials.
3. Va eliminar el preu zero i el va substituir per una quota mínima de 50€ mensuals per escolaritat i alimentació, amb la possibilitat que els Serveis Socials poguessin pagar la quota als seus usuaris en el marc d’un treball amb les famílies, en cas necessari.
4. Va incrementar el preu per a les rendes relativament més altes (per a una família de 4 membres, l’increment de 289 a 330€ mensuals es produeix a partir d’una renda de 50.197€, i la quota màxima de 395€ mensuals s’aplica a rendes superiors a 75.295€).
Cap al 0-3 universal i gratuït
En la presentació, el regidor d’Educació, Pau Gonzàlez, s’ha felicitat també per l‘anunci de la Generalitat d’introduir la gratuïtat en aquesta etapa, començant l’any vinent amb els grups de grans (2 anys), i ha recordat que l’objectiu de l’Ajuntament és “anar cap a un 0-3 universal i gratuït”. Amb tot, també ha precisat que en el cas de Barcelona falten places, per la qual cosa “no es tracta només d’aconseguir la gratuïtat de les places existents sinó augmentar places per poder donar resposta a tota la demanda”, i ha afegit que “el cost de la plaça és molt més elevat del que sembla que la Generalitat està agafant com a referència”. A Barcelona aquest cost puja fins als 8.000€ per curs.
Pel que fa a l’impacte del sistema de tarifació social en els pressupostos municipals la introducció de la tarifació social ha implicat que l’aportació de les famílies al finançament de les escoles bressol municipals s’hagi reduït del 27,4% al 23,6% del cost del servei.
Per trams, les quotes que paguen les famílies amb rendes més baixes (tram 1) cobreixen el 6,4% del cost del servei. Així mateix, les quotes que paguen les famílies amb rendes més altes (tram 10) cobreixen el 50,6% del cost del servei municipal.
Posteriorment a la posada en marxa del sistema, s’han anat introduint millores al sistema de tarifació, algunes de les quals seguint recomanacions de la Síndica de Greuges de Barcelona, en especial, la possibilitat de revisar la tarifa en cas de situacions sobrevingudes que afectin l’economia familiar amb posterioritat a la matrícula, ja que de forma ordinària la quota es calcula en funció de la renda declarada de l’any anterior a la de l’inici del nou curs (creuant dades amb l’Agència Tributària). També en casos de canvis de la situació socioeconòmica es poden revisar les quotes, i en aquest supòsit cal que Serveis Socials acrediti els canvis dels llindars de la renda.