Un professional de joventut, un dinamitzador, no és ni un pare ni un professor, ni tampoc un educador social, però pot ser un bon agent socioeducatiu, que ajudi a detectar situacions de vulnerabilitat, perquè els vincles, la confiança i el coneixement mutu que s’estableix en aquest marc és molt diferent de la resta. D’aquesta idea parteix el seminari que aquest matí ha organitzat l’Àrea d’Educació de la Diputació de Barcelona, el segon dels deu que s’han previst en el projecte Noves Oportunitats Educatives 4.10, l’objectiu del qual és dotar d’eines als ajuntaments en la lluita contra l’abandonament escolar prematur.
La presentació del seminari ha anat a càrrec de Javier Silva, diputat de Joventut i alcalde de Polinyà, el qual ha remarcat la importància d’aquests equipaments, més enllà de la seva funció lúdica. A continuació, s’ha presentat una Guia de suport en l’acompanyament socioeducatiu des dels equipaments juvenils municipals, que ha elaborat la cooperativa Doble Via, que presta tota mena de serveis educatius en l’àmbit no formal a ajuntaments, escoles i associacions de famílies. Segons ha explicat Caterina Pedregal, directora tècnica de Doble Via, aquesta guia està basada sobretot en la seva experiència com a gestors del Casal de Joves Altimira, de Cerdanyola del Vallès.
En síntesi, la guia recull idees perquè els equipaments juvenils desenvolupin programes i recursos en els àmbits de la prevenció, la intervenció i la compensació, pensant en un espectre tan ample com el que va dels 12 als 30 anys. “Són propostes molt transversals, algunes de les quals segur que hi ha centres que ja ofereixen, i que en absolut estan tancades”, ha subratllat Pedregal. Per exemple, l’organització de tallers per famílies i professionals, i de xerrades per joves, la creació d’un espai d’estudi amb un servei d’acompanyament o reforç acadèmic, i molt especialment disposar d’un servei d’orientació, que no només informi sobre els itineraris formatius i oportunitats professionals de proximitat, sinó que sigui proactiu i entri en els centres educatius del territori.
“A Cerdanyola ens arriben joves molt desorientats, amb molt baixa autoestima, que no veuen futur, i això es tradueix en aïllament i depressions”, ha explicat Pedregal a l’hora de subratllar la importància de l’acompanyament emocional que es pot fer des dels casals i espais joves. La guia, doncs, aporta propostes sobre accions que es poden fer en l’àmbit de l’acompanyament acadèmic i ocupacional, però subratlla la necessitat que l’equipament compti amb un servei d’assessorament psicosocial.
La importància de construir vincles
Després de la presentació de la guia, el seminari ha continuat amb una taula rodona moderada per l’educador social i professor de la UB Carles Vila, en la qual han participat tècniques de joventut dels ajuntaments de Cornellà (Maria José Ramos), Parets del Vallès (Montse Cárdenas) i Badia del Vallès (Katia Villa), a més del director del Centre Educatiu Esclat de L’Hospitalet, Marcelo Montori. Cadascun d’ells ha explicat com s’està treballant aquest acompanyament acadèmic i emocional des dels seus respectius àmbits, si bé tots han coincidit en la importància de construir vincles i que els professionals siguin vistos com a agents socioeducatius.
“Un jove vulnerable és primer jove” ha dit @marcelomontori @LHAjuntament a la taula rodona “Els equipaments juvenils com espais de noves oportunitats pel jovent” del 2n #SeminarisNOE amb MªJosé Ramos @JovesCornella Kati Villa @BadiadelValles_ i Montse Cárdenas @ajparets pic.twitter.com/MS3Ty57YZv
— Educació Diputació (@educadiba) December 2, 2021
En les seves exposicions, ha quedat clar que aquests espais tan aviat poden servir per un taller autogestionat de kickboxing com per tenir un punt estable d’informació LGTBI o per fer acompanyament i suport en casos de bullying o de violència interfamiliar. Des de qualsevol àmbit es poden detectar situacions de risc i generar vincles.
Al llarg del seminari, al qual han assistit 169 persones, ha quedat palès que un dels punts que més s’ha de treballar és la coordinació amb la resta de serveis socials i educatius del territori, per “evitar duplicitats”, com ha emfasitzat Marcelo Montori. En aquest sentit, Neus Gómez, tècnica assessora d’educació i responsable del projecte NOE 4.10, que ha tancat el seminari, ha recordat que “el disseny d’un sistema que enxarxi els diferents serveis municipals i les entitats del territori” és precisament un dels objectius d’aquest projecte en el qual vuit ens locals estan treballant en fase pilot, i que un dels pròxims seminaris del projecte anirà sobre aquest treball en xarxa.
Article realitzat amb el suport de la Diputació de Barcelona
Aquesta acció de la Diputació de Barcelona respon, especialment, a l’Objectiu de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 4: “Garantir una educació inclusiva, equitativa i de qualitat i promoure oportunitats d’aprenentatge durant tota la vida per a tothom”. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’Agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.