La xifra elevada de contagis a la societat està tenint el seu reflex a l’escola, i això s’està traduint en “dades importants” de positius d’alumnes, professors i personal administratiu als centres educatius, que encara no ha tocat sostre. “És la primera vegada que el Departament es troba amb aquesta situació, i està fent un esforç ingent de gestió per fer-li front”, ha explicat aquest matí en roda de premsa la secretària general d’Educació, Patrícia Gomà. Dues hores abans, el conseller Josep Gonzàlez-Cambray ha mantingut una reunió telemàtica amb els directors de centres de tot el país per explicar-los els nous protocols sanitaris i atendre els seus dubtes, segons ha afegit Gomà.
Avui ja hi ha més de 53.000 persones confinades, de les quals 7.183 són professionals. Això vol dir que són docents, personal educatiu o personal administratiu de centres públics, concertats i privats de qualsevol etapa educativa. I la novetat –i també la dificultat–, segons Gomà, és que a la vegada que augmenten els docents que s’han de confinar per haver donat positiu, amb els canvis en els protocols sanitaris els grups bombolla ja només es confinen en casos molt excepcionals (5 positius en 7 dies a infantil i primària, mai a secundària), o sigui que la necessitat de personal substitut és més imperiosa que mai. L’objectiu és mantenir la presencialitat i en cap cas, ha afirmat Gomà, s’està valorant de passar a la modalitat a distància en els estudis postobligatoris, sobretot d’FP, on és més complicat trobar substituts.
Aquest esforç, de gestió i de recursos econòmics, s’ha traduït en el nomenament de 4.865 substitucions en cinc dies, una xifra que supera de molt qualsevol precedent. “A situacions extraordinàries, respostes extraordinàries”, ha apuntat la secretària general, que també ha admès que, malgrat tot els esforços per accelerar les gestions, “hi ha formalitats que no ens podem saltar”, com el fet que fins que no es comunica la baixa formalment no es pot nomenar el substitut, la qual cosa provoca que passin uns dies entre el moment que el centre es queda sense un docent i l’arribada del seu substitut. El sindicat Ustec va denunciar ahir que el 30% de les baixes no s’estaven cobrint.
⚠️ Denunciem que avui prop d’un 30% dels nomenaments han quedat sense cobrir.
🤒 Falta personal en moltes especialitats i gran part dels docents de la borsa ha de rebutjar el nomenament per malaltia. pic.twitter.com/uNcJrck5J1
— USTEC•STEs (IAC) (@USTECSTEs) January 12, 2022
Per la secretària general, el sistema no corre el risc de quedar-se sense professorat substitut, perquè la major part de baixes són curtes, de 5-7 dies, i aviat tornaran a la feina molts professors titulars, la qual cosa alliberarà els seus substituts per cobrir altres baixes. A les diferents borses del Departament, segons ha precisat Gomà, hi ha al voltant de 8.000 mestres d’infantil i primària i 14.000 de les diferents especialitats de secundària. Però aviat n’hi haurà més, ja que una altra mesura que ha pres Educació per frenar el cop ha estat reobrir les borses per reclutar més professionals.
Dificultats a la concertada
De retruc, aquest volum de contractacions està tenint un efecte negatiu en l’escola concertada, ja que, segons admeten des de la Fundació Escola Cristiana, molts centres estan tenint dificultats per cobrir les seves pròpies baixes perquè molts docents amb els quals col·laboren habitualment estan ara treballant per la xarxa pública. En el cas de l’escola cristiana, diuen aquestes fonts, s’ha passat d’un ritme de baixes laborals de 10 setmanals de mitjana a 20 diàries. Educació cobreix el sobrecost d’aquestes contractacions a la concertada.
La secretària general d’Educació també ha admès que hi ha certes contradiccions entre els protocols sanitaris de l’educació formal i els de la no formal (extraescolars), i ha afegit que s’està treballant per resoldre-les. Precisament avui el col·lectiu Tornem a les escoles es queixava que s’està obligant a fer quarantena a infants sense vacunar que són contacte estret d’un positiu, cosa que no passa entre la població general (ni a l’escola).
.@salutcat i @educaciocat continuen discriminant als infants.
Demanen confinar infants d’extraescolars com fins ara.
🔴 Un ADULT sense vacunar no ha de fer quarantena en cas de fer una activitat esportiva amb un positiu. Un INFANT sí, tot i fer l’activitat AMB MASCARETA. https://t.co/FcGPlabW6r
— Tornem a les escoles (@TornemEscoles) January 13, 2022
Qui pot fer-se el TAR a la farmàcia
A la roda de premsa també hi ha participat la responsable dels programes intersectorials de Salut Pública en la infància i l’adolescència, Laia Asso, la qual ha repassat les principals novetats del protocol d’actuació davant d’un positiu en un grup bombolla, que més o menys ja s’havien anat explicant els darrers dies. Asso ha considerat que, tot i algunes disfuncions, la col·laboració amb les farmàcies per fer un test d’antígens ràpid (TAR) a l’alumnat està funcionant molt bé. Ja hi ha 1.600 farmàcies que col·laboren amb el “Programa TAR” i s’espera que se n’incorporin més. L’alt càrrec de Sanitat ha recordat que el finançament gratuït d’aquests TAR només es dona en l’àmbit educatiu i a Catalunya com a única comunitat autònoma que ofereix aquesta opció.
Fer-se el test, ha recordat Asso, és una recomanació, no una obligació, i només pels casos d’alumnes vacunats fa més de tres mesos que han sigut contactes estrets d’un positiu. En el cas de secundària, els no vacunats no han de fer el test, perquè han de fer la quarantena de 7 dies, mentre que els considerats immunitzats (és a dir, que es van vacunar o van agafar la malaltia fa menys de tres mesos) tampoc cal que el facin. En el cas de primària, es recomana el test per tothom (els no vacunats segueixen assistint a l’aula encara que hi hagi hagut un positiu) excepte pels immunitzats. Una altra condició per tothom que es vulgui fer el TAR a la farmàcia és que no tingui símptomes de la malatia.
Complement pels directors
En la trobada telemàtica, Gonzàlez-Cambray també ha avançat que les direccions dels centres educatius públics disposaran del complement de reconeixement de la funció directiva per l’exercici del seu càrrec: “Tenim un nou pressupost per donar resposta als principals reptes educatius. Un d’ells és el pagament del complement de reconeixement de la funció directiva. Un pagament que es farà a efectes d’1 de gener, i que dona resposta a un compromís que vam assumir des del Departament i que ara resolem”. Aquest complement està establert a l’article 30.3 del decret 155/2010, de 2 de novembre, de la direcció dels centres educatius públics i del personal directiu professional docent.
Altres temes tractats en la sessió de treball han estat el Pla de promoció de l’ús de la llengua catalana, la formació professional, el currículum del batxillerat, el Pla de benestar emocional de l’alumnat, i la figura dels mentors digitals, entre altres.
2 comentaris
“El sistema no corre el risc de quedar-se sense professorat substitut”. Doncs amb molt de respecte per a tothom i humilitat, si és que és així sóc una persona molt ignorant, perquè no pensava que l’oferta de persones amb Màster…bé si podeu preguntar quin percentatge està a la borsa a condició de cursar i aprovar el Màster (prometent el compromís si no tinc mal entès).
Si ara es poden contractar tots aquests docents, també es podria mantenir un cop passi aquesta situació. Això afavoriria unes ràtios més raonables que permetrien facilitar una mica la nostra tasca, tenint en compte l’excés de burocràcia i de tasques generades a partir de la implantació de l’avaluació competencial i de la gestió sanitària.
És totalment injust i arbitrari que el departament d’ensenyament canviï la categoria dels centres per estalviar personal d’acord amb unes estadístiques que són només això, estadístiques, i que no parlen de la realitat del centre. El mapa no és el territori, senyor conseller.