Divendres 14, diversos grups d’associacions de famílies d’escoles de Barcelona van tornar a tallar el trànsit durant mitja hora, com havien fet cada quinze dies el curs passat, per protestar per la contaminació acústica i ambiental que envolta el centre educatiu dels seus fills. A la vegada, es van presentar els resultats d’una enquesta que la plataforma Revolta Escolar ha fet, en col·laboració amb la Universitat de Barcelona i la Universitat Autònoma de Barcelona, per “oferir una visió actual sobre la pacificació i la seguretat en els entorns escolars”.
En l’enquesta hi ha participat 83 associacions (AMPA i AFA) i 4.500 persones, que sumen 6.500 infants de 183 escoles, la major part de Barcelona però també d’altres localitats de l’àrea metropolitana. La immensa major part de famílies que han contestat tenen infants a infantil (38%) i primària (55%), mentre que només el 7% els tenen a l’ESO, batxillerat o cicles formatius.
La primera part de l’enquesta se centra a analitzar les condicions dels centres educatius. Així, el 78% es troben envoltats o molt a prop d’una o més vies considerades bàsiques de la xarxa viària. Això no obstant, el 75% de les famílies viuen a 15 minuts o menys de la seva escola, i majoritàriament (82%) s’hi desplacen a peu o en bicicleta. Però l’enquesta també revela que en una de cada tres escoles no hi ha carrils bici al voltant i que en una de cada quatre no hi ha aparcament per bicicletes.
També es pregunta per la velocitat del trànsit. En el 62% dels casos, el límit de velocitat està situat a menys de 30 kilòmetres per hora, però només en l’1% hi ha un radar sancionador pels conductors que incompleixen aquesta norma, i en el 21% s’han situat altres elements a la via per obligar els conductors a reduir la velocitat, com podrien ser marques viàries, bandes rugoses o els anomenats coixins berlinesos.
Contaminació atmosfèrica i acústica
L’enquesta també pregunta per la contaminació atmosfèrica i acústica. En el cas de les AFA, el 51% contesten que sí a la pregunta de si cal apujar el to de veu en els accessos al centre, una circumstància que per un 32% dels enquestats es manté un cop a dins del centre. En la part d’enquesta a famílies, el 79% respon que el soroll del trànsit rodat a prop de l’escola “és excessiu”. També, la gran majoria de famílies enquestades considera que a Barcelona (el 96%) i al voltant de la seva escola (el 86%) hi ha massa contaminació, mentre que el 89% d’AFA opina que en els seus centres hi ha exposició constant a elements amb potencials riscos per la salut.
A banda de la contaminació atmosfèrica, un 13% d’AFA afirma que al centre o en alguna instal·lació contigua hi ha presència d’amiant, mentre que el 39% diu que no i un 48% ho ignora. Aquesta darrera dada la subratllen els autors de l’estudi, que aprofiten per reclamar a les autoritats municipals que elaborin un cens sobre la presència d’amiant a la ciutat, “i que sigui públic i disponible per a tota la població (equip docent, famílies, veïnat)”.
Protegim les escoles
En l’estudi també es pregunta pel programa Protegim les escoles, impulsat per l’Ajuntament de Barcelona fa dos anys, arran de l’atropellament mortal d’un nen de 5 anys a la sortida de l’Escola Grèvol, al districte de Sant Martí. Aquesta va ser la primera escola que va entrar en aquest programa l’objectiu del qual és pacificar els entorns escolars. De les AFA enquestades, només el 26% pertany a un centre que ja s’ha beneficiat d’aquest programa, i d’aquestes el 58% respon que està bastant o molt satisfeta amb les actuacions realitzades, mentre que el restant 42% respon que ho estan poc o gens. Segons els autors de l’estudi, les AFA indiquen sobretot que el programa afavoreix molt les entrades i sortides, però no suposa millores en la qualitat de l’aire entorn de l’escola.
El resultat de l’enquesta a les famílies sobre aquest programa és similar: el 57% considera que les actuacions realitzades al voltant de l’escola són suficients, el 32% que són insuficients, i l’11% no contesta. Més de la meitat dels enquestats (53%) considera que l’espai de vorera del seu centre no és suficient per les entrades i sortides en condicions, una valoració que no varia gaire quan es diferencia entre les que pertanyen un centre que ha entrat en el programa Protegim les escoles i les que no.