El Departament d’Educació informa avui, a través d’una nota de premsa, que “acompanyarà els centres educatius en la gestió de l’organització de les activitats de tarda del proper setembre”, és a dir, durant els vint dies lectius que van del 5 al 30 de setembre. Aquest acompanyament vol dir que, a banda de finançar les activitats a fi que siguin gratuïtes per tots els infants, el Departament assumirà, a través dels seus serveis territorials, tota la paperassa, de tal manera que la direcció només haurà de decidir a qui es contracta i rubricar l’acord.
Aquesta mesura està associada a l’avançament del calendari escolar al 5 de setembre (en el cas del segon cicle d’educació infantil i primària) i al 7 de setembre (en el cas de la secundària i l’educació postobligatòria), una mesura que ha portat molta cua i que es va acabar de certificar ahir amb la publicació de l’ordre del calendari del curs 2022/23. Educació insisteix que “la mesura té per objectiu reduir el temps de desconnexió dels infants de l’escola, afavorir l’equitat i facilitar la conciliació familiar”, una idea que els sindicats de docents qüestionen obertament, i que compta amb el suport d’alguns col·lectius com Tornem a les escoles.
En la nota enviada avui, Educació explica que “les entitats que es podran contractar han d’estar sota el paraigües del projecte educatiu de cada centre, dins la programació anual i avalada pel Consell Escolar del centre, on hi ha representades les associacions de famílies”. Precisament la principal federació d’associacions de famílies, Affac, va mostrar-se molt crítica fa uns dies amb la forma com el Departament ha decidit que es gestionin aquestes activitats, ja que la contractació queda en mans dels centres i no de les AFA. En especial, l’Affac es va mostrar molesta perquè l’argument del Departament va ser que les AFA són “entitats amb un funcionament irregular”.
Per tant, diu el Departament, “la gestió de la contractació del temps de lleure es farà des dels serveis territorials, contactant prioritàriament amb les empreses que desenvolupen el temps migdia, per donar coherència pedagògica, ja que el monitoratge coneix el projecte educatiu de centres, els espais i l’alumnat”.
Hi ha, però, una aparent contradicció sobre l’horari d’aquest servei, ja que per una banda es diu que “les activitats de lleure que es portaran a terme durant el mes de setembre, fins a cobrir l’horari habitual de finalització del centre, per tal que l’horari de l’alumnat durant aquest mes sigui el mateix que la resta del curs escolar, i facilitar així la conciliació familiar”. En canvi, a l’hora de descriure els paràmetres de la contractació s’apunta que les “hores de prestació del servei” seran 20 (“1 hora diària de dilluns a divendres”), quan habitualment l’horari de tarda de les escoles és d’una hora i mitja, és a dir, de 15h a 16.30h.
La resta de paràmetres són aquests:
- Ràtio de monitor/alumnes als centres ordinaris: 1 monitor per cada 16 alumnes.
- Ràtio de monitor/alumnes en centres d’educació especial: 1 monitor per cada 4 alumnes.
- Mínim de dos monitors per escola
Pel que fa a l’horari i les rutes transport escolar del mes de setembre finançades pel Departament d’Educació, en aquells centres que en tinguin, segons diu la nota, “es mantindran igual que la resta del curs, recollint a l’hora de finalització habitual del centre”.