Una nova ‘carta dels directors’ ha irromput en la vigília d’una jornada de vaga convocada pels sindicats de docents. En aquesta ocasió no donen un suport explícit a la mobilització, si bé es podria interpretar d’aquesta manera. En la carta, els signants (tots ells directors o directores de centres educatius públics, d’escoles, instituts, centres d’educació especial, CFA o EOI), denuncien que “estem vivint una sobrecàrrega burocràtica, laboral i de gestió mai vista, sense disposar de cap recurs addicional” i expressen la seva preocupació per “l’esgotament i la tensió de tot el sistema educatiu (…) derivada de la manca de planificació i recursos”. Els destinataris de la carta són, de fet, el conseller Cambray, però també les famílies i els sindicats de docents.
“Com a direccions, amb el suport dels nostres equips, advertim que aquesta situació és insostenible i que no es pot perpetuar en el temps. Hi ha risc real que tot el sistema educatiu públic col·lapsi i no es pugui garantir el funcionament de l’escola pública amb uns estàndards mínims de qualitat”, diu la carta. Aquest “risc de col·lapse” és l’expressió que ha fet més fortuna des què es va conèixer aquesta carta la tarda de dilluns, quan els signants eren al voltant de 300. Avui és el dia fixat perquè cada director o directora la descarregui en pdf i l’enviï per conductes interns (e-valisa) tant al conseller Cambray com als seus serveis territorials. La xifra de signants s’eleva ja a 744 el migdia de dijous, la qual cosa vol dir que aproximadament ja ha signat 1 de cada 6 directors de centres educatius el titular del qual és el Departament d’Educació.
D’acord amb fonts consultades per aquest diari, el que més preocupa a les direccions no és ni el nou currículum ni el nou calendari, malgrat que aquests són factors que contribueixen de forma clara a estressar el seu dia a dia d’aquest tercer trimestre i la planificació del curs vinent. Totes dues qüestions apareixen a la missiva, juntament amb l’assumpte de la sentència del 25% del castellà, la responsabilitat de la qual podria recaure sobre les direccions si la justícia fa cas de les demandes de l’Asamblea por una Escuela Bilingüe. El que en realitat preocupa més és la falta de recursos humans per complir el decret 150/2017, sobre escola inclusiva. Per això és el primer punt de la carta, i per això apareix també en la infografia que han elaborat els directors/es, amb l’eslògan “L’educació no s’improvisa”, en la qual es demana més personal docent, més personal especialitzat, més hores d’EAP als centres, infermeres, més formació i hores de coordinació, entre altres qüestions.
Reproduïm la carta a continuació
Benvolgut Sr. conseller Josep González Cambray, benvolgudes famílies d’alumnes de centres públics de Catalunya i benvolguts sindicats d’educació:
Davant la situació que estem vivint actualment les direccions dels centres d’Educació Infantil de Primer i Segon cicle, Primària, Secundària, d’Educació Especial, Escoles d’adults i EOI públics de Catalunya i davant les convocatòries de vaga per aquest final de curs, com a màximes responsables dels centres educatius, manifestem:
- Que com a direccions som plenament coneixedores de la realitat que es viu a les nostres aules. Considerem que pel bon funcionament de l’escola pública que vol promoure el Departament cal exigir canvis reals i efectius als punts que ja hem anat traslladant en diverses ocasions:
- Desplegament del Decret d’Inclusiva.
- El volum, la idoneïtat i la qualitat de les formacions plantejades.
- La gestió de la resolució judicial del 25% de castellà.
- La necessitat d’hores de coordinació necessàries per desplegar els nous
- currículums, planificar l’acció docent i tutorial i coordinació de tot l’equip.
- Un cop confirmada la pèrdua del personal COVID per al pròxim curs insistim en la necessitat de recuperar i millorar les plantilles d’abans de les retallades.
- Els canvis en el calendari d’inici de curs.
- El nou currículum d’Educació Infantil, Bàsica i Batxillerat i el seu desplegament.
- Que com a direccions de centres públics -endinsades en la planificació del curs 2022-2023- tots els equips dels centres docents estem vivint una sobrecàrrega burocràtica, laboral i de gestió mai vista, sense disposar de cap recurs addicional per part de l’administració.
- Que l’esgotament i la tensió de tot el sistema educatiu (equips docents, equips de tècnics dels Serveis Territorials, direccions, professionals dels EAPs, personal d’atenció educativa, monitoratge de menjador, etc.) derivada de la manca de planificació i recursos és ja evident i molt preocupant.
- Que considerem que pel bon funcionament de tot el sistema educatiu hem de vetllar per fer un treball conjunt que impliqui i doni veu a tots els agents implicats: Departament, direccions dels centres, Serveis Territorials, mestres, famílies i sindicats.
Com a direccions, amb el suport dels nostres equips, advertim que aquesta situació és insostenible i que no es pot perpetuar en el temps. Hi ha risc real que tot el sistema educatiu públic col·lapsi i no es pugui garantir el funcionament de l’escola pública amb uns estàndards mínims de qualitat.
Per tots aquests motius expressats, exigim mesures i no paraules a les demandes que reiteradament hem fet arribar al Departament d’Educació.
Finalment, volem manifestar que com a direccions responsables dels centres educatius d’aquest país, ens sentim en l’obligació de vetllar per la qualitat de l’educació pública i inclusiva i és per això que continuarem prenent mesures al respecte.
Cordialment,