El Departament d’Educació ha incrementat la distribució equilibrada de l’alumnat per lluitar contra la segregació, en part gràcies a l’augment de la detecció de l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE). Aquesta és una de les principals mesures que es desprenen de l’aplicació del decret d’admissió, i que ha d’afavorir la distribució equilibrada de l’alumnat entre tots els centres. En un acte que ha tingut lloc aquesta tarda a Arenys de Mar, el conseller Gonzàlez-Cambray i altres càrrecs del Departament han volgut compartir aquestes dades amb representants del món local.
Aquesta millora en la detecció prèvia de l’alumnat NESE gairebé s’ha triplicat respecte el passat curs, passant del 7% en la preinscripció del curs 2021-2022 al 17,9% en la preinscripció del 2022-2023. D’acord amb un comunicat del Departament, “cal destacar que abans aquest alumnat vulnerable no era detectat fins a la seva escolarització. La detecció d’aquest alumnat i la seva posterior distribució equilibrada és un dels elements centrals de la lluita contra la segregació escolar, i afavoreix l’èxit educatiu, la cohesió social i la igualtat d’oportunitat entre infants i joves. Suposa, per tant, una millora del sistema educatiu català”.
Per dur a terme una major detecció prèvia de l’alumnat NESE ha estat fonamental la col·laboració del món local a través dels Ajuntaments. El treball conjunt entre els ens municipals i el Departament d’Educació ha facilitat aquest fet, arran també de l’aprovació aquest curs del Decret llei d’intercanvi de dades d’alumnat vulnerable. Aquesta col·laboració s’ha vist reflectida en la taula rodona que s’ha organitzat aquesta tarda, amb la participació del responsable de programació de l’oferta educativa del Departament, una regidora d’Educació; una inspectora i presidenta de la Comissió de Garanties d’Admissió d’un municipi; la directora d’un EAP; i la responsable d’una Oficina Municipal d’Escolarització. Tots ells han destacat com ha canviat la seva forma de treballar en l’últim any.
Cambray: “És un canvi de paradigma”
En la cloenda d’aquesta jornada, el conseller Gonzàlez-Cambray ha subratllat que “per primera vegada fem una programació única, reduïm les ràtios, distribuïm equilibradament l’alumnat amb necessitats educatives especials, i tot i així podem mantenir l’elecció de les famílies amb més d’un 90% en primera opció. La sobreoferta segrega, en som conscients tots. Per tant, un cop fas planificació conjunta de l’oferta, baixes ràtios i fas una reserva de places per distribuir equilibradament l’alumnat, és important també fer compatible aquesta llibertat d’elecció de les famílies amb que les escoles no estiguin segregades”.
El conseller ha afirmat que amb l’aplicació del decret d’Admissió “fem un salt endavant, fem un pas més, i aquest pas més passa per un canvi de mirada a l’entrada del sistema educatiu. Si tenim escoles segregades invertirem el màxims recursos però les escoles seguiran segregades perquè partim d’uns percentatges elevats. Però identificar l’alumnat vulnerable i reservar places fent una distribució equilibrada és un canvi de paradigma”.
Reducció de ràtios i augment de grups
Tot i la detecció de més alumnes amb necessitats específiques, pràcticament no ha variat el grau d’assignacions de places en la primera opció triada per la família respecte la passada preinscripció. La caiguda és mínima. A Infantil 3, el 91,6% de les sol·licituds han accedit a la primera petició demanada en la preinscripció (l’any passat va ser el 94,7%), i a 1r d’ESO la dada és gairebé del 89,8% (l’any passat 91,6%). En les darreres setmanes s’han sentit protestes de famílies que no han pogut accedir al centre de primera elecció, un fet que passa cada any, i que aquest cop ha tingut com a novetat el fet de criticar la baixada de ràtios a I3, ja que algunes d’elles podria haver accedit al centre desitjat amb la ràtio de 25. El Departament defensa la millora pedagògica que comportarà aquesta baixada de ràtios, que s’anirà estenent a mesura que la promoció del curs 22/23 es vagi fent gran.
Durant l’acte, el Departament també ha aprofitat per defensar-se d’una altra crítica que s’està escoltant força aquests dies, segons la qual s’ha reduït l’oferta de places públiques (arran de la baixada de ràtios), mentre es manté o augmenten les places de centres concertats, fet que estaria empenyent famílies que voldrien triar una escola pública per als seus fills a anar a una concertada. Segons afirma el Departament, això no és cert, sinó que es va presentar una oferta de grups inicial a I3 que incrementa l’oferta del curs anterior, malgrat la caiguda de l’alumnat (3.500 alumnes menys), i no només això, sinó que en aquesta oferta inicial l’escola pública comptava amb 58 grups més i la concertada amb 33 grups menys.
Diu el Departament en el comunicat: “Si bé s’incrementa l’oferta inicial respecte la de l’any passat, l’oferta final també augmenta. És a dir, hi haurà 19 grups més que els inicialment previstos el passat febrer, quan es va presentar l’oferta inicial. D’aquests 19 grups nous, 10 s’incrementen a I3 i 9 a 1r d’ESO. Pel que fa a l’oferta final dels centres de titularitat concertada, caldrà esperar a finals de juny. La vigència de l’actual Decret de concerts –a l’espera de l’aprovació de la nova normativa- impossibilita al Departament d’Educació poder dur a terme el tancament de grups fins que acabi la matriculació”. Com se sap, hi ha un nou decret de concerts en preparació (era un altre dels punts estratègics del Pacte contra la Segregació), però fa dos anys que no se’n té cap més notícia.