“La reducció de l’hora lectiva és una mesura que, ben implementada, tindrà un impacte positiu en el sistema”, però a la vegada “xoca amb la seva inadequada implementació: a meitat de curs i mal comunicada als equips directius. Quin propòsit pedagògic té reestructurar horaris, matèries i professorat i que l’alumnat hagi de canviar de docents a meitat de curs?”. Això és pregunta en un comunicat Clam Educatiu, un col·lectiu que, segons expliquen en el seu web “neix de les converses informals que diverses professionals del sector hem mantingut a partir de les mobilitzacions docents del curs 21-22”.
En aquest web hi apareix un “equip impulsor” format per 14 persones i un llistat de 110 persones més adherides l’ideari del grup, llistat que es va actualitzant periòdicament amb noves adhesions. El seu primer comunicat es posiciona sobre l’aplicació de la reducció de l’hora lectiva, però al web hi ha més posicionaments sobre diverses qüestions que han marcat el conflicte entre administració i forces socials durant els darrers temps. Clam Educatiu es posiciona sobre el nou currículum, sobre el decret de plantilles, sobre l’avançament de l’inici de curs, sobre la reversió de les retallades i sobre l’estabilització del personal interí.
Així s’autodefineixen: “El Clam Educatiu som un col·lectiu de professionals de l’educació, majoritàriament docents. Volem ser una veu crítica i constructiva, que contribueixi a despolaritzar el debat educatiu i que promogui el disseny i la implementació de polítiques educatives que prioritzin l’interès dels infants i dels adolescents”. La gènesi de la iniciativa neix explícitament de les vagues de la passada primavera, durant les quals “hi va haver moltes professionals del sector que no ens hi vam sentir representades: ni acabàvem d’entendre les prioritats i les formes d’actuació del Departament, ni compartíem la totalitat de les reivindicacions sindicals”.
“Reduir l’aïllament docent”
Fins ara el col·lectiu s’havia anat organitzant i ara ha decidit fer un pas endavant amb un primer comunicat públic sobre la reducció de l’horari lectiu. Clam Educatiu celebra la “recuperació d’una hora de permanència com una oportunitat de reduir l’aïllament docent i per promoure que les professionals de l’educació disposem de més temps per treballar i col·laborar entre nosaltres”, i el fet que disposar d’aquest espai de coordinació va en línia amb l’increment de treball transversal i l’impuls a la diversificació metodològica que promou el nou currículum, però consideren que fer el canvi a mitjan curs serà contraproduent i per això demanen ajornar-lo fins al curs vinent.
Diu el comunicat: “Té sentit que a l’equador del curs molts dels docents que han estat referents per a l’alumnat deixin de ser-ho? La tasca d’acompanyament en l’aprenentatge que només s’aconsegueix amb l’observació i la comunicació docent-alumne/a durant les hores compartides dins i fora l’aula, en molts casos es perdran i caldrà tornar a començar de nou, perdent així un element imprescindible per a una educació de qualitat”.
I afegeix: “Donàvem per suposat que si el Departament d’Educació i els sindicats van arribar a l’acord de reduir una hora lectiva a partir de gener era perquè la decisió venia acompanyada d’un pla d’implementació ben estructurat i dissenyat. Però aquest pla d’implementació no ha estat comunicat a les professionals del sector fins a finals d’octubre, moment en què els centres educatius han rebut un document amb orientacions generals que en cap cas compensen el cost educatiu que suposa canviar els horaris a mig curs”.
Aquest endarreriment en la comunicació “ha portat a una situació de dubtes, neguit i malestar” entre els docents, afirma el comunicat, a l’hora que critica que una inversió de 170 milions d’euros hagi estat fruit de la improvisació i no “planificada al detall”. “Ens preocupa que des del Departament d’Educació es prenguin decisions de pes de manera precipitada per tal d’evitar conflictes i no per garantir una educació de qualitat”, conclou.
No hi ha comentaris
Em sap greu estar jubilat i no poder-me adherir a les persones que formen part del clam educatiu. Em semblen molt ben argumentades i necessàries les seves opinions. Molt bona sort i bona feina.
Un grup que aboga per:
Continuar i endurir el decret de plantilles.
No defensar les interines en frau de llei amb més experiéncia.
I tot el que sigui ideari del DEPartament i el seu conseller
Bon dia,
Seria possible saber el nom de la persona que va entrevistar Víctor Saura?
A dia d’avui no se sap qui són aquests 14 fundadors secrets i misteriosos de Clam Educatiu, excepte Jara Costa, de l’omnipresent Fundació Bofill.
Gràcies
A l’article només faig referència al comunicat del col·lectiu i el contingut de la web, no cito cap persona ni he entrevistat ningú, però sí que hi ha hagut una persona d’aquest col·lectiu que em va fer arribar el comunicat i amb la qual vaig mantenir un breu intercanvi de missatges.
Vale, un nuevo colectivo docente que prefiere dejar a compañer@s en el paro, vegetando en las listas de espera, antes que tener que molestarse en coordinar el trabajo con los que se vayan a incorporar.
Todo un ejemplo de solidaridad para sus alumn@s.
Y estos son los que tienen que fomentar el espíritu crítico entre el alumnado, vamos apañaos.
Resulta sorprenent que no sapiguem el nom dels 14 fundadors. Aquest col.lectiu, plataforma o com es vulguin dir, realment fan pudor. Dedueixo que les mobilitzacions i la unitat sindical molesta i molt al Departament d’ensenyament i als seus”palmeros” de la Fundació Bofill que viuen a costa dels diners públics
Al seu web (que està enllaçat a l’article) apareixen els noms i cognoms dels 14 promotors
Però és més fàcil la crítica sense comprovar res, no?
Res és fàcil. Moltes i molts cerquen viure bé, treballant poc, segons el que facis i el que vegis.
A totes, repeteixo, a totes les professions, sigui a l’ombra del poder polític públic o al sol del poder econòmic privat.
El món de l’ensenyament no és l’excepció, però això se sap si tens contactes, llegeixes perquè de vegades se’ls escapen dades o bé ho vius en primera persona.
A tots els nivells.
És una informació, no una crítica.
Avui han aparegut alguns dos més del “14 fundadors/es” de Clam Educatiu: Noa Padín, que també és de la Fundació Bofill, i Ruben Pineda i Ricard, també de la Fundació Bofill.
Darrera Clam Educatiu no hi ha cap col.lectiu de mestres. Darrera de Clam Educatiu hi ha laFundació Bofill, a sou i ordres de Cambray.