Encarni Salguero Rodríguez és secretària general de la Federación de Enseñanza de la CGT i delegada sindical a comarques barcelonines. És llicenciada en Pedagogia per la UAB, i docent interina des del 2007 a diversos centres públics de les especialitats d’Orientació Educativa a secundària i a FP de les especialitats de Serveis a la comunitat i Intervenció sociocomunitària.
Què distingeix la seva proposta de la resta?
La defensa de totes les treballadores i en especial les més precàries, personal d’atenció educativa i docents interines que estan en abús de temporalitat i la seva estabilització urgent, juntament amb la reversió de totes les retallades que portem patint durant més de 10 anys. A CGT Ensenyament som anarcosindicalistes, treballem des de l’autoorganització de les treballadores com a mètode de lluita des de l’acció directa, el nostre objectiu és aconseguir eliminar qualsevol opressió i totes les injustícies que atemptin contra la llibertat de les persones. Com a treballadores docents som agents de canvi i si ens organitzem, ningú ens podrà aturar en la defensa dels nostres drets.
Quin és el problema més greu i urgent del sistema educatiu, i per què?
La manca de recursos i la contínua intencionalitat de desprestigiar l’educació pública i el col·lectiu docent per part de la mateixa administració. Es fa negoci amb els sistemes públics i s’està perjudicant a tots els col·lectius implicats, des de l’alumnat més vulnerable i les seves famílies a totes les persones treballadores que hi són als centres educatius públics. També és un problema molt greu la pèrdua de democràcia als centres pels decrets de plantilles, el de direccions i el d’autonomia.
Quin és el problema laboral dels treballadors de l’ensenyament públic que caldria resoldre amb més urgència?
La situació de frau de llei per abús de la temporalitat en les contractacions de les treballadores temporals i interines, més del 40% de les treballadores a educació. Els processos convocats són insuficients i una la solució és partidista en base a les places, no als milers de persones afectades que poden ser acomiadades. També totes les retallades que es pateixen des de fa 10 anys, com per exemple la reducció de ràtios fins a arribar a estàndards europeus o recuperar els estadis tal com els tenen a la resta de comunitats autònomes.
Com a treballadores docents som agents de canvi
En general, els seus afiliats de base demanen suport al sindicat quan passa què?
Suport davant pressions de direccions pel decret de plantilles, situacions de conflicte als centres i dubtes diversos (nòmines, permisos, pensions…), acompanyament davant dubtes laborals…
Els sindicats han d’opinar sobre aspectes pedagògics, si aquests no afecten les condicions laborals dels treballadors?
A l’anarcosindicalisme sempre li ha interessat i ha contribuït de manera activa a la pedagogia. La CGT defensem i reivindiquem el reconeixement històric de les i els mestres racionalistes, l’època del CENU, la pedagogia llibertària des de Ferrer i Guàrdia a Paulo Freire, fins a l’actualitat. Considerem l’educació una eina de transformació social.
Digui’ns alguna cosa positiva que hagi fet el conseller Gonzàlez-Cambray o el seu equip.
Cap ni una, ja que ha posat al capdavant la deriva neoliberal del capitalisme en el sistema públic educatiu amb una intenció clara de beneficiar empreses i projectes privatitzadors, és a dir, desmuntar l’educació pública tal com l’entenem fins ara pel benefici d’uns pocs, per exemple, de l’escola concertada/privada, així com fundacions que ofereixen “serveis diversos.”
Digui’ns alguna cosa que el professorat, com a col·lectiu, hauria de fer millor.
Conscienciar-se que som classe treballadora, i que tenim la capacitat d’organitzar-nos com a agents de canvi per a la millora de la societat i la defensa dels nostres drets. Tenim una capacitat com a col·lectiu enorme i tan sols falta que en siguem conscients i ens organitzem per fer-ho.
Es fa negoci amb els sistemes públics i s’està perjudicant a tots els col·lectius implicats
Avui el sistema educatiu públic té més professionals que mai a la història, les ràtios han començat a baixar començant per I3, s’ha recuperat l’hora lectiva que faltava, es tornarà als estadis de sis anys… Es pot afirmar que les condicions laborals dels docents estan millorant?
No es pot parlar de millora quan el que s’està fent és recuperar el que ja teníem fa 10 anys. Portem des del 2008 amb retallades, les pitjors de tot l’estat espanyol. I el que s’ha recuperat ha estat amb lluites i vagues de les treballadores. Tot és màrqueting, la baixada de ràtios a P3 es dona per baixa natalitat, no com a baixada de ràtios real. Facta non verba
Un MIR per al professorat novell és una bona idea? I una ‘ITV’ per al professorat veterà?
No, cap de les dues ni de cap de les maneres, per estar basats en la competitivitat, la jerarquia, i el control i la desconfiança.
Què poden fer els sindicats de docents per contribuir a donar un impuls a l’escola inclusiva?
CGT sobretot informa a totes les treballadores per organitzar-nos davant de la greu situació en què ens trobem, exigint des del primer moment més recursos, la reducció de ràtios i sobretot, deixar de privatitzar serveis, com per exemple, en les contractacions de les vetlladores.
Exigim, tal com marca la LEC, el 6% del PIB per educació, però per a la pública, la de totes i tots. Fora els concerts a l’estat de benestar.
Acabi la frase
- L’aprenentatge basat en projectes és… un mètode d’aprenentatge
- L’escola concertada aconsegueix… augmentar les diferències, permetent, perpetuant i enquistant la segregació.
- Les avaluacions externes són… supervisió i control jerarquitzadors del tot innecessaris.
- La neurociència ens permet… (re)conèixer conceptes sobre el cervell i el comportament que ja sabíem i, ara sembla, que s’evidencien físicament al cervell.
- La jornada intensiva té… una necessitat que s’implanti als centres educatius, que sigui un dret a poder ser escollida, entesa com a jornada contínua.
- El debat sobre coneixements o competències… no s’ha fet, és imposat el canvi de currículum, fem aquest debat als centres!!
- La pandèmia ha posat de relleu… les mancances de recursos dels sistemes públics.
- La baixada en l’ús del català a l’escola es reverteix… amb més recursos i baixades de ràtios. Necessitat de reduir temps de pantalles i ús de les xarxes socials.
- Les famílies han de saber… que són part imprescindible en l’educació i necessitem treballar plegades.
- La societat reconeixerà la feina dels docents el dia que… es valori la tasca docent en compte de desmerèixer-la i culpar-la del fracàs del sistema per la manca de recursos i la pèrdua de la democràcia als centres. També que s’entengui la importància de l’educació com a eina fonamental pel progrés d’una societat igualitària i lliure, lluny de les injustícies i la competitivitat que es promouen amb el capitalisme neoliberal.