El Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya (CEESC) demana que tots els centres educatius tinguin com a mínim una persona de referència del món de l’educació social per ajudar a millorar la convivència i el benestar emocional de l’alumnat, entre moltes de les seves funcions.
Aquest curs 2023-24 s’han oficialitzat les funcions dels educadors i les educadores socials als centres escolars per tal de no duplicar responsabilitats, després d’un procés que va durar gairebé tot el curs anterior en què van participar el Departament d’Educació i diferents perfils socioeducatius dels centres, com el Col·lectiu Professional d’Educació Social i Escola del CEESC.
El següent pas, remarca el Col·legi, és aconseguir una “incorporació plena als centres educatius de caràcter públic”. “Des del CEESC seguim demanant al Departament d’Educació que s’estableixin educadores i educadors socials com una figura estructural en els centres i que es consolidi el seu lloc de treball així com les condicions del seu contracte laboral”, indica l’entitat en un comunicat.
Només 85 professionals
El vicepresident del CEESC, Albert Font-Tarrés, destaca que en l’actualitat són 85 les professionals que estan treballant a escoles o instituts, una xifra que el sector considera insuficient tenint en compte que a Catalunya hi ha prop de 5.000 centres educatius d’infantil, primària i secundària.
“L’escola té molts reptes com a institució perquè aglutina quasi la totalitat de la infància i l’adolescència i per acomplir aquests reptes caldria posar en joc tots els perfils professionals de l’àmbit educatiu que tenim a l’abast”, remarca. Per això, considera que com a mínim hauria d’haver-hi un educador o educadora per centre.
L’educadora social, insisteix, més enllà de tenir identificades les seves funcions, “no és una figura que estigui consolidada, no està al catàleg de perfils que té el Departament, quan aquesta figura s’hauria de poder donar a totes les etapes educatives. La seva incorporació ha sigut molt tímida”. Fa tres anys, el 2020, eren 75 les educadores socials i, segons explica Font-Tarrés, les seves funcions depenien en gran manera de les directrius de l’equip directiu de cada centre.
Entre les tasques d’aquest perfil professional figuren prevenir i atendre “problemes de convivència, de vertebració i acció comunitària, i de treball amb l’entorn; és a dir, donar una coherència d’unitat, un aprenentatge més global”. “Hi ha tot un seguit de temes extracurriculars que es demanen i que l’educació social pot aportar, ja que els centres escolars han de ser un espai d’aprenentatge per a la convivència, per a habilitats, per a educació afectivosexual, etc”.
Gestió del conflicte
El vicepresident del CEESC subratlla que l’expertesa de l’educació social pot ajudar en prevenir o fer front a riscos com el consum de drogues i alcohol, les violències, elements relacionals o conductes que poden portar a situacions de maltractaments, assetjaments o suïcidis.
D’altra banda, des del sector es té present que el conflicte “és una situació de trobada entre persones que es pot donar de manera habitual, i l’important és aprendre a gestionar el conflicte. La convivència té aquest rerefons”.
A nivell laboral, una de les demandes del sector és que la majoria dels serveis són externalitzats i això porta a una precarietat de la professió, que conviu amb convenis que a vegades estan caducats i amb salaris baixos.
Funcions de l’educació social als centres educatius
Entre les funcions de l’educació social hi ha la de garantir l’acollida al centre educatiu de l’alumnat i les famílies en situació de vulnerabilitat social en un entorn segur, amb un tracte afectiu i amb una atenció personalitzada. A més, ha de vetllar perquè l’alumnat assoleixi un desenvolupament educatiu, personal i social equilibrat i beneficiós, motivant-los i acompanyant-los, en col·laboració amb la família.
Així mateix, ha de col·laborar en l’atenció, detecció i prevenció de situacions i conductes de risc de l’alumnat així com en la mediació i resolució de conflictes. Juntament amb l’equip directiu, treballa davant situacions d’absentisme de l’alumnat, d’acord amb els protocols establerts en coordinació amb el treballador social de l’EAP (equips d’assessorament i orientació psicopedagògica) en el marc de la comissió d’absentisme del municipi.
Ha d’afavorir la integració de l’alumnat en els principals contextos de socialització: escolar, formatiu, laboral, sanitari, esportiu, de lleure i cultural, respectant el seu entorn social i cultural. Igualment, ha de promoure el desenvolupament dels protocols del Departament d’Educació i programes específics de Salut, d’Igualtat, de prevenció de violències i les actuacions del Pla Educatiu d’Entorn.
1 comentari
Gràcies per donar- nos visibilitat,els educadors i educadores socials som una peça clau dins el sistema educatiu, esperem que prompte s’acabe ma precarietat que tenim dins el sistema i creem ja les plaçes estructurals!! endavant i força!!