Més de 250 infants, joves i docents de 49 cooperatives d’alumnes, de les 94 federades, es reuneixen a l’Assemblea General Ordinària de la Federació de Cooperatives d’Alumnes de Catalunya, AlumnesCoop.
La trobada té lloc aquest 25 d’abril a les Cotxeres de Sants i, en ella, el Consell Rector d’AlumnesCoop presenta l’informe de gestió de l’any passat per ratificar en votació i també s’aproven les candidatures que s’han presentat per formar part del nou organisme els pròxims dos anys.
L’ocasió també s’aprofita per fer activitats que fomentin l’intercanvi de sabers i l’aprenentatge en el funcionament de les empreses cooperatives i, per a això, Open Brains organitza una acció lúdico-científica basada en la neurociència, la màgia i l’il·lusionisme, per tal de tractar el sentiment de pertinença a l’hora de treballar en un projecte comú.
Les escoles cooperatives van ser les primeres a impulsar les cooperatives d’alumnes com a estratègia pedagògica òptima d’acostar a l’alumnat la realitat del cooperativisme i l’economia social i solidària.
S’organitzen al voltant d’una activitat econòmica i n’hi ha de molt diferents, com fer pastissos per amortitzar el cost del viatge de final curs; gestionar un hort urbà; realitzar els continguts audiovisuals per tenir material de festes i esdeveniments; organitzar un servei d’atenció de la gent gran al barri; redissenyar mobiliari de l’escola o tot el pati per fer un entorn més sostenible, etc.
L’important, segons assenyalen en un comunicat, és definir com es desenvolupa el projecte i el camí cap a l’autogestió i l’autoorganització: “De manera col·lectiva, transformen la mirada per fer una economia alternativa, més justa, equitativa i amb impacte social. Són projectes vivencials i holístics, als que s’hi poden vincular tant aspectes curriculars com les competències transversals o habilitats toves: la comunicació, el lideratge, l’empatia, la negociació, la convicció…”
Portar a terme una cooperativa d’alumnes s’ha de contemplar en clau de procés. Segons Marta Rebollar, presidenta d’EscolesCoop, “les cooperatives d’alumnes serveixen per aprendre des de la pràctica i també s’hi descobreixen aspectes més de caràcter organitzacional, ja que es treballa des de la constitució de la cooperativa, passant pel funcionament, la tria de l’activitat, la presa de decisions, l’avaluació, l’impacte i el retorn social”.
EscolesCoop és la Federació de Cooperatives d’Ensenyament de Catalunya, que agrupa a 40 escoles cooperatives, que apleguen més de 5.500 socis cooperativistes i 1.800 treballadors, que eduquen a gairebé 17.000 alumnes.
L’any 2016, EscolesCoop va impulsar AlumnesCoop, la Federació de Cooperatives d’Alumnes de Catalunya de diferents centres educatius de Catalunya. Es tracta d’una iniciativa desenvolupada dins del marc del programa d’Economia Social de la Generalitat de Catalunya. Actualment, el programa l’ESSpurna —format per cinc cooperatives de l’àmbit socioeducatiu— fomenta la creació de cooperatives d’alumnes a tots els centres educatius de Catalunya. I, d’aquestes cinc cooperatives, Doble Via i L’Escola Lliure El Sol són les encarregades de dinamitzar i acompanyar el Consell Rector d’AlumnesCoop.