El 47% dels joves universitaris de Barcelona afirma que està interessat per la política europea, però el 75% reconeix que no està ben informat o no segueix les notícies relacionades amb les eleccions del pròxim 9 de juny.
Aquesta és una de les conclusions d’una enquesta sobre les institucions i la política europea realitzada per un equip de recerca de la Facultat d’Educació de la Universitat de Barcelona, en què han preguntat a 346 alumnes, dels quals el 88% tenia entre 18 i 24 anys.
Les mateixes dades indiquen que gairebé la meitat de les persones enquestades (48%) considera important participar als comicis europeus, el 32% està indecís i el 19% no sol participar.
Política europea
L’enquesta indica que hi ha divisió d’opinions sobre el paper del Parlament Europeu: el 56% el valora positivament i el 42% té una opinió negativa sobre com aquest organisme representa els seus interessos.
Pel que fa a la funció del Parlament Europeu, el 68% identifica correctament la seva funció representativa de la ciutadania europea. A més, més de la meitat (52%) expressa desinterès en la política europea i només un 6% s’interessa activament.
D’altra banda, destaca que el 48% no sap anomenar dues institucions europees i només el 43% sap que aquestes eleccions se celebren cada cinc anys. En canvi, el 67% sí sap que la Unió Europea està formada per 27 països i el 72% coneix algun programa dirigit als joves.
Participació
L’estudi ha estat presentat per Mihaela Vancea, professora de la Facultat d’Educació de la UB i coordinadora del projecte ActiveYouth_EE24-Europa importa, una iniciativa que vol promoure la participació en els comicis al Parlament Europeu a través de la informació, el debat i l’acció, i animar l’alumnat universitari a votar. També ha participat Jan Falgueras Riu, jove ajudant de recerca, que ha analitzat algunes dades creuades.
Durant l’acte, que ha tingut lloc al Col·legi de Periodistes de Catalunya, Albert Thió i Neus Climent, estudiants de màsters d’Anàlisi política i assessoria institucional i d’Estudis de Dones, Gènere i Ciutadania, respectivament, han presentat la campanya de comunicació Europa Importa, com a part del projecte ActiveYouth_EE24.
La campanya ha estat creada per un grup de vuit joves universitaris que van guanyar un concurs de la UB amb les seves propostes sobre què farien per promoure el vot el proper 9 de juny. Ho han fet en un temps de tres setmanes, i amb la mentoria de la professora Anna Aroca, de la Facultat d’Educació.
“No parlen el nostre llenguatge”
Un cop estudiades les dades de l’enquesta, una de les conclusions és que, si bé pot semblar que hi hagi desinterès per part del jovent, en realitat, els joves tenen unes formes de comunicació diferents de les que normalment usen les institucions i els mitjans tradicionals.
“No parlen el nostre llenguatge ni es comuniquen pels nostres canals”, afirma Albert Thió. “De fet, el post que s’ha viralitzat més dels que hem publicat fins ara és un d’informatiu que explica de forma molt senzilla dades bàsiques que s’han de saber per anar a votar a les eleccions del 9 de juny”.