La Universitat de València presenta la nova programació d’arts escèniques que es desenvoluparà entre els mesos d’octubre i desembre amb 12 espectacles a la Sala Matilde Salvador del Centre Cultural La Nau i a la Sala Palmireno, a la Facultat de Geografia i Història, en el marc del programa Cultura als Campus. Els temes sobre els quals reflexionarà enguany: memòria històrica, salut mental i perspectiva de gènere.
La Nau de la Universitat acollirà a l’octubre la Mostra de Teatre Universitari que, a punt de complir 30 anys, comptarà amb els espectacles produïts per la Universitat de València, ‘Ràdio/grafia’ i ‘Fuller meets Sorolla’, i l’obra de la Universitat d’Alacant ‘La història del comunisme contada per a malalts mentals’.
Dimarts 15 i dimecres 16, inaugurarà la programació la producció d’ASSAIG-Grup de Teatre de la Universitat de València ‘Ràdio/grafia’, un homenatge a la ràdio i els seus oients escrit per Juanjo Prats i dirigit per Pep Sanchis.
Divendres 18, l’Aula de Teatre Contemporani de la Universitat d’Alacant posarà en escena ‘La història del comunisme contada per a malalts mentals’ de Matei Visniec, amb traducció i direcció de Francesc Sanguino, una narració irònica del paroxisme a què arriba qualsevol sistema polític totalitari en clau de comèdia, pròpia de l’humor europeu tradicional contemporani.
La producció del Grup de Dansa de la Universitat de València clourà la Mostra, dijous 24, amb l’espectacle ‘Fuller meets Sorolla’ estrenat la Nit de Sant Joan al claustre de La Nau en commemoració de l’Any Sorolla. Amb direcció i coreografia de la prestigiosa ballarina Christine Cloux, aquesta proposta ret homenatge al pintor de la llum i a Loïe Fuller, qui va ballar la llum, tots dos fascinats pel seu poder i efecte sobre aquells que la miren i la reben. Contemporanis i pràcticament coetanis, les seves obres d’art han servit d’inspiració per al muntatge de la UV.
Dimecres 30 i dijous 31, hi haurà un tercer homenatge, aquesta vegada per a recordar l’obra de Vicent Andrés Estellés. A partir del seu ‘Llibre de meravelles’, Criatura Teatre proposa un espectacle homònim que posa sobre les taules les xicotetes històries d’un dels poemaris més reeixits de l’autor valencià.
Memòria històrica
El cicle de memòria històrica del Teatre Escalante-Diputació de València obrirà el mes de novembre amb els espectacles ‘Feriantes’ (del 5 al 7), interpretat per El Patio Teatro i el Centro Dramático Nacional amb text i direcció d’Izaskun Fernández i Julián Sáenz-López; i ‘Frères’ (dies 8 i 9), a càrrec de Les Maladroits i Éric de Sarria.
El registre temàtic canviarà els dies 13 i 14 amb ‘Fondo sobre piel’, per Ladyfunta, una proposta visual de Jessica Martín que explora i reflexiona sobre la relació entre el cos en moviment i el so, el material i la dramatúrgia de la il·luminació.
A partir d’aquesta obra, la programació abordarà un “fil temàtic entorn de les problemàtiques identitàries lligades a la dona, vehiculades tant per dramaturgues, com directores i actrius, en matèria de creació, direcció i interpretació”, apunta el responsable de l’Aula d’Arts Escèniques de la Universitat de València, Domingo Pujante.
Així, ‘Separata’ de Rocío Chico, amb interpretació de PuraVida Teatro i direcció de Celia T. Palafox, es podrà veure els dies 20 i 21. Aquesta obra analitza el masclisme i la violència contra les dones exercida des de les institucions, especialment des del sistema judicial; i els dies 27 i 28, La Piadosa Creaciones, amb direcció d’Inma Ruiz i Marta Chust, posarà en escena ‘Pendientes’, una obra amb absoluta perspectiva de gènere.
Gènere
La perspectiva de gènere continuarà com a tema central de la programació en desembre. La primera obra serà ‘Eternas’ (dies 4 i 5) de Susana Gisbert i Paula Marí. Amb direcció i interpretació de Mujeres en construcción, reflecteix la lluita viscuda per les dones entre ser tot allò que se n’esperava i ser elles mateixes, i com aquesta tensió pot desordernar la salut mental.
Seguirà amb aquesta reflexió ‘Vesania’: “El lloc de tot. I del no-res. El lloc de la distòpia’, tal i com resa la mateixa sinopsi. Serà l’obra de Marcos Luis Hernando que Contrahecho Producciones, amb direcció d’Eva Zapico, interpretarà els dies 11 i 12.
‘Marina’, per Rocambolesc Teatre, i text i direcció d’Aarón Sánchez, conclourà la programació d’aquest primer quadrimestre a La Nau UV els dies 18 i 19. Una història d’amor convertit en art.
Totes les funcions començaran a les 19 hores i els dimecres hi haurà un col·loqui amb els membres de les companyies en finalitzar l’obra. Les entrades ja es poden reservar a les botigues de La Tenda UV en La Nau i els diferents campus, o bé per internet en https://events.fundacio.es/o/5
Teatre universitari
El teatre torna també a la Sala Palmireno de la Facultat de Geografia i Història en el marc del programa Cultura als Campus de la UV. La Palmireno és sobretot un espai d’arts escèniques reservat a grups d’estudiants universitaris, com ara, Improvisional, grup de teatre, col·lectiu d’alumnes de la Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació de la UV, coordinat pel professor Jesús Peris que, a finals de novembre, representarà tres obres curtes de teatre; o el grup de teatre de la Facultat de Filosofia i Ciències de l’Educació que, coordinat pel professor Juan de Dios Bares, posarà en escena a principi de desembre una obra de teatre grecollatí.
La programació teatral al Campus de Blasco Ibáñez, a partir d’enguany, inclourà l’activitat cultural de l’Espai Cultural de la Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació de la Universitat de València. Aquest espai presentarà aquest curs la lectura dramatitzada de ‘La confessió’, de Louise Doutreligne, interpretada pel grup de teatre universitari Versió Faristol, dirigida per Jean-Luc Paliès i coordinada pel professor Evelio Miñano.
No obstant això, la Sala Palmireno també s’ha incorporat a altres festivals de la ciutat, com el festival Russafa Escènica, que va arribar a aquest espai en setembre.
Domingo Pujante
Domingo Pujante és el nou responsable de l’Aula d’Arts Escèniques UV, que pren el relleu de la professora Laura Monrós.
Domingo Pujante González està vinculat a la Universitat de València des del 1996. És Premi Extraordinari de Llicenciatura en Filologia Francesa (1991) i de Doctorat per la tesi ‘La obra pánica de Fernando Arrabal y Roland Topor’ (2003). S’ha especialitzat en estètiques de ruptura i dissidència, incloent-hi el teatre d’avantguarda (teatre de la crueltat, teatre de l’absurd, art corporal i accionisme), sent un referent en els estudis sobre el teatre pànic (Arrabal, Topor, Jodorowsky). Ha impartit classes de comentaris de textos teatrals i de traducció teatral. Entre les seves investigacions i publicacions relacionades amb les arts escèniques, destaquen els nombrosos estudis dedicats al teatre pànic, al teatre escrit per dones tant en l’àmbit francòfon com espanyol, prestant un particular interés al context teatral de Quebec.
Des de 2013 dirigeix el grup d’investigació ‘GIUV-2013-144-HYBRIDA: hibridacions culturals i identitats migrants’, així com la revista científica HYBRIDA, que dediquen una especial atenció als estudis culturals des d’una perspectiva de gènere, postcolonial i interseccional, així com a les temàtiques identitàries lligades a les sexualitats i les migracions. Ha estat professor i investigador convidat en nombroses institucions d’Europa, Àfrica i Amèrica.
Ha ocupat diversos càrrecs de gestió com a secretari del Departament de Filologia Francesa i Italiana, coordinador d’Intercanvis o cap de la iniciativa Activa Cultura. És coordinador del Laboratori d’Art i Estètica en la Societat Contemporània (FORTHEM) i membre de la Mesa Lingüística de Francés de la CRUE. Com a premis, destaquen el de la UIMP ‘Imaginant: una mirada jove a la frontera del coneixement’ (2008) i la insígnia de Cavaller de l’Ordre de les Palmes Acadèmiques per part del Ministeri d’Educació de la República Francesa (2017).