El curs que s’ha iniciat ens ha portat tres grans novetats importants pel que a l’FP es refereix:
La primera és la de la dualització de tota l’FP inicial en dues modalitats, la general i la intensiva, on l’alumnat veurà incrementada la seva fase de pràctiques a les empreses sensiblement (fins al 35% en la general, i fins al 50% en la intensiva).
La segona és la impartició del català com a matèria en una bona part de cicles formatius de grau mitjà i en algun de superior, una reclamació i lluita de la UGT de Catalunya que entén el coneixement i domini de la nostra llengua com un dret de tota la ciutadania, sense exclusions.
La tercera novetat és la creació dels centres integrats d’FP, amb la singularitat dels seus Consells de Formació i Empresa on els agents socials, empreses i territori hi som presents.
En l’article d’avui ens centrarem en la segona, la de la presència curricular de la llengua catalana en els cicles formatius.
La UGT de Catalunya, juntament amb la Plataforma per la Llengua, ens hem proposat d’impulsar la llengua catalana en l’FP, per això hem treballat un manifest conjunt “L’FP, en català! La llengua, un dret laboral!” que va ser publicat el dia 9 de novembre de 2023 a Catalunya, i el dia 27 de febrer d’enguany a les Illes Balears en vam presentar un altre, reclamant un pla de xoc, en una clara aposta per la unitat de la llengua, a més entesa com un dret laboral de les persones treballadores.
L’FP és l’estudi postobligatori amb més projecció en l’actualitat, per diverses raons: per la seva extensa oferta (més de 200 graus diferents) i pel fet que és professionalitzador, perquè capacita directament per a treballar i alhora permet una continuïtat fins a la màxima especialització. Els més de 170.000 alumnes que actualment cursen FP inicial, on els preparen per treballar i continuar la carrera formativa en etapes superiors, tenen dret a aprendre català a l’FP i també a aprendre l’ofici en català, per tal d’assolir unes competències lingüístiques sòlides que atenguin la demanda i el dret de la societat catalana de ser atesa en català.
D’altra banda, els cursos d’FP compten amb una proporció notable d’alumnat nouvingut en comparació amb el batxillerat i d’alumnes d’incorporació tardana. Tot i que alguns alumnes hagin tingut un contacte escàs amb el català, tenen el mateix dret a aprendre la llengua pròpia per poder-se desenvolupar professionalment i prosperar en igualtat de condicions. El nostre manifest fa deu propostes, del tot innovadores i que sortosament han tingut una recepció inicial per part de l’anterior govern i esperem que tinguin a més de continuïtat un desenvolupament més gran. En virtut d’això, per aquest curs 2024-25 hem aconseguit que hi hagi un pla pilot el qual ha fixat mòduls de 66 hores de català dels 25 cicles formatius de les 5 famílies que l’incorporen enguany, amb la característica comuna de ser cicles formatius on s’atén el públic o pacients o clients.
El mòdul professional de català en els cicles de formació professional sorgeix com una de les mesures de la millora de l’ensenyament–aprenentatge a l’FP, donada la constatació de la baixada del seu ús i coneixement per part del seu alumnat de l’FP, sobretot en els ensenyaments inicials. El Departament d’Educació i Formació Professional ha introduït un Mòdul Professional de Català Professional en un total de 314 centres (públics i privats) on ha prioritzat els cicles de les famílies que realitzen atenció a les persones:
- CFGS Educació Infantil, CFGM Atenció a les Persones en Situació de Dependència, Serveis Socioculturals i a la Comunitat
- Família sanitària
- Hoteleria i Turisme
- Administració i Gestió
- Comerç i Màrqueting
Propostes dinamitzadores de la llengua
Dit això, des de la UGT de Catalunya proposem ampliar la reforma del currículum a totes les famílies de l’FP Inicial per incorporar-hi l’ensenyament de català, d’una banda, i de l’altra, incloure el català a l’FP Dual, també a les pràctiques. Ens sembla del tot insuficient que des del Departament només treballin per a incloure als acords d’FP Dual i al pla de treball de l’FP intensiva un punt dedicat al foment de la llengua catalana en el lloc de treball dels alumnes durant la seva estada a l’empresa.
El repte de l’ús de la llengua a les pràctiques
En aquest sentit, cal garantir que les empreses esdevinguin espais de confiança on poder practicar i aprendre a utilitzar el català amb fluïdesa en l’àmbit professional escollit. Amb la dualització de l’FP, el temps dedicat a la formació en el centre de treball (les pràctiques) té un caràcter curricular, per la qual cosa s’ha de procurar que la llengua habitual sigui la catalana.
Al nostre entendre cal incrementar, doncs, la inspecció educativa a l’FP, per a fer el seguiment del currículum a les empreses donat que les pràctiques en formen part. Cal augmentar el nombre d’inspectors i inspectores d’FP, actualment del tot insuficients, ja que l’FP és l’estudi que més creixement té de tot el sistema educatiu.
Notícia relacionada:
- Un pla de xoc pel català a l’FP (14 de juliol de 2022)