Més de 13.000 alumnes catalans abandonen cada any el batxillerat o els Cicles Formatius de Grau Mitjà, segons un estudi de la Fundació Bofil, que remarca la taxa d’Abandonament Escolar Prematur a Catalunya, del 14,8%, continua sent estructural.
L’informe ‘L’abandonament al batxillerat i als cicles formatius de grau mitjà’, elaborat pels investigadors Adrián Zancajo i Carlos Bueno, és la segona part de l’anàlisi sobre l’abandonament a l’educació secundària obligatòria, dels mateixos autors, que va permetre identificar els 9.905 alumnes que abandonen a 4t d’ESO.
Les dades indiquen que a 1r de batxillerat hi ha gairebé el doble d’abandonament que al 2n curs, cosa que relaciona amb mancances de l’actual sistema d’orientació. És sobretot als cicles de grau mitjà on les dades són més elevades, especialment entre els nois, l’alumnat de nacionalitat estrangera i amb alguna necessitat educativa (NESE).
Així, al curs 2020/21, un 14,8% de l’alumnat de CFGM va deixar els estudis sense aconseguir el títol, mentre que a batxillerat ho va fer un 4,7%.
L’informe parla també d’una alta concentració d’abandonament per centres, que alhora és també un factor d’abandonament: Un 25% de centres de CFGM i un 22% de batxillerat té nivells alt o molt alts d’abandonament.
També s’observen diferències importants en funció de la titularitat dels centres. Al batxillerat, el 24,4% dels centres públics presenta graus d’abandonament alts o molt alts, mentre que als concertats i privats aquest percentatge es redueix fins al 4 % i al 3,1 %, respectivament.
En canvi, els graus d’abandonament baixos són molt més comuns als centres concertats (36 %) i als privats (58,6 %). Diferències similars s’observen en el cas dels CFGM, on el 27,9 % dels centres públics presenta graus d’abandonament alt o molt alts. Aquest grau d’abandonament, en canvi, afecta només el 9,6 % dels centres concertats i el 17 % dels centres privats.
Durant la presentació de l’informe, el director de la Fundació Bofill, Ismael Palacín, ha afirmat que “l’abandonament escolar prematur no és un problema més, és un dels principals problemes de l’educació i ha estat menystingut al nostre país”. Per a Adrián Zancajo, “no només hem de facilitar la transició cap a la postobligatòria, sinó tenir en compte que els alumnes poden deixar d’estudiar en qualsevol moment”.
Propostes
L’informe proposa mesures que evitin les interrupcions, reforcin competències i es focalitzin als centres amb més abandonament. Demana un sistema de beques d’entre 9.000 euros i 6.000 euros l’any en funció de la situació socioeconòmica.
Recomana una orientació individualitzada, que incorpori serveis municipals i acompanyi els i les joves al llarg de la trajectòria, no només en la tria. A més, reclama identificar proactivament l’alumnat amb més risc d’abandonar i desenvolupar programes compensatoris, incloent-hi el reforç de competències bàsiques, que permetin reduir la seva probabilitat d’abandonar.
En aquesta mateixa línia, aposta per incrementar els recursos i prioritzar-los als centres on hi ha més complexitat i abandonament, a més d’identificar quins alumnes necessiten suport especial, com passa a la secundària obligatòria, i garantir que el reben també a batxillerat i CFGM. La reserva de places i planificar l’oferta pot evitar la concentració d’alumnat amb més risc d’abandonar.