Compartim alguns extractes del pòdcast:
A.B. En plena època d’acceleració i preses, quin valor té ser mestra d’educació infantil?
E.S. Els infants poden anar a l’escola bressol des dels quatre mesos. És la primera descoberta, els primers aprenentatges, la primera socialització. Per tant, per a una mestra d’educació infantil, és un privilegi poder descobrir, poder acompanyar i poder educar els infants des dels primers anys de vida.
Com creus que, en general, la societat veu aquesta etapa del 0 als 3 anys des del punt de vista de l’educació?
Estem en una època en la qual l’educació es viu des de molts àmbits de fora de l’educació. Hi ha una expertesa de moltes persones que no són del món educatiu i necessitem professionalitzar l’ofici de mestra i, sobretot, professionalitzar l’ofici de mestra de petits. És aquella idea d’educar versus cuidar.
Dins de l’escola, quins serien els elements imprescindibles en l’educació a la infància?
Educar implica també intervenir en tot el procés d’aprenentatge dels infants i necessitem tenir clar quines són les seves potencialitats, les seves capacitats, les seves competències, per després poder decidir quina és la intervenció més adequada.
Com a formadora de mestres, en quins elements incideixes més?
M’agrada generar preguntes i deixar moltes portes obertes perquè la reflexió sigui pròpia de cada equip.
Necessitem que considerin la formació un element interessant i necessari dins la seva pràctica educativa. I, a partir d’aquí, la professionalitat, el rigor, l’exigència, la coherència amb tot allò que fem i allò que diem que fem, és el que ens va aportant. Necessitem també situar-nos en les noves lleis educatives, conèixer-les, aprofundir-les, però sobretot fer-ne una interpretació que miri la infància.
Des del punt de vista de les professionals de l’educació, quines són les principals reivindicacions?
Hi ha diferències abismals a nivell de salaris, jornades laborals, condicions professionals i de titulacions.
Necessitem resituar els drets de les professionals que treballen al primer cicle d’educació infantil, però sobretot i més que mai, necessitem resituar els drets dels infants a les escoles bressol. Necessitem que les escoles bressol siguin espais de benestar, espais de confiança, espais de joc, espais de seguretat i espais per a l’aprenentatge. Això demana unes condicions de qualitat i implica menys infants, més adultes de referència que acompanyin els infants, uns espais amplis i adequats, i una atenció als infants amb necessitats específiques.
Fa més de 20 anys que ets mestra d’educació infantil. Amb què et quedes?
Dels meus anys a l’escola em quedo amb cada un dels infants que vaig tenir la sort d’acompanyar, amb les seves famílies i amb les mestres amb qui vaig compartir. I, en especial, amb la Mercè, que va ser la companya amb qui vaig començar les meves pràctiques i amb qui vaig compartir 18 anys a l’escola. Tot el que vam aprendre dins d’aquell equip ho vam aprendre gràcies als infants i a la formació compartida.
Em quedo també amb tots els equips de mestres que he anat coneixent, equips implicats, mestres molt motivades, molt professionals i molt rigoroses i que, a través de l’acompanyament formatiu que els he pogut fer, han pogut millorar les seves pràctiques.
Si haguessis de donar un consell a aquelles mestres que estan començant, què els hi diries?
Que observessin els infants i que tinguessin clar que són els que més ens poden ensenyar i de qui més podem aprendre.