Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
St Peter’s School ha acollit la quarta trobada anual del seu Comitè d’Experts en Innovació, per debatre els reptes i el futur de la innovació educativa. A la jornada han assistit la direcció pedagògica de l’escola juntament amb professors de diverses especialitats, des de les ciències fins a la robòtica, la intel·ligència artificial, l’art o la literatura.
Han estat acompanyats pel comitè d’experts format aquest any per Xavier Ferràs – Associate Dean of Executive MBA Programs, ESADE Business School, Anna Palli, Head of Technology Watch & Quality Assurance a IRTA, Alfons Cornella, Founder at Curiosity Atelier, Institute of Next, Infonomia and EDGERS, Bruno Vianna, Professor a CITM (Centre de la Imatge i la Tecnologia Multimèdia), UPC, Josep M. Martorell – Associate Director al Barcelona Supercomputing Center i Víctor Dorado – General Secretary i Secretary to the Board of Directors. Group Executive Vice President. General Counsel. Santander Consumer Finance S.A.
En el marc de la trobada, s’ha debatut sobre les sinergies entre diferents àrees d’aprenentatge, com les connexions entre les arts i les ciències. En el si de l’exponencialitat de la intel·ligència artificial totes les disciplines que tenen a veure amb el coneixement s’interrelacionen i es mouen en un nou paradigma.
Per a Anna Palli, “la innovació a les escoles és essencial per treballar en els marcs mentals en el moment en què s’estan definint és bàsic, és la manera d’oferir a les noves generacions una manera de pensar diferent, d’imaginar solucions diferents i futurs alternatius als que puguem pensar nosaltres. És molt més difícil canviar la visió o la manera de pensar en la maduresa, quan ja tens molt establerts els teus propis marcs mentals”.
Factors individuals i de context
Alfons Cornella va ressaltar que la innovació és una combinació de factors individuals i de context: “En la innovació en si, hi ha un 50% que és quasi genètic i té a veure amb la voluntat dels individus, la seva inquietud, la curiositat per conèixer coses noves, però també es poden crear les condicions perquè això s’alimenti. Hi ha anècdotes de grans científics de la història en els quals les mares han tingut una gran influència i s’explica que quan arribaven de l’escola els preguntaven no què has après avui? sinó què has preguntat avui?” Aquestes condicions amplifiquen aquesta inquietud innata o pel contrari, la minimitzen”.
D’altra banda, Xavier Ferràs va posar l’accent en l’actual context: “La generació que puja s’ha d’enfrontar a quatre canvis de forma simultània: canvi climàtic, canvi tecnològic, canvi geopolític i canvi demogràfic. Hem d’aconseguir adults crítics, compromesos socialment i capaços d’afrontar aquests canvis. No hiperespecialitzats en un camp àmbit molt concret de la ciència sinó amb capacitats transversalment amb creativitat, pensament científic i matemàtic, però també filosofia, tot allò que ajudi a crear la plataforma perquè puguin adaptar-se i donar solucions en un moment de canvis molt accelerats”.
Durant la trobada, els ponents van destacar que els canvis que estan esdevenint fan pensar en una nova manera d’entendre l’escola, de manera que “cal empoderar l’alumne i que vegi que el futur és quelcom que pot construir des de la convergència de diferents coneixements: tecnològics, econòmics i socials”, segons ha destacat St Peter’s School en un comunicat.