Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
“A vegades, l’èxit no consisteix en fer més, sinó en ensenyar menys coses, però amb més profunditat, i poder aprofitar al màxim els recursos”. Així s’ha expressat el director d’Educació i Competències de l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE), Andreas Schleicher, en el marc de l’assignatura d’un acord amb el president de la Generalitat, Salvador Illa, per millorar el sistema educatiu català que està previst que doni els seus fruits en quatre anys.
Després de visitar l’escola pública Marta Matas del districte barceloní de Nou Barris, Schleicher ha esbossat algunes de les característiques que, a parer seu, ha de tenir un sistema educatiu sòlid, i ha posat com a exemple el mateix centre educatiu visitat. El director d’Educació de l’OCDE ha parlat d’un equip directiu inspirador, d’un professorat que, a més de ser especialista en la seva assignatura, actua com a “pont mentor” amb l’alumnat i d’unes famílies participatives i interessades en el projecte de l’escola. “El que volem aconseguir a Catalunya és que totes les escoles siguin grans escoles”, ha afirmat.
A hores d’ara, ha remarcat, no és possible dir què s’ha de fer perquè cal una anàlisi acurada, però si ha promès posar a l’abast l’experiència d’altres llocs per aconseguir atraure el millor talent docent i explicar com fer servir els millors recursos: “A Catalunya hi ha totes les eines necessàries per posicionar-se com a líder dins del món de l’educació”.
Schleicher, coordinador de les proves PISA, ha subratllat que les experiències de cada lloc depenen del seu context i no sempre són extrapolables, però ha fet referència a dos reptes comuns al món, la immigració, amb la nova diversitat que representa, i les noves tecnologies. Per això, ha apostat per aprendre els uns dels altres a través d’una feina conjunta, no només de cooperació, ha indicat, sinó d’”un grup d’amics que treballen per aconseguir donar la millor educació per al futur de l’alumnat”.
Illa: “Hi ha un camí de millora”
Per part seva, Illa també ha posat en valor l’indret escollit per signar l’acord, que en poques setmanes es formalitzarà en conveni: una escola pública i d’alta complexitat que segueix la línia pedagògica de Marta Mata, posant l’alumnat al centre del projecte educatiu, juntament amb les famílies i l’entorn. Aquest centre, ha sostingut el president, “és un servei públic del barri”.
Illa ha volgut donar un missatge de “confiança en el sistema educatiu català” i en la professionalitat i la vocació dels agents educatius, especialment dels docents. No obstant aquestes bones pràctiques, ha advocat per no caure en el conformisme ni en el cofoisme i reconèixer que “hi ha un camí de millora”, tal com indiquen les proves PISA i TIMSS, per exemple, que situen l’alumnat català a la cua d’Espanya i dels països de l’OCDE.
El president de la Generalitat ha explicat que l’acord subscrit aquest dimecres no suposa una “còpia mecànica” de l’experiència d’altres països, perquè cada context és diferent, però en sintonia amb les paraules de Schleicher, ha dit que sí que hi ha elements en comú i pràctiques de les quals es pot aprendre. Aquest acord no busca resultats per “demà passat” ni “miracles”, sinó que té un horitzó de quatre anys, en què el 2025 hi haurà un exercici de diagnosi, el 2026 s’implementarà i es farà seguiment, el 2027 es consolidarà i el 2028 es farà difusió.
Illa ha destacat que, a més de la Generalitat i l’OCDE, intervindran docents, alumnes, famílies i administracions locals, entre altres agents, per tal de dialogar, escoltar i prendre decisions. “Hi ha coses urgents, però que l’urgent no ens faci perdre de vista el que és important”, ha considerat. Ha demanat reflexió i anàlisi i ha fet una crida a comptar amb el conjunt de forces polítiques de Catalunya.
Identificar mesures concretes
Aquesta col·laboració de la Generalitat de Catalunya amb l’OCDE ha de permetre: identificar les mesures concretes orientades a millorar el sistema educatiu; disposar, atenent a l’expertesa de l’OCDE que incorpora les bones pràctiques apreses en altres països amb experiències rellevants, d’assessorament continuat per afavorir la presa de decisions al llarg de la legislatura; acompanyar el desplegament de les reformes de manera estratègica i identificar les mesures que es poden implementar a curt, mitjà i llarg termini; rebre orientacions concretes en els àmbits educatius on el Govern de la Generalitat és competent, i destacar aquells en què pot liderar les millores de manera coordinada amb el Govern d’Espanya, amb d’altres comunitats autònomes i amb el món local.
Els primers informes de part de l’OCDE està previst que arribin el setembre del 2025, quan es presentarà un diagnòstic d’alt nivell per a ús intern de les autoritats educatives de Catalunya, on s’oferirà una visió estratègica dels aspectes clau i ajudarà a plantejar les polítiques educatives més immediates.
Segons el conveni que se signarà en les properes setmanes, l’OCDE elaborarà un informe integral que proporcionarà tant un diagnòstic del sistema educatiu com recomanacions de polítiques educatives concretes (document que es publicarà); un document intern anomenat ‘Prioritats per a l’acció’; un informe de seguiment complet a final de 2026 i 2027, i un informe final que sintetitzarà els resultats del projecte.
Alhora, el Departament també compartirà les mesures a diversos agents del sistema educatiu català per tal de vetllar que aquestes mesures promoguin l’equitat i la inclusió, abordin les desigualtats i garanteixin que tot l’alumnat tingui accés a oportunitats educatives de qualitat, per, finalment, assolir la reversió dels resultats educatius a Catalunya.
Schleicher i Illa han estat acompanyats de consellera d’Educació i Formació Professional, Esther Niubó, i de la directora de l’Escola Marta Mata, Paloma Martínez, entre altres autoritats, que han fet un recorregut pel centre, han conversat amb alumnes i han conegut els projectes que estaven duent a terme a classe.
USTEC denuncia “ingerència”
Un cop finalitzat l’acte, el sindicat USTEC·STEs ha lamentat que el president de la Generalitat es reuneixi abans amb els representants de l’OCDE que amb el sindicat majoritari d’educació. Segons ha expressat en un comunicat, l’OCDE fa “ingerència” en les polítiques educatives catalanes, per la qual cosa rebutja l’acord i exigeix una reunió amb Illa i Niubó.
“No és l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic qui ha de marcar el rumb del sistema educatiu del país. Som els professionals de l’educació i la comunitat educativa, que coneix de primera mà les seves necessitats i peculiaritats, qui l’ha de dissenyar” ha afirmat la portaveu del sindicat, Iolanda Segura.
La portaveu ha afegit que “l’OCDE ha estat històricament l’eix impulsor de polítiques neoliberals materialitzades en reformes educatives basades en la competitivitat, l’estandardització i la mercantilització de l’educació, ignorant la diversitat i les especificitats dels sistemes educatius locals. En aquest sentit, és especialment preocupant que el govern català opti per externalitzar l’assessorament en polítiques educatives en comptes de confiar en els professionals de l’educació, en les universitats públiques i en les organitzacions sindicals i associacions pedagògiques que coneixen de primera mà les necessitats del sistema educatiu català”.