Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
No es neix pas sabent negociar. De fet, la negociació és considerada una de les habilitats socials més avançades (Goldstein i Pentz, 1984) que podem aprendre i reaprendre les persones.
L’etimologia de la paraula negociació prové del llatí negotiatio, la qual expressa el terme negotium, compost pel prefix neg- (no) i otium (oci). Per tant, la negociació és una “negació de l’oci”.
En l’àmbit educatiu, la negociació és un procés que consisteix a analitzar amb deteniment, des de les diferents perspectives que tenen els distints participants, els continguts d’una qüestió sobre la qual es pretén arribar a un acord (Santos Guerra, 2021). Avui en dia, la negociació forma part de l’acció tutorial, on es tracta més de persuadir i menys de convèncer a l’alumnat.
Conjuntament amb la mediació, la conciliació i l’arbitratge, la negociació és una tècnica pacífica de Gestió Alternativa de Conflictes (GAC) que va sorgir en la dècada dels 70 del segle passat als Estats Units, on es van qüestionar seriosament els mètodes tradicionals judicials de resolució de conflictes negatius.
Els objectius principals de la negociació escolar són tres:
- Proporcionar recursos didàctics i tècnics que facilitin una convivència escolar sana i positiva.
- Oferir als i les docents una formació sobre tècniques aplicables a totes les transaccions i acords que habitualment s’efectuen en qualsevol grup escolar.
- Familiaritzar-se amb les principals eines de comunicació les quals el professorat pot fer servir per a motivar i suscitar interès en l’alumnat.
Quines són les seves fases?
Segons la majoria d’autors i d’autores que han fet recerca en aquest àmbit, la negociació escolar es desenvolupa en tres fases:
- La negociació inicial: independentment de qui hagi tingut la iniciativa (docents, educadors socials, alumnat…) s’han de negociar formalment des del principi els aspectes que han iniciat o mantenen el conflicte negatiu. Això sí, la negociació inicial exigeix ser sotmesa a constant revisions.
- La negociació de desenvolupament: és la fase cabdal de qualsevol negociació. En aquesta etapa s’ha de mostrar un tarannà obert i propici al diàleg, l’escolta activa i l’empatia. Es busca la recerca d’alternatives i assentar les bases d’establiments dels acords per a la següent fase.
- La negociació final: per arribar a una resolució satisfactòria de qualsevol conflicte negatiu amb la negociació escolar, és crucial comprendre l’essència de la mateixa (cercar acords) i que sobretot, l’acord es signi per escrit per part de totes les parts implicades per poder-lo revisar o reajustar posteriorment.
Com podem negociar amb èxit?
Seguint el model de la universitat de Harvard (Fisher, Ury i Patton, 1999) per tenir negociacions exitoses cal que separem les persones dels conflictes, perquè els conflictes provocats per una relació dolenta entre les parts dificulten notablement els processos de negociació.
Algunes de les recomanacions per a negociacions reeixides són:
- Definint prèviament els objectius i establint un pla de negociació.
- Aprenent dels errors, des de la humilitat.
- Elaborant preguntes per obtenir informació rellevant d’ambdues parts.
- No fer-se notar mai per l’èxit obtingut en una negociació.
- Establint un nombre equitatiu de persones negociadores.
- Observant molt atentament i escoltant activament.
- Negociar amb visió global dels assumptes per arribar a acords concrets.
- Si no hi cap necessitat de negociar, no tirar endavant cap negociació.
- No efectuar mai cap concessió sense obtenir alguna cosa a canvi.
- Mostrant tranquil·litat i paciència amb infants i adolescents.
En definitiva, la negociació en l’àmbit educatiu és una eina que cal potenciar a les escoles i als instituts per arribar a acords clars, realistes, equilibrats entre les parts en conflicte.
Referències
Fisher, R.; Ury, W. y Patton, B. (1999). Obtenga el sí: el arte de negociar sin ceder. Gestión 2000.
Goldstein, A. P., & Pentz, M. A. (1984). Psychological skill training and the aggressive adolescent. School Psychology Review, 13(3), 311–323.
Santos Guerra, M.A. (2021). La negociación: piedra angular de las evaluaciones y las investigaciones. Narcea.