L’Aula del Futur representa un ambient formatiu estimulant que desafia els educadors a reconsiderar la importància de la pedagogia, la tecnologia i la disposició a les seves aules.
Mitjançant sis zones d’aprenentatge, és possible examinar els aspectes fonamentals per proporcionar un aprenentatge del segle XXI: les competències i funcions dels alumnes i docents, diverses tàctiques per adquirir coneixements, l’estructuració de contextos educatius, les tecnologies actuals i en desenvolupament, així com les tendències socials que incideixen en l’ensenyament.
Aquesta aula aposta per potenciar l’ús de les metodologies actives (ABP, Aprenentatge Col·laboratiu, Gamificació…) per afavorir el desenvolupament competencial de l’estudiant a través de sis tipus d’activitats: presentar, investigar, crear, intercanviar, desenvolupar i interactuar. I avui us explicaré com poder crear-la al vostre centre.
Per implantar una Aula del Futur al centre escolar, el primer que necessites és disposar d’un espai lliure o un espai que vulguis transformar.
Un cop tinguem aquest espai lliure, el dividirem en 6 zones d’aprenentatge:
- Investiga: aquí l’estudiant examina, investiga, analitza i qüestiona el repte que es vagi a treballar.
- Explora: arriba el moment de descobrir, indagar i buscar sobre l’activitat.
- Interactua: on es debat, es pregunta i es col·labora, per trobar la idea que es vol treballar.
- Desenvolupa: s’inventarà, planificarà i desenvoluparà el projecte.
- Crea: imaginarem, editarem i manipularem amb ajuda del material del qual disposem.
- Presenta: escoltarem, informarem, mostrarem i compartirem el que s’ha creat.
Equiparem les sis zones de l’Aula del Futur amb mobiliari escolar mòbil (cadires amb rodes, taules encastables…), pissarres digitals, materials per a la investigació, un estudi d’enregistrament (càmera, micròfon…), taules interactives, ordinadors (tabletes, portàtils, impressores 3D…), aplicacions d’IA (XatGPT, Midjourney…).
Un cop tinguem les zones d’aprenentatge equipades i ja semblés que la nostra Aula del Futur està llesta per començar, haurem de comptar amb altres dos elements imprescindibles: el kit d’eines per a l’aula del futur i un banc de situacions d’aprenentatge i activitats.
Quan farem servir aquesta aula? Això dependrà una mica de l’equip directiu del centre, de la motivació dels docents, del nombre de classes que tinguem i del temps del qual disposem, entre altres aspectes. L’Aula del Futur l’hem de veure com una eina més per aconseguir el nostre objectiu (aprenentatge de conceptes, convivència entre companys, motivació de l’alumnat…) Per això, podrem fer-ne servir per al disseny de Situacions d’Aprenentatge, a l’inici d’una temàtica, com a premi final de curs, com a activitat dels divendres o en dates assenyalades.
Alguns dels centres on ja s’han implantat estan ajustant aquests temps, com tot el que comencem, porta un temps adaptar-se. Aquí us deixo alguns exemples de centres amb Aules del Futur: El CEIP San José, situat al nord-oest de la Comunitat de Madrid.
L’escola que va transformar la sala d’usos múltiples en la seva Aula del Futur.
Orokieta Herri Eskola, situat a Gipuzkoa. Aquest col·legi que treballava la metodologia ABP, la va veure reforçada amb l’arribada de l’Aula del Futur.
L‘Ateneu Cultural de la Ciutat de Manises, a València. És una escola d’Art que va decidir implantar una Aula del Futur per crear un canvi de concepció d’espais, volien fer desaparèixer el concepte de porta o aula i donar pas a un lloc ple de possibilitats.
La meva recomanació personal és investigar molt abans de llançar-se amb aquest projecte tan ambiciós, però no desistir. La satisfacció i motivació tant de docents com d’alumnes i famílies és molt alta, així que ja ho sabeu, Per una Aula del Futur al vostre centre!