El projecte “El camino de piEFcitos: unidos por una educación saludable y sostenible” és un projecte anual i cooperatiu de gamificació que fomenta l’adquisició d’hàbits saludables per lluitar contra l’obesitat infantil i el sedentarisme, així com crear hàbits alimentaris saludables i duradors i tenir cura del planeta a través d’accions de sostenibilitat del medi ambient, per exemple amb el reciclatge i amb la reducció de plàstics amb l’ús de carmanyoles i ampolles d’aigua reciclables.
Consisteix en aconseguir quilòmetres simbòlics a través d’accions relacionades amb els 5 eixos de la salut: activitat física, alimentació saludable, descans, foment lector i medi ambient. Amb aquests kilòmetres saludables, es poden realitzar virtualment tres tipus diferents de recorreguts, en funció del nombre d’alumnes del centre (no és el mateix un col·legi o institut de 2-3 línies que un CRA); també influeix en quantes edicions hagin participat, per a no repetir recorregut i que cada curs mantingui la motivació a la comunitat educativa.
En el primer dels recorreguts es passa per les diferents províncies i comunitats autònomes d’Espanya. També es pot optar per fer un recorregut per tots els continents del planeta Terra. Aquest curs 2022-2023, s’ha inclòs la novetat de realitzar un recorregut per l’Univers. D’aquesta manera, cada centre educatiu o associació decideix, en funció de les seves característiques i singularitats, realitzar qualsevol dels tres recorreguts. Per poder realitzar els diferents recorreguts es fa una conversió dels quilòmetres, aquest curs hem creat els KilomePiefcitos.
Els quilòmetres es van introduint en una aplicació creada per al Projecte. Prèviament a la introducció de dades, es van enregistrant en diferents fitxes a cada centre educatiu. Cada entitat participant té també un correu electrònic on es reben imatges i vídeos de diferents activitats relacionades amb els hàbits saludables que es fan fora del centre educatiu amb les famílies, com a exemple de la participació, no només de l’alumnat, sinó també de tota la comunitat educativa, portant aquesta adquisició de bons hàbits a la vida diària de l’alumnat.
Una de les principals característiques és que es pot adaptar a les singularitats i peculiaritats de diferents tipus de centres educatius
Començà a desenvolupar-se durant el curs escolar 2019-2020 i aquest curs 2022-2023 és el quart any consecutiu que s’està portant a terme, amb els ODS com a eix transversal a tot el projecte. I tot sota el prisma de la inclusió, la perspectiva de gènere, l’educació vial i la solidaritat.
Una de les principals característiques és que es pot adaptar a les singularitats i peculiaritats de diferents tipus de centres educatius, des de centres d’infantil, primària i secundària fins a centres de formació professional i escoles universitàries. També s’utilitza en centres rurals agrupats i fins i tot en residències d’avis.
A més de ser un projecte que impregna el desenvolupament de les diferents àrees, durant tot el curs escolar es realitzen diverses campanyes relacionades amb efemèrides vinculades als 5 eixos de salut del projecte i als valors que es volen transmetre, com l’empatia, la solidaritat, la igualtat i el respecte.
En el projecte, actualment, estan involucrats més de 100 centres escolars de tota Espanya de diverses característiques i etapes educatives i participen més de 20.000 alumnes i les seves famílies i 1.293 docents.
Compta també amb un banc de més de 100 ambaixadors i ambaixadores del projecte que són figures rellevants relacionades amb l’esport que mitjançant vídeos curts recolzen i motiven l’alumnat i les seves famílies a seguir sumant quilòmetres de salut.
El projecte, com he dit anteriorment, va per la quarta edició, comença el dia 1 d’octubre de cada curs escolar i finalitza el 5 de juny del mateix curs, dia en el qual celebrarem el Dia Mundial del Medi Ambient amb unes Reciclalimpiadas, a través de diferents accions relacionades amb el canvi en l’estil de vida del nostre alumnat i les seves famílies. En vista de la gran acceptació que està tenint i les contínues peticions d’informació sobre com participar-hi, continuarem amb aquest projecte per moltes més edicions, havent començat ja l’expansió fora del nostre país com pot ser Europa o Llatinoamèrica, aspectes que ens donen molta motivació per seguir treballant amb la mateixa intensitat.
- La majoria d’accions realitzades en els centres educatius, en base als 5 eixos saludables, perduraran en el temps i en els següents cursos escolars; per exemple: la utilització de papereres de reciclatge, les patrulles ecològiques o patrulles amigues (CEIP San Miguel), més consum de fruites, lactis i altres productes saludables, així com portar-los en carmanyoles i l’aigua en ampolles emplenables, més oferta d’esmorzars saludables a les cafeteries dels instituts, la realització de la cursa solidària “San Silvestre de piEFcitos”, etc…
El projecte s’està portant a terme amb l’esforç i dedicació d’un grup de docents que formem aquesta iniciativa, invertint el nostre temps i passió per aconseguir l’objectiu de provocar un canvi. Per a això no existeix cap tipus de finançament econòmica per a implementar-lo als centres, només aquelles despeses generades en el propi dia a dia de qualsevol centre educatiu com fotocòpies, material imprès, cartelleria…
El projecte s’està portant a terme amb l’esforç i dedicació d’un grup de docents
Tot el projecte segueix una línia metodològica activa, fomentant el desenvolupament d’escoles i patis actius i saludables, realitzant actuacions comunes entre centres, com activitats d’expressió corporal en el Dia Mundial del Rentat de Mans, el repte de saltar, ballar i moure’ns contra l’obesitat en el Dia Mundial contra l’Obesitat Infantil, la San Silvestre de piEFcitos, la celebració del Dia Internacional de la Diversitat Funcional, el Dia Mundial de l’Educació Mediambiental o la celebració de la Cimera del clima amb la iniciativa de RECREOS RESIDUOS CERO. A més, presenta un marcat caràcter interdisciplinari, amb un treball als centres escolars basat en projectes, incorporant esdeveniments que puguin sorgir en un moment determinat o integrant les propostes de l’alumnat que es vegi motivat per a desenvolupar alguna de les accions que serveixin per seguir sumant quilòmetres, com per exemple adaptar-ho al comportament i resoldre problemes dins del propi centre, com el soroll en les pujades i baixades, l’ajuda entre iguals, evitar conflictes en les pràctiques esportives del pati…
L’avaluació del projecte s’està fent de manera diària i contínua per la recepció de correus electrònics per part de l’alumnat i les seves famílies per sumar quilòmetres demostrant que realitzen accions al voltant dels eixos sobre els quals gira el projecte.
D’altra banda, s’han generat qüestionaris, “lecturas locas”, dianes d’avaluació i rúbriques, a través de Google Form, per conèixer aspectes actitudinals per part de l’alumnat per participar en el projecte, que es realitzen a l’inici del projecte i en finalitzar cada trimestre, per veure l’evolució del mateix i els canvis generats en els hàbits de vida saludable de l’alumnat i les seves famílies.
- Referències
- UNICEF (2019). Informe sobre el estado mundial de la infancia 2019: alimentación y nutrición. Extraído el 6 de enero de 2021: https://www.unicef.org/lac/media/8441/file/PDF%20SOWC%202019%20ESP.pdf
- Estudio PASOS (2019). Physical Activity, Sedentarism and Obesity in Spanish Youth. Gasol Foundation. Extraído el 6 de enero de 2021: https://www.gasolfoundation.org/es/estudio-pasos/
- Estudio ALADINO (2019). Informe sobre la Alimentación, Actividad Física, Desarrollo Infantil y Obesidad en España. Extraído el 6 de enero de 2021: https://www.aesan.gob.es/AECOSAN/docs/documentos/nutricion/observatorio/Informe_Aladino_2019.pdf
- Compartir Palabra maestra (2017). Educando ciudadanos activos dentro de las aulas dormidas. Extraído el 6 de enero de 2021: https://www.compartirpalabramaestra.org/actualidad/blog/educando-ciudadanos-activos-dentro-de-aulas-dormidas
- González de la Fuente, A. (2015). Cómo la “gamificación” promueve la innovación y el cambio cultural. Recuperado de http://www.aunclicdelastic.com/como-la-gamificacion-promueve-la-innovacion-y-el-cambio-cultural/
- Mora, F. (2013). Neuroeducación. Solo se puede aprender aquello que se ama. Madrid: Alianza Editorial.
- Pérez López, I. J. (2020). De las 7 Bolas de Dragón a los 7 reinos de Poniente: viajando por la ficción para transformar la realidad. Granada: Copideporte.
SITES del projecte
https://sites.google.com/educarex.es/elcaminodepiefcitosweb/presentaci %C3%B3n?authuser=0
El blog del projecte
https://elcaminodepiefcitos.blogspot.com/
El projecte es pot seguir a través dels següents enllaços i xarxes socials:
Perfil de Twitter: @piefcitoscamino
Perfil d’Instagram: El Camino de piefcitos
Perfil de Facebook: El Camino de Piefcitos