T’imagines una escola sense deures, sense exàmens, sense assignatures…? Us imagineu un institut sense claus per tancar portes, sense pissarres, sense aules…. On les úniques notes que hi hagi siguin les musicals?
T’imagines una escola que aculli tots els nens i nenes siguin com siguin i vinguin d’on vinguin? T’imagines una escola on els mestres tinguin llibertat per fer i els infants llibertat per decidir? Us imagineu un institut on els nois i noies avancin en el seu projecte de vida aprenent els uns dels altres? Et sembla tot plegat massa utòpic, impossible, difícil?
Mira com descriu el seu institut Angeleta Ferrer i Sensat: “el discurs del mestre no existia. Un sistema de col·loqui que estimulés el pensament i el treball de l’alumne orientava aquest en la seva acció. Davant d’això no cal dir que estaven suprimits, perquè no feien falta, els exàmens, els llibres de text i les lliçons de memòria. Això no representava la supressió del llibre com a font d’informació valuosa, perquè el noi tenia al seu abast una biblioteca ben proveïda que podia manejar constantment”. Tot això no passava en un futur de ciència-ficció, era realitat en l’Institut-Escola del Parc de la Ciutadella de Barcelona els anys trenta del segle XX. Utopia? Imaginació? S’acosta a la nostra realitat d’ara?
Sabem que el model d’escola que tenim no funciona perquè no respon a les necessitats del món que volem. En el moment actual hi ha un diàleg constant entre famílies, mestres, societat i el nord cap on anem no s’acaba de dibuixar. Sabem el que no funciona, però no acabem de trobar la clau del que ens pot anar bé. Tota la societat és responsable i protagonista d’aquest moment, que sembla històric, de canvi profund, de canvi de sistema que sembla urgent posar en pràctica. I dins la societat els mestres tenim també una part important de responsabilitat i podem treballar per fer una escola millor… Perquè no es tracta de canviar per canviar, perquè innovar estigui de moda, sinó perquè canviar l’escola és ajudar al canvi social i anar cap a una societat més justa, equitativa i plena…
Vols compartir amb altres mestres i companys l’escola dels teus somnis? Vols fer una escola que sigui un lloc privilegiat d’aprenentatge i de creixement personal?
Com diu Angeleta Ferrer: “Cal començar de nou i refer-se cada dia sense fatiga, amb passió. El mestre aprèn ensenyant. En el conjunt mestre-deixeble sembla que un ensenya i l’altre aprèn. Però no és així. El mestre aprèn ensenyant. I molt.”
Si creus que els mestres tenim molt per aprendre, aquesta escola d’estiu t’espera perquè facis la teva aportació per reflexionar, compartir, conviure i aprendre. Tots ens fem falta… La 51a Escola d’estiu de Rosa Sensat vol ser un espai de llibertat, de trobada, de reflexió, per compartir el somni d’aquesta escola que ja anem fent.