El relleu mediàtic d’alguns casos de precarietat d’estudiants en pràctiques han obert el debat al Canadà sobre aquest tipus de feina, segons recull aquest cap de setmana l’edició internacional del New York Time. Matthew Ferguson impulsa una campanya per la seva regulació després que el seu germà morís en un accident de cotxe tornant d’una jornada de 16 hores en una estació de ràdio on feia les seves pràctiques, amb l’afegit d’hores extres remunerades.
Brent Rathgeber, parlamentari conservador per Alberta, a on viu Ferguson, mostra el seu suport a regular aquesta qüestió. Per Rathgeber, s’hauria d’aplicar la legislació laboral quan es paga a l’estudiant, i en un cas com el de Ferguson s’haurien de considerar totes les hores de feina, remunerades o no.
El parlamentari, no obstant, defensa les pràctiques no remunerades, tot i que depenen de la legislació educativa local, i reivindica que no hi hagi una excessiva regulació per no reduir l’oferta de pràctiques.
En canvi, l’estudiant Jainna Patel lluita contra les pràctiques no remunerades. Assegura que les seves violaven la legislació laboral, al·legant que la companyia no li va oferir cap benefici educatiu i que se li requeria fer la mateixa feina que els treballadors assalariats. Patel ha denunciat el cas, que ha estat rebutjat en primera instància, i ara espera el resultat del recurs.
“Els empleadors són capaços d’explotar els joves perquè la situació és tan greu que la gent està literalment disposada a treballar gratis per entrar al mercat laboral canadenc,” assegura Angela MacEwen, economista del Congrés Canadenc del Treball. “És un símptoma de problemes més amplis.”
Jessica McCormick, que encapçala la Federació Canadenca d’Estudiants, que representa prop de 600 mil estudiants canadencs, explica que la seva organització dóna suport a la idea de pràctiques remunerades, sobretot perquè molts estudiants ja estaven treballant per ajudar a pagar la matrícula.
“Quan els estudiants han de pagar les taxes de matrícula més altes i treballar de forma gratuïta, és cada vegada més difícil per a ells fer fornt a aquesta càrrega”, assegura. “Jo diria que és explotació que els estudiants donin el seu treball de forma gratuïta, sobretot donat el clima en què l’educació post-secundària és cada vegada menys accessible.”