Avui, 18 de setembre, es compleix un any del referèndum per a la independència d’Escòcia. Concretament del que es va celebrar als 17 instituts de la regió d’Aberdeen, en el qual hi van participar prop de 10.000 alumnes.
Els centres educatius no són aliens al que passa al seu entorn, i a Escòcia no n’han sigut una excepció. Sobretot si es té en compte que estan cridats a votar en el referèndum els joves a partir de 16 anys, una edat a la qual alguns estan acabant la seva etapa d’escolarització secundària.
El debat sobre la votació, per tant, ha entrat als institus escocesos, fins al punt que el curs passat els instituts d’Aberdeen no només van simular una votació, sinó tota una campanya sencera prèvia per demanar el vot per al sí o el no. “Les eleccions estaven organitzades pels estudiants”, explica a The Guardian Lynn Cooper, la responsable de socials d’un dels centres, la Meldrum Academy.
A més, la campanya va ser real. “Es van fer equips que discutien sobre impostos, despesa, petroli… els mateixos temes que s’han debatut fins ara”. Es va considerar que era un saludable exercici de democràcia a les aules.
Tanmateix, no es van estalviar crítiques, atès que algunes veus del món de l’educació escocès van alertar que amb aquella pràctica es podia influenciar el vot d’alguns dels joves que havien de participar després al referèndum. Però Cooper recorda que “se’ls va donar molta autonomia, de manera que el professorat no s’involucrés ni fos acusat d’esbiaxar”.
La jornada electoral, segons va recollir la BBC, es va tancar amb una clara victòria del no, i és que la població jove, segons les enquestes, és de les menys partidàries de la independència. Un total de 8.718 alumnes van votar que no i tan sols 2.847 van optar pel sí.
Molts instituts van introduir el curs passat anàlisi de la política escocesa i britànica, també el procés cap al referèndum, tot un repte per als professors, que han de fer avançar les seves lliçons sense perdre la neutralitat entre els arguments independentistes i els unionistes. Així ho explicava Gary Snedden, professor de la Royal High School d’Edimburg, al diari Ara.