Les escoles que prohibeixen l’ús dels mòbils obtenen millors resultats educatius. Aquesta és la principal conclusió de l’estudi III Communication: Technology, Distraction and Student Performance, de la London School of Economics, que des del 2001 ha analitzat els resultats de 130.000 alumnes -de 91 centres de Secundària- en els exàmens GSCE, unes proves que els estudiants realitzen al Regne Unit als 16 anys, en finalitzar l’escolarització obligatòria.
L’informe, recollit en un reportatge del diari Guardian, arriba a calcular que els alumnes escolaritzats en centres educatius lliures de mòbils reben l’equivalent a una hora més de classe a la setmana que els que van a instituts on sí que està permès portar aquests dispositius, encara que sigui amb la condició de tenir-los sempre apagats.
“Si les escoles estan preocupades per si els alumnes es distreuen amb el mòbil, sembla ser que la prohibició estricta dels dispositius és efectiva a l’hora de millorar els resultats en els exàmens”, explica al Guardian l’autor de l’estudi, Richard Murphy.
Concretament, els resultats són un 2% superiors en el cas de les escoles que prohibeixen l’ús de mòbils. Però la diferència augmenta el doble, segons puntualitzen, en el cas d’alumnes d’entorns socioeconòmics empobrits.
En un ambient de debat sobre l’ús dels mòbils a les aules, aquest estudi esdevé un element més. Arreu del món els educadors s’estan plantejant el paper dels mòbils en l’educació, des de Nova York, que en va retirar la prohibició, fins a Catalunya, on el Consell Escolar va publicar un document amb orientacions per a utilitzar-los a classe –cosa que ja fan uns quants centres-. A El Diari de l’Educació hem abordat el debat amb articles com Si us plau, encén el mòbil quan entris a classe, d’Evaristo González, o Prohibir els mòbils als instituts? Algú té una idea millor? de Francina Martí.