La premsa britànica recull avui les declaracions del Gavin Williamson, secretari d’Estat (l’equivalent a ministre) d’Educació al govern de Boris Johnson, sobre la necessitat de prohibir els dispositius mòbils a les aules. Williamson vincula els mòbils a la indisciplina, i per això ha llençat una consulta sobre l’ús dels mòbils a les aules en el marc d’un estudi sobre estratègies per millorar el comportament dels alumnes, amb el propòsit d’actualitzar la normativa abans que acabi l’any. Abans de ser secretari d’Estat d’Educació, aquest dirigent del partit Tory havia estat secretari d’Estat de Defensa en el Govern de Theresa May.
França va ser el primer país del món que va prohibir la presència de mòbils a les aules. Ho va fer coincidint amb l’inici del curs 2018/19, la qual cosa va desencadenar un debat que lògicament també va arribar a Catalunya i Espanya, però que es va tallar de soca-rel el març de 2020, amb l’arribada de la pandèmia i el tancament de centres escolars. Al llarg de l’últim curs, el fins ara conseller, Josep Bargalló, que sempre es va mostrar contrari a prohibir la presència de mòbils als centres educatius, va comentar en diverses ocasions que el debat ja no era “mòbils sí o no”, sinó “mòbils com”.
Al Regne Unit, en canvi, la pandèmia no ha evitat el retorn d’aquest debat, que coincideix amb la celebració a Barcelona del congrés de telefonia mòbil. “Els telèfons mòbils no només distreuen, sinó que quan s’usen malament o en excés poden tenir un efecte perjudicial en la salut mental i el benestar de l’alumne”, ha dit Williamson per justificar que vol “posar fi a això, fer que la jornada escolar sigui lliure de dispositius mòbils”. En anteriors ocasions, Williamson o algun càrrec del seu equip s’havia referit a la necessitat de prohibir els mòbils perquè poden actuar com a caldo de cultiu per al ciberassetjament.
We want to hear from teachers, staff and parents on managing behaviour in schools, including the use of mobile phones.
Our six-week consultation is part of our continued drive to raise standards and make sure all pupils can thrive in the classroom.https://t.co/P7XWdRrA8S
— Gavin Williamson (@GavinWilliamson) June 29, 2021
Associacions professionals i sindicals han acusat el ministre de d’usar aquest debat com a distracció per tapar els fracassos del govern Johnson durant la pandèmia. Els professionals defensen que la gestió del tema dels mòbils ja la fa cada centre d’acord amb el seu context perquè és una qüestió que correspon decidir als centres. Saarah Hannafin, assessora principal de polítiques del sindicat NAHT, ha comenta a The Guardian: “Les prohibicions de mòbils funcionen per algunes escoles, però no existeix una política que funcioni per totes les escoles. La prohibició total dels mòbils pot causar més problemes dels que resolgui”.
De fet, al Regne Unit la major part d’escoles ja tenen polítiques que limiten l’ús dels mòbils a les aules. Aproximadament la meitat dels instituts i una àmplia majoria d’escoles de primària no els permeten ni tan sols a l’hora del pati, si bé, segons explica la premsa britànica, aquesta norma no sempre es compleix ni se sanciona l’incompliment.
A més de les polítiques de telefonia mòbil, el govern britànic està considerant l’ús d’unes anomenades “sales de mudança” a les escoles, una mena de mesura disciplinària consistent en el trasllat forçós de centre d’un alumne que eviti la seva expulsió formal. “Cap pare vol enviar el seu fill a una escola on abunda la mala conducta. Cada escola ha de ser un lloc segur que permeti els joves prosperar i els mestres sobresortir”, ha dit Williamson.