L’educació diferenciada per sexes, molt habitual als EEUU durant els segle XIX, però relegada darrerament a centres privats i religiosos, està creixent de nou a les escoles públiques. La creença, basada en certs estudis, que separar els nens i nenes en classes diferents ajuda al seu aprenentatge ha portat a molts equips directius d’escoles nord-americanes a adoptar aquesta metodologia en la darrera dècada, segons explica el New York Times en un reportatge.
Les xifres són clares. El curs 2004-2005 hi havia a tot el país, segons el departament d’Educació, 34 escoles públiques que segregaven per raó de sexe durant tota l’escolarització i 122 que hi feien en algunes classes. Ara són 850 les que apliquen aquesta separació per norma i 750 les que ho fan en alguns espais o matèries.
Aquest auge ja ha generat preocupacions entre entitats i famílies. La Unió Estadounidenca per les Llibertats Civils ja ha presentat queixes al departament d’Educació contra quatre districtes escolars de Florida i dues escoles d’Austin. Davant això, l’Administració Obama està elaborant una orientació per als districtes escolars, que segons el New York Times seria la següent: es pot oferir aquest tipus d’educació diferenciada sempre que comporti una millora acadèmica o de disciplina -no només es pot basar en diferències biològiques-, i sempre que s’oferexin alternatives coeducatives a la zona.
Segons el reportatge del New York Times, moltes d’aquestes escoles es troben en entorns de pobresa severa, poblats majoritàriament per minories racials. “Els pares estan desesperats buscant millors opcions pels seus fills”, explica una treballadora de la Unió, “i sovint els districtes escolars venen aquestes opcions com la solució amb suposades dades inflades i que no se sostenen”.