A dos estats nordamericans està actualment sobre la taula el debat sobre fer gratuït l’accés a la universitat, segons recull el portal RT. Davant els preus elevats de les universitats del país i el problema del deute estudiantil –els estudiants es graduen amb un deute de $29.000 de mitjana–, els estats d’Oregon i Tennessee estan estudiant alternatives.
El senat d’Oregon va portar a debat el passat dimarts una proposta per estudiar si és plausible donar als estudiants de secundària accés gratuït als community colleges, institucions que ofereixen formació superior d’una durada de dos anys. Una comissió del senat estudiarà la viabilitat del projecte i presentarà els resultats al setembre.
John Kitzhaber, governador d’Oregon, va reivindicar la iniciativa davant una comissió del Senat com una oportunitat per motivar els i les joves. “Donar-los la motivació per seguir a l’escola, graduar-se i assolir aquest nivell adicional d’aprenentatge que pot fer la diferència en termes d’èxit econòmic”, va dir.
“Crec que tots reconeixem que ja no hi ha un camí directe de la secundària a la classe mitja”, considera el senador Mark Hass. Segons les seves estimacions, portar tots els titulats de secundària d’Oregon als community colleges costaria entre 100 i 200 milions de dòlars.
Al Tennesse la proposta és més atrevida i el governador republicà Bill Haslam ha anunciat un pla per fer els dos anys de community college o escoles tècniques gratuïts per a tots els estudiants. Aquesta mesura s’aplicaria amb independència dels resultats acadèmics o les necessitats econòmiques.
El governador reclama canviar la cultura de les expectacions al seu estat: “La universitat no és per a tothom, però ha de ser per a molta més gent que fins ara si volem tenir una força de treball competitiva”, assegura, i afegeix que l’educació més enllà de la secundària és una prioritat per al seu govern.
En aquest estat pretenen finançar aquest plan desviant fons de la loteria per valor de 34 milions de dòlars. Tot i que el governador assegura que els community colleges són coneguts per ser assequibles, però assegura que oferir l’accés gratuït tindrà un important efecte psicològic.