El calendari d’implantació de la Llei orgànica de millora de la qualitat educativa preveu que, a partir del curs 2016-2017, a Quart d’ESO els alumnes estiguin repartits, durant bona part de la seva jornada escolar, en itineraris que els orientin cap al batxillerat o la Formació Professional. Es tracta d’una controvertida mesura que ha topat amb l’oposició frontal de la comunitat educativa, que ho considera una forma de segregació prematura que perjudica els joves amb més dificultats.
En el cas de Catalunya, aquests dos itineraris existiran, però Ensenyament ha dissenyat –i recomanarà– una tercera opció mixta, que permeti als alumnes cursar assignatures compactades de les dues vies i que, al final de curs, els deixi la porta oberta a realitzar qualsevol de les dues revàlides per accedir al batxillerat o la FP. Aquest as a la màniga queda detallat en el currículum de Secundària que s’aprovarà a finals de curs. La consellera Irene Rigau n’ha donat avui alguns detalls, encara que, segons ha dit, confia que el panorama polític hagi canviat abans que s’implementi aquest últim pas de la LOMCE –les revàlides no seran efectives fins el 2018–.
La doble via l’hauran d’oferir tots els instituts, i constarà de diverses matèries compactades, amb elements de l’itinerari acadèmic i de l’aplicat. Es compactaran assignatures afins, com podria ser el cas de física i química –de l’opció acadèmica– i ciències aplicades –de l’opció aplicada–, o economia i emprenedoria. Aquesta fusió ocuparà quatre hores a la setmana, i anirà acompanyada de la tria d’una assignatura purament acadèmica –llatí, biologia i geologia, economia…– de tres hores. Unes altres tres hores les ocuparà la matèria compactada de Tecnologia i TIC. Segons els plans del departament, aquesta doble via comporta més càrrega horària, que anirà en detriment d’una assignatura optativa en el cas dels que l’escullin.
Pel que fa a Tercer d’ESO, que és quan es comença a fer efectiva una primera segregació a l’assignatura de matemàtiques –es divideix en acadèmiques i aplicades–, la consellera ha assegurat que “en molts instituts s’impartiran conjuntament, amb el mateix professor, i combinaran teòrica i pràctica”, en la línia del que està previst a Quart d’ESO.