Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
El conseller d’Ensenyament, Josep Bargalló, ha anunciat aquest migdia, en declaracions als mitjans, que a partir d’aquest mateix curs ja no hi haurà proves extraordinàries al setembre: “La desaparició de les proves de setembre a l’ESO és una conseqüència lògica de l’ordre d’avaluació. Ara no avaluem la memòria, sinó habilitats, aptituds, coneixements i treball del grup classe, per això no té cap lògica d’existència”, ha explicat.
Josep Bargalló ha argumentat que “si avaluem per competències amb una avaluació continuada, amb treballs del grup classe, amb autoavaluacions d’alumnes i professorat a partir d’una rúbrica, l’examen de setembre només té lògica en el marc d’una l’avaluació memorística”. A més, el conseller ha destacat que les proves de setembre no han obtingut els resultats esperats: “Avaluant els exàmens que es feien ara amb els grups més vulnerables i amb més problemes, no hi havia cap avenç significatiu, no aportaven res, i, a mes a més, sí que comportaven dificultats de gestió dels centres en l’inici de curs”.
Pel que fa a aquestes qüestions organitzatives, el titular d’Ensenyament ha exposat que l’eliminació d’aquestes proves és una mesura “que es demanava des dels centres en els darrers anys, que a més, en aplicar enguany l’orde d’avaluació, ja no té lògica”. “Permetrà que comencem el setembre més clarament: la matriculació és un element de lluita contra la segregació, tot allò que faciliti la matriculació transparent, neta i fàcil de preveure és una pas endavant però no és el principal motiu”, ha confirmat Bargalló.
Segona oportunitat al mes de juny
Bargalló ha afegit que “ara al juny es farà un nou procés, una segona oportunitat que serà més efectiva”. Concretament, ha detallat que “l’avaluació per competències es formula a partir d’unes rúbriques i un proves d’avaluació en què hi participa el grup d’alumnes i el professor i, a partir d’això, s’ha de dissenyar una segona avaluació en els aspectes en què l’alumne no ha assolit les competències”. “Es pot fer un treball específic per avaluar aquesta competència que no ha superat: no serà una recuperació memorística sinó que serà personalitzada”, ha assegurat el conseller.