En Lolo, quan acabi l’ESO aquest curs, haurà publicat ja una novel·la d’aventures. L’Helena, que va a la mateixa classe, haurà escrit també el seu primer llibre, que recull les històries que un avi explica a la seva néta sobre la guerra civil. Com ells, de fet, tot el grup de Quart d’ESO de la seva escola, L’Horitzó (Barcelona), conclourà la seva etapa a Secundària havent editat una obra, ja sigui una novel·la, un recull de poemes o una selecció de relats. En aquest centre, des de fa dècades, compten amb una activitat de creació literària –dins l’assignatura de Llengua i Literatura– que té com a objectiu donar eines als alumnes perquè al llarg de l’ESO puguin donar forma a la seva pròpia obra.
“Volem que els alumnes s’adonin que són capaços de crear històries”, exposa el professor de Llengua responsable de l’activitat, José Luís Cabellos. “Entre Primer i Segon els ensenyem els recursos que poden fer servir, i a partir de Tercer comencem una creació llarga que dura dos cursos; quan acaben, editem els llibres, que van a parar a la biblioteca de l’escola, on els alumnes més petits les poden llegir”, conclou. I la majoria ho fan. De fet, els professors es refereixen a aquestes novel·les com a bestsellers, perquè als més petits els encanta llegir-les, per una barreja entre proximitat i curiositat.
Aquest taller és una forma de potenciar competències com l’expressió escrita, però també de reforçar-ne d’altres que tenen a veure amb la sintaxi o la gramàtica. “Ens permet acabar de polir aspectes que de forma teòrica els resulten llunyans, com la sintaxi. Quan els ho expliques a partir dels seus escrits, ho aprenen millor”, sosté Cabellos.
(En aquest reportatge BTV Ràdio podràs escoltar tots els detalls del projecte de creació literària, a més d’una entrevista a la cap d’estudis de l’Horitzó, Rosa Casas, sobre la tradició innovadora del centre).