Aquest premi de treballs de recerca de l’àmbit de l’Arquitectura ESO i Batxillerat vol homenatjar l’arquitecta Sònia Dalet, que va participar realitzant tallers d’ArquiEscola i que, malauradament, va morir d’Esclerosi Lateral Amiotròfica (ELA) el 2020.
Objectius que persegueix
L’objectiu de la iniciativa és fomentar l’interès entre l’alumnat de secundària i batxillerat pels treballs de recerca i investigació relacionats amb l’arquitectura i el disseny; la ciutat i l’urbanisme; el territori i el paisatge, i l’ecologia i la sostenibilitat, així com estimular les vocacions tècniques i la innovació.
Tots els projectes se centren en l’experimentació sobre la hipòtesi presentada, de manera que impliquen una comprovació amb maqueta o treball creatiu o manual. Com a mínim el 25% del treball presentat havia d’estar fet de forma original, innovadora i creativa (dibuix, autocad, escrit a mà, maqueta…), i calia documentar aquest procés de treball.
L’import global dels premis és de 600 euros, que s’entreguen en forma de vals per destinar a material de la Cooperativa Jordi Capell.
Guanyadors de la primera edició
En aquesta primera convocatòria s’han presentat onze treballs, que destaquen per la seva alta qualitat i gran valor arquitectònic.
En la categoria de 2n de Batxillerat, s’ha decidit atorgar els següents premis, durant l’acte els responsables de cada treball van presentar els seus projectes.
-Primer Premi: “Back To Earth: ‘Tàpia’ as a constructive method”. Ariadna Marginedas Masramon, de l’Institut Castell del Quer, Prats de Lluçanès. Import: 300€
-Segon Premi: “Redisseny d’interiors d’un centre de menors”. Jana Martí Caudet, de l’Escola d’art i disseny La Llotja. Seu Sant Andreu, Barcelona. Import 200€
-Tercer Premi: “La tercera piràmide del Sant Ignasi sostenible i la seva maqueta”. Marc Julià Benajes, de les Escoles Jesuïtes Sant Ignasi, Barcelona. Import: 100€
També s’ha acordat adjudicar dos accèssits:
-Accèssit 1: “Proposta de disseny: un espai religiós”. Aitana Amezcua Bernet, de l’Institut Martí Pous, Barcelona.
-Accèssit 2: “Estètica, funcionalitat i educació: la remodelació del pati de l’Escola Pia de Vilanova i la Geltrú des d’un enfocament integral i sostenible”. Pablo Carralero Anguix, de l’Escola Pia de Vilanova i la Geltrú.
En la categoria de 4t d’ESO, però els premis Sònia Dalet s’han declarat deserts, ja que no s’ha presentat cap treball.
Origen en les Setmanes d’Arquitectura
El resultat del Premi Sònia Dalet, que tindrà continuïtat el curs vinent, ja es va donar a conèixer a final del curs passat coincidint amb les Setmanes d’Arquitectura de Barcelona, que es van celebrar del 14 de maig al 28 de juny. Cada any durant tots aquests dies, el COAC dur a terme el programa Arquitectura a les Aules.
Aquest 2024 un total de 10.000 alumnes de Primària i Secundària realitzen tallers d’arquitectura en 102 centres educatius. Hi han participat 110 arquitectes que han impartit 365 tallers d’arquitectura. Es tracta, bàsicament, d’activitats experiencials a través de les quals es busca que l’alumnat observi, pensi i actuï seguint el fil de l’arquitectura del seu entorn més immediat.
Els tallers s’engloben sempre dins de quatre temàtiques:
· Descoberta de l’entorn: activitats enfocades a descobrir el seu barri, per conèixer-ne les activitats que li són pròpies, els serveis que ofereix o l’urbanisme. Un dels tallers, per exemple, planteja la urbanització del seu barri a mida, ideant i pensant quines en són les necessitats i com donar-los resposta.
· Repensar els espais educatius interiors-exteriors: propostes vinculades a l’entorn immediat del centre educatiu i orientades a la millora i transformació dels espais com pot ser, per exemple, el mateix pati de l’escola amb la recerca de propostes per generar zones d’ombres.
· Sostenibilitat i salut: tallers pensats per descobrir com pot l’arquitectura ser sostenible i saludable. Per exemple, a través del coneixement de diversos materials, especialment aquells més tradicionals i naturals.
· Diversitat funcional i accessibilitat i gènere: activitats orientades a l’anàlisi de l’espai escolar per millorar-lo, amb la mirada posada, per exemple, a l’accessibilitat, amb tallers sensorials i vivencials.
El 2019, el COAC va posar en marxa Arquitectura a les Aules dins del programa ArquiEscola, amb la voluntat d’apropar aquesta disciplina a infants i joves, tal com recull la Llei d’Arquitectura. Des que es va iniciar el projecte, ja hi han participat més de 34.000 alumnes de més de 300 escoles i moltes hi han participat en més d’una edició. A poc a poc, el projecte es va estenent a tots els territoris de Catalunya. Enguany, la Demarcació de Lleida s’hi va sumar per primer cop i està previst que en l’edició del curs 2024-2025 s’hi afegeixi la Demarcació de Girona.
Si voleu saber-ne més, consulteu aquí tota la informació.