Aquí us fem un recull de propostes per gaudir d’aquests dies de bon temps. Amb idees per celebrar la festa de Sant Jordi, viure la natura amb tots els sentits i també la cultura segura d’arreu de Catalunya. Fins i tot, per aquells que ho necessitin hi ha activitats que s’adapten i venen a l’escola, i també hi ha opcions d’activitats en línia.
Món llibre
Per a totes les edats i també mestres i professors
La Diada de Sant Jordi, és la festa literària per excel·lència a Catalunya. Ja fa anys que cada mes d’abril l’Ajuntament de Barcelona de la mà de la Marta Almirall i el seu equip creen el Món Llibre, el Sant Jordi dels més petits.
El proper cap de setmana 17 i 18 d’abril al CCCB i a les biblioteques Poblenou – Manuel Arranz i Nou Barris hi trobareu novetats editorials, espectacles i activitats de literatura infantil i juvenil. Això sí, per participar-hi cal fer reserva prèvia de l’entrada i se seguiran tots les mesures de seguretat sanitària contra la Covid-19.
Aquest any tota l’oferta es reparteix en sis experiències diferenciades a la programació per sis colors diferents que tindran lloc tant el dissabte com el diumenge. A l’espai de Ciutat Vella, al voltant de la plaça Joan Coromines, tots els circuits inclouen alguna activitat directament organitzada per les editorials participants, que sempre serà diferent. De fet, aquest any cada editorial ha escollit un sol llibre per presentar als assistents del festival a través d’una presentació a càrrec de l’autor/a i/o l’il·lustrador/a, d’un contacontes o d’altres experiències literàries. Sempre en un espai escènic amb butaques mantenint les distàncies de seguretat.
Les experiències blava, groga, taronja i lila inclouen la visita a la Biblioteca Virtual, un audiovisual de Marcel Bago amb guió de Montse Ginesta, on es donarà a conèixer les novetats literàries per a nenes i nens sense tocar els llibres amb les mans. Pel que fa als nous emplaçaments, es faran les experiències taronja i lila un dia en cada espai: el dissabte 17 a la Biblioteca de Nou Barris, i el diumenge 18 a la Biblioteca Poblenou – Manuel Arranz.
Un festival que val la pena viure per estar al dia de totes les novetats i tendències de la literatura infantil i juvenil, i que agradarà tant a infants i adolescents com a adults.
Concurs d’Audiocontes per Sant Jordi amb la Revista Namaka i SomDocents
Proposta per a cicle inicial, cicle mitjà i cicle superior
Ja que s’acosta Sant Jordi i de ben segur que treballeu aquesta festa a l’escola. La Revista Namaka, amb la col·laboració de Hoot! Audio i SomDocents, han organitzat un concurs d’audiocontes per seguir fomentant la lectura i la creativitat dels nens i les nenes.
Aquest va dirigit a infants de 6 a 11 anys, hi poden participar de forma individual o bé amb tot el grup classe. La data límit per fer-ho és fins al 21 d’abril, animeu-vos que encara teniu temps! Aquestes poden ser en català i castellà, així que els alumnes i les alumnes treballaran diferents competències de l’àmbit lingüístic i digital.
La consigna és inventar-se un conte que comenci així: “Pobre drac! Li faltaven totes les dents i feia temps que no podia menjar ni una trista pastanaga…” com continuarà i acabarà ja depèn de la seva imaginació. Un cop escrit cal enregistrar-lo a través de l’app Hoot!, si inventar la història els ha agradat, ara s’ho passaran la mar de bé afegint-hi sons ambientals, diferents veus, etc.
El mateix 23 d’abril, diada de Sant Jordi, s’anunciaran les tres històries més originals i divertides per l’Instagram de la @revistanamaka. Si voleu saber els premis i les bases consulteu tota la informació.
Cicle de Cinema Drets dels Infants
Proposta per educació infantil, educació primària i educació secundària obligatòria
Ja fa més de 10 anys que cada tardor tenim el Cicle de Cinema Drets dels Infants, aquest any a causa de la Covid-19 el tenim a la primavera. Una iniciativa del Departament de Promoció de la Infància de l’Àrea de Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI de l’Ajuntament de Barcelona, de la mà de l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona per tal de treballar els drets individuals i col·lectius amb els infants i joves a través del cinema.
Una proposta pedagògica que neix amb l’objectiu de crear espais de reflexió i debat dins dels entorns escolar i familiar. Sempre amb l’objectiu de difondre, sensibilitzar i promoure els Drets dels Infants en concret i els Drets Humans en general. I així també prevenir actituds i comportaments discriminatoris entre els infants i joves.
La proposta cinematogràfica té en compte els diferents moments evolutius dels nens i les nenes. Amb cada pel·lícula es treballen diferents drets, i aquestes promouen una ciutadania activa, basada en el respecte a l’altre, la solidaritat, la corresponsabilitat i el pensament crític.
Val la pena veure tota la seva programació, una proposta gratuïta amb reserva prèvia. Com sempre presencial als Cinemes Girona i aquest any també amb possibilitat virtual.
Teatre contra el bullying
Proposta per cicle mitjà i cicle superior de Primària
Aquest mes d’abril al Jove Teatre Regina tenim l’espectacle “Ningú és un zombi!” una adaptació de la novel·la juvenil de Jordi Folck que guanyà el premi Barcanova de Literatura.
L’espectacle és una comèdia dramàtica musical digna de Broadway, d’estètica timburtoniana que de ben segur atraurà el públic més jove. El més interessant de la proposta, però és que esdevé un cop a la consciència en el rerefons del bullying, un al·legat contra la intolerància que sovint sorgeix per les diferències físiques, psíquiques, socials, culturals o ideològiques en aquests temps de globalització. A més de treballar valors com la solidaritat, l’amistat, la lleialtat, la convivència i la pau des de la infància.
L’acció transcorre als anys 70 en una escola catalana que acull a un nou alumne en Waldemar Ics, de deu anys que arriba de Polònia. A la seva arribada aquest és rebutjat i perseguit, especialment per un company, a causa de la seva particular condició de mort vivent. L’arrelament del Wally i la seva família -tres tietes zombis de mig segle de vida- en una vella casa dels indians provocarà un xoc entre dos mons dispars condemnats a no entendre’s. Una proposta que convida al debat post funció a classe.
A més, el Teatre Regina ofereix la possibilitat de reservar funció al teatre per a un dia exclusiu on el públic de la sessió només seria del vostre centre educatiu.
Tallers en línia amb el Museu de les Aigües
Proposta per a cicle mitjà i cicle superior
El Museu de les Aigües ja fa mesos que ha accelerat la seva transformació digital per mantenir la seva missió com a referent en educació i divulgació del coneixement de l’aigua, el patrimoni hidràulic i la sostenibilitat. Així dins la seva oferta d’activitats tant per a escolars com famílies trobem formats innovadors com els jocs interactius, la realitat virtual, realitat augmentada, les visites immersives, etc.
El passat mes de març, amb motiu del Dia Mundial de l’Aigua, el Museu va estrenar una nova activitat interactiva. La Factoria de l’Aigua. Espai Tinkering. A partir d’aquesta metodologia d’aprenentatge de caràcter lúdic que es basa en el lema “pensa amb les mans” i el procés assaig-error, el Museu de les Aigües ens convida a superar cinc reptes relacionats amb les diferents propietats de l’aigua, el canvi climàtic i la sostenibilitat.
Una proposta lúdica i d’experimentació per descobrir com atrapar, fer sonar i fer volar l’aigua. Un espai, en definitiva, per explorar la immensitat de les propietats de l’aigua i de la vostra imaginació perquè cada repte plantejat té múltiples solucions que els nois i noies trobaran amb creativitat i amb diferents materials fàcils de trobar.
Un projecte d’exploració marciana
Proposta per a alumnes de Cicle Inicial, Cicle Mitjà i Cicle Superior de Primària.
Fins al mes de juny al CCCB trobareu Missió Curiosity, una activitat educativa per a alumnes de primària que gira entorn de l’exposició Mart. El mirall vermell.
L’activitat s’inicia amb una visita guiada a l’exposició que permet als més petits aproximar-s’hi d’una manera dinàmica i participativa amb l’objectiu de despertar la seva curiositat pel planeta veí des d’àmbits de coneixement diversos. El recorregut els porta des de les primeres civilitzacions, i el seu impuls primigeni per observar el cel nocturn i buscar respostes a través de la màgia i els mites, fins a les propostes científiques contemporànies més capdavanteres. Aquestes noves investigacions exploren la possibilitat d’un planeta B i, tanmateix, indaguen sobre la cura i regeneració del planeta Terra, la nostra llar, en l’era de l’emergència climàtica. Així doncs, la visita està travessada per la consciència ambiental que ens desperta el planeta Mart com a mirall de la Terra.
A partir d’aquí els nens i nenes podran plantejar les seves preguntes sobre el planeta vermell i l’exploració espacial a expertes catalanes tant en l’àmbit científic com de les ciències socials i l’art. Els infants se sentiran com autèntics aeronautes en una missió espacial, un tema que sempre els causa gran fascinació.
Sentir l’olor de primavera al Parc de les Olors de Santa Eulàlia de Ronçana
Proposta per a tota l’Educació Primària
A Catalunya tenim jardins botànics i arborètums preciosos que es mereixen una visita qualsevol època de l’any, però especialment ara. Un espai per sentir l’olor de la primavera és el Parc de les Olors que actualment compten amb més de 110 espècies vegetals diferents cultivades pròpies de la flora útil mediterrània.
Les visites escolars treballen en diferents escenaris didàctics (segons l’estació i la disponibilitat). Així els nens i nenes fan el passeig pel jardí terapèutic per sentir les plantes aromàtiques; la visita a l’hort per sembrar, recol·lectar i testar les herbes de la cuina; caminen pel prat, marges i bosc per veure la flora mediterrània; i s’aturen a la caseta dels animals de granja per veure la seva aportació a la natura.
Tots els grups fan aquesta visita guiada que combina discurs, activitat motriu i activitat de camp. Per acabar fan tallers pràctics on realitzen un producte que s’enduen a casa com a record de la visita.
Tant la visita com les activitats i tallers s’adapten a les edats del cicle educatiu concret. Els nens i nenes d’escoletes bressol i Cicle Inicial experimenten amb les olors, els gustos, les formes i les textures de les plantes aromàtiques i medicinals. Els de Cicle Mitjà aprenen el funcionament d’una finca agroecològica especialitzada en el cultiu d’aquest tipus de plantes, també les culinàries, com a exemple del sector productiu primari. I els de Cicle Superior podran comprendre i valorar de manera pràctica i integrada l’acció humana en el sistema natura.
El MNACTEC ve a la classe per descobrir plegats el geni Leonardo da Vinci
Proposta primer cicle de la ESO
Les propostes educatives del MNACTEC tracten els àmbits científic, tecnològic i social i s’adrecen a l’alumnat d’educació infantil, primària i secundària. S’ofereixen activitats pensades per a cada etapa educativa en diversos formats: tallers, visites guiades i visites teatralitzades. Amb la situació de pandèmia que vivim també s’han adaptat i ara el MNACTEC també visita l’escola.
Com per exemple amb l’activitat Descobrim el geni Leonardo da Vinci. Una proposta interactiva per conèixer més a fons aquest personatge històric i aprendre curiositats de la seva gran obra creativa relacionada amb invents, màquines i tecnologia. Després d’una breu presentació del monitor/a del museu sobre la figura de da Vinci, el geni del renaixement l’alumnat el descobrirà posant en pràctica el seu pensament. En grups montaran estructures simples, com per exemple ponts, i amb tot el grup classe arribaran a construir una gran cúpula.
Una activitat que s’adapta a les circumstàncies actuals i a través de la qual podem treballar moltes competències com ara la comunicativa, l’artística i cultural, la matemàtica, o l’autonomia i iniciativa personal.
Visita guiada a MónNaturaDelta
Proposta per a tots els cicles educatius
Quan arriba el bon temps els boscos, camps i jardins s’omplen de verd i flors, però també de vida. La primavera és una molt bona època per anar a fer observació d’ocells. Un dels indrets més adequats per veure’n és el Delta de l’Ebre. Una bona idea és anar al MónNaturaDelta, un espai natural conservat per la Fundació Catalunya La Pedrera que pretén donar a conèixer el valor mediambiental d’aquesta zona. En aquest sentit tenen una àmplia oferta educativa per a tots els nivells.
Comencem la visita amb un recorregut per veure l’única reproducció d’unes salines del Delta obertes al públic. A continuació, podem entrar a l’Espai d’interpretació Delta a on descobrirem i sentirem l’essència del Delta en les diferents estacions de l’any. També hi ha l’opció d’aprendre les diferents arts de pesca tradicional i artesanal del Delta dalt d’una barca de perxar, un mitjà de transport molt antic d’aquest indret.
Per a veure ocells es recomana fer-ho des del Mirador 360º a on tindrem una vista privilegiada a la llacuna Tancada que ens permetrà observar les aus i el flamenc de ben a prop. Com activitat es pot fer un taller de cens d’ocells a través d’una pràctica d’identificació i recompte d’aus aquàtiques. Així coneixerem la varietat i característiques de les espècies de l’entorn i a la vegada entendrem la seva migració i evolució.
De la mateixa manera també podem fer una passejada a peu a prop de la bassa de l’Encanyissada, on gaudirem dels ecosistemes lacustres i dels principals ocells que hi habiten. O pels més atrevits, hi ha l’opció de fer una ruta amb bicicleta al voltant de la llacuna de la Tancada per descobrir els ocells que hi habiten i gaudir dels ecosistemes de la platja, la badia, la llacuna i els arrossars i aprendre quina és la flora i la fauna típica d’aquests ambients.
El programa Compartim un Futur de l’AMB, també de forma telemàtica
Proposta per a tots els cicles educatius
Malgrat la cancel·lació de totes les propostes presencials, el programa Compartim un Futur no s’ha aturat sinó que s’ha reinventat. Dins de l’oferta d’activitats d’educació ambiental de l’AMB dirigida principalment a les escoles del territori metropolità, també a famílies i públic adult, ara hi trobem continguts en línia.
Entre aquestes noves propostes cal destacar: “Recursos: l’essència dels residus”, que analitza el valor dels residus com a recurs per entendre la necessitat de reduir-los i dóna eines per fer-ho. En aquesta activitat s’avaluen diferents aspectes del que tenim a casa: durabilitat, necessitat, impacte del residu en el medi, etc. Així podem comprendre que, a l’hora de comprar un producte o no, hi ha molts més elements que cal valorar a més del preu, la qualitat o el desig de tenir-lo.
Les noves propostes, orientades a un públic escolar i familiar, es poden fer des de casa o des de la classe amb l’únic suport d’un ordinador connectat a internet. El programa disposa d’un servei d’assessorament, que permet posar-se en contacte amb un educador especialitzat en qualsevol moment de l’activitat per resoldre dubtes.
A més, l’AMB també ha fet un esforç per a enfocar tots els seus continguts en tres línies clau. Relacionant les seves activitats amb el concepte de canvi climàtic basant-se en el Pla clima i energia 2030. Actualitzar-se amb les noves normatives que regeixen l’AMB, com per exemple el Programa metropolità de prevenció i gestió de recursos i residus municipals 2019-2025 PREMET25. I també enfocar totes les activitats amb perspectiva de gènere, per fomentar una igualtat real entre les dones i els homes i la comunitat LGTBI.