Anar al teatre amb l’escola o l’institut hauria de ser un recurs molt més habitual, però sovint els docents se’n senten desvinculats. COOLTIVA‘T també busca generar un vincle i un diàleg permanent entre les arts escèniques i el sector educatiu. Perquè entre els dos sectors poden néixer també sinergies i punts de trobada interessants.
Molt més que sortir del centre
Sovint relacionem anar al teatre amb l’escola com una simple sortida, però aquesta és molt més que això. Les arts escèniques són una eina pedagògica clau en qualsevol currículum educatiu. De fet, abans i després de l’espectacle es poden treballar temes clau a l’aula lligats a diferents matèries.
El més interessant d’anar al teatre és tota la vivència que se’n genera. Sortir de l’escola, la nostra zona de confort, entrar a l’equipament, veure el pati de butaques, l’escenari, les llums, etc. és una experiència única i que els ajuda a créixer a l’etapa de la infància i l’adolescència.
“El teatre és llibertat de pensar que tot és possible. És una eina que t’ajuda a definir-te com a persona, a trobar el teu lloc al món a través de veure les històries d’altres”, afirma Gisela Juanet, coordinadora de projectes de Viu el Teatre.
Unint experiència i recursos
En aquests temps de post pandèmia i crisis social i econòmica, el món de la cultura ha sabut veure els avantatges de crear equip i unir forces per créixer i seguir endavant. El projecte de COOLTIVA‘T n’és un molt bon exemple.
Fa set anys Focus va confiar la programació infantil i familiar del Teatre Romea a Viu el teatre. Durant tot aquest temps el Petit Romea ha aconseguit una programació sòlida i de qualitat per a famílies i escoles. I en els últims tres anys, Viu el teatre ha estat assessorant el servei educatiu de Focus en tots aquells espectacles que s’obrien a funcions escolars i amb les guies didàctiques d’aquests.
Helena Gràcia, responsable del servei educatiu de Focus, ja fa temps que tenia la inquietud de recuperar una programació teatral per escoles i instituts per a tots els equipaments de Focus, més enllà del Petit Romea que se centra en educació infantil i primària. A poc a poc, amb el diàleg constant amb Gisela Juanet, de Viu el teatre, han trobat l’encaix i ha sorgit l’oportunitat de tirar endavant COOLTIVA‘T, un projecte conjunt de les dues productores teatrals fruit del bon treball en equip i regat amb l’experiència i els recursos d’ambdues.
Com diu Helena Gràcia, “tenim la voluntat d’acostar el teatre als centres educatius i donar un valor afegit a aquesta programació, volem anar un pas més enllà creant contacte i diàleg entre els docents, el públic i les mateixes companyies”. I Gisela Juanet afegeix: “Volem que els joves tinguin accés a una oferta cultural i a uns espais que no estan acostumats a veure, i de moment, és a través de l’escola que ho podem aconseguir. A més, som conscients que només així deixarem de veure només caps blancs al teatre, i començarem a veure també gent jove i d’altres edats”.
Programació dels 0 als 18 anys
La programació del COOLTIVA‘T es dirigeix al públic dels 0 als 18 anys. Aquesta es divideix en diferents franges d’edat, així trobem els espectacles dirigits a llars d’infants i educació infantil, educació primària, ESO i segon cicle de la ESO i batxillerat.
Els teatres de Focus: el Teatre Romea, el Teatre Condal, La Villarroel i el Teatre Goya no han canviat la seva programació. Sinó que en aquells espectacles d’interès per a les escoles i instituts han ampliat les seves sessions per adaptar-se a l’horari lectiu de les visites.
El Petit Romea acull la majoria d’espectacles per a infantil i educació primària. A la programació trobem clàssics de Viu el teatre com Pintamúsica, Cinemúsica, El Petit Dalí o Alícia al país dels mòbils. Aquest any repeteixen amb Bruna, un musical amb joves intèrprets i música en directe. I també s’oferirà de nou El màgic d’oz i L’ombra d’en Peter Pan al Teatre Condal. S’afegeixen a l’aposta Tot esperant en Will de la companyia EGOS petits i Les aventures del lleó vergonyós, l’espectacle d’El Pot Petit.
Per ESO i Batxillerat hi ha grans apostes que acosten els clàssics als més joves com Assassinat a l’Orient Express adaptació de l’obra més coneguda d’Agatha Christie, La filla del mar d’Àngel Guimerà en forma de musical i que ja va tenir gran èxit al Grec d’enguany o Cigarreras versió teatral de la novel·la Tribuna d’Emilia Pardo Bazán. I l’estrena d’Eva contra Eva inspirada en l’obra de Joseph L. Mankiewcik, on el teatre ens parla de la vida i la vida del teatre.
També trobem altres espectacles que per la temàtica saben de ben segur que connectaran amb els adolescents com A.K.A (also know as) sobre la recerca de la identitat en aquesta etapa i Una llum tímida sobre les dificultats que encara existeixen pel col·lectiu LGTB.
Cadascun dels espectacles va acompanyat de la seva guia didàctica amb propostes pedagògiques per a treballar a l’aula abans i després de veure l’obra. Totes elles són molt pràctiques, sintetitzades i fàcils. A més, tenen el segell de qualitat de la Universitat de Barcelona.
En aquestes guies es treballa el valor de la cultura, la creativitat i una mirada crítica amb diferents propostes d’activitats. Així s’inclou el decàleg del bon espectador amb una sèrie de recomanacions basades en el respecte per tal d’anar agafant l’hàbit d’anar el teatre. També es fa un repàs a tots els oficis que intervenen en les arts escèniques en forma de glossari. I fins i tot, s’anima al públic a escriure una crítica teatral i compartir-la.
Des de COOLTIVA‘T són conscients que hi ha una gran demanda de propostes teatrals per l’etapa d’infantil, primer cicle de primària, i segon cicle de la ESO i Batxillerat. Però també s’ho plantegen com un repte. Com comenta Gisela Juanet, “la franja que ens sembla més complicada d’abordar és la dels 10 als 15 anys. Segurament hi ha poca oferta teatral per aquesta edat o també activitats alternatives. Tot i que amb Alícia al país dels mòbils sí que hem aconseguit arribar aquest públic”. Precisament el projecte s’impulsa també per a poder fer aquesta anàlisi i millorar l’oferta teatral actual per al públic jove.
El valor del diàleg amb els docents
En aquest sentit, un dels objectius de COOLTIVA‘T és potenciar el diàleg i l’anàlisi entre arts escèniques i sector educatiu. Des que es va presentar el projecte el passat mes de juny fins el dia d’avui han tingut una molt bona acollida i ja tenen força reserves. Gisela Juanet comenta: “La veritat és que els objectius que ens vam marcar ja estant més que aconseguits. Ens sentim sorpreses i amb moltes ganes, la veritat és que veiem que hem iniciat alguna cosa amb molt de sentit”. I l’Helena afegeix “hem generat una molt bona campanya. No venem una programació, venen una marca, una manera de fer i unes intensions i això ha agradat molt i s’ha entès des de les escoles i instituts.”
S’han apuntat escoles de tot Catalunya, tot i que saben que cal seguir lluitant per trencar les barreres de la mobilitat, i que no sigui més car el bus que les entrades al teatre.
Les escoles i instituts se senten acompanyats en tot moment, un cop feta la contractació de la funció s’estableix un contacte seguit per ajudar als docents sigui a través de correu electrònic o telèfon. És al dia de la funció, però a on realment es produeix el feedback més interessant gràcies a la presentació – introducció prèvia a l’espectacle i també, si hi ha la possibilitat, al debat post funció que es proposa en acabar aquest. Després, el diàleg es continua mantenint amb un correu de valoració. I es preveuen diferents accions comunitàries per cultivar la relació al llarg del curs.
A banda, també es preveu seguir amb els cursos de formació que des de Viu el teatre s’han proposat els últims dos estius al Teatre Romea. Aquests han tingut molt d’èxit i són claus per mostrar que el teatre és una eina poderosa a l’hora d’educar. Juanet remarca que “les arts escèniques encara són molt desconegudes, els participants sempre en surten molt satisfets. I a nosaltres aquestes jornades ens permeten profunditzar molt més, tenir una escolta més activa per saber què necessiten en el seu dia a dia a l’aula i com els podem ajudar des de les arts escèniques”.
Companyies teatrals engrescades
COOLTIVA‘T té clar que cal fer pedagogia per apropar el teatre a les escoles tant al sector educatiu com a les arts escèniques. La majoria de companyies veuen el projecte amb molt bons ulls i ja tenen ganes de viure l’experiència.
Maria Santallusia, de la companyia Egos Petits que portarà Tot esperant en Will al teatre Romea, comenta que “qualsevol projecte que recolzi la cultura i que apropi el teatre de qualitat a les escoles a un preu ajustat és fantàstic”. I afegeix: “Per nosaltres, els artistes, que els infants visquin en viu la cultura, més enllà de les pantalles, també ens fa créixer”.