L’any 2022, la Direcció de Patrimoni Cultural i l’Institut de Cultura de l’Ajuntament de Barcelona va impulsar la Taula Educació i Museus per tal d’acordar conjuntament estratègies educatives a impulsar per tal d’ajustar-se a les metodologies educatives de les escoles. Des dels seus inicis, la taula la gestiona Adhoc Cultura, empresa catalana dedicada a donar eines per apropar la cultura a tothom per a la millora i la transformació social.
La Taula treballa de manera coordinada amb el Consell d’Innovació Pedagògica, i també vol incentivar el disseny de programes de col·laboració regular entre museus i centres educatius per continuar fomentant el paper dels museus en l’educació al llarg de la vida, avançant en la relació amb altres agents educatius (universitats, centres de formació professional, entitats d’educació en el lleure, escoles de dansa i música), socials (associacions culturals, socials, veïnals, entitats del tercer sector) i artístics.
Amb aquest propòsit s’han anat realitzant diverses activitats conjuntes, una d’elles, la jornada participativa Aralab TEM. Aquesta l’organitzen Adhoc Cultura i l’ICUB amb l’Ajuda de la Universitat de Barcelona. Un esdeveniment obert als museus i espais patrimonials que formen part de la Taula on es proposa als assistents formar part d’un procés de cocreació per tal de crear un avantprojecte d’una activitat educativa per l’entitat que representen, dirigida a atraure nous públics i que reculli tots els aprenentatges fets durant les diferents sessions organitzades per la Taula prèviament.
Participants i metodologia
Els museus i els espais patrimonials que han assistit en aquesta activitat són: el Museu Picasso, DHUB-Museu del Disseny, La Capella Cip, el Reial Monestir de Santa Maria de Pedralbes, Museu Frederic Marès, Museu Etnològic i de Cultures del Món, el Museu de Ciències Naturals de Barcelona, El Born CCM, MUHBA i el Castell de Montjuïc. Els participants formen part del departament educatiu del museu, d’altres àrees i fins i tot, també educadors i professorat de confiança del mateix museu.
Una jornada pensada per fer xarxa i cercar l’impacte social i educatiu. Cada centre ha creat un equip que a partir d’una metodologia de disseny d’activitats basada en el Design Thinking ha viscut un procés creatiu i d’exploració a l’hora de crear una nova proposta educativa. Una proposta que en alguns casos ja portaven desenvolupada prèviament, amb alguna idea o en d’altres, s’han animat a pensar-la de zero. En tot moment, aquests equips han comptat amb l’ajuda i assessorament dels facilitadors d’Adhoc Cultura que han seguit de prop el procés dels equips.
Objectiu: nous públics
El repte que s’ha plantejat a l’hora d’idear el prototip de l’activitat ha estat el de construir una proposta per generar impacte als nous públics que venen com són la gent gran, les entitats i els joves.
Finalment, totes les propostes s’han avaluat conjuntament entre els participants tenint en compte diferents criteris, com ara la seva rellevància, la seva viabilitat, l’originalitat, la xarxa que crea amb la comunitat, el seu desenvolupament i la futura transferència.
Com a incentiu l’organització ha pensat un premi per a l’equip guanyador, deu hores de consultoria per part d’Adhoc Cultura. En aquesta ocasió, ha estat per a l’equip del museu de Ciències Naturals de Barcelona.