Article publicat originalment a eldiario.es
Andreas Schleicher, el responsable de PISA , aquest estudi al que recorre José Ignacio Wert per justificar la seva reforma educativa, ha donat en aquesta ocasió un revés al ministre d’Educació. Durant un discurs a Madrid, Schleicher ha destacat, entre altres coses, la importància que tenen l’autonomia dels centres i que els alumnes tinguin accés “a una educació infantil i llars d’infants de qualitat”. Dos aspectes que estan en qüestió a la LOMCE, segons els seus crítics.
Schleicher va participar dilluns a la XXVII Setmana de l’Educació de la Fundació Santillana, on ha repassat les fortaleses i debilitats del sistema espanyol sota el prisma de PISA i davant la mirada del ministre, que després va tancar l’acte. El responsable de l’estudi, que avalua i compara el rendiment educatiu en més de 60 països, ha destacat que hi ha tipus i tipus d’autonomia.
“Si el sistema consisteix en què el director del l’escola ho dirigirà tot, llavors l’autonomia és negativa”, ha explicat. Schleicher ha argumentat que s’obté un major rendiment en els centres en què hi ha “més col·laboració entre el professorat i la direcció” en la gestió del centre. Aquesta circumstància és una de les que més han criticat els que s’oposen a la LOMCE. La nova llei educativa, ja aprovada, estableix com consultiu el caràcter dels consells escolars en els centres, de manera que les opinions de mestres i alumnes queden a costa de la voluntat del director –nomenat per l’administració– que decidirà si les té en compte o no. “Sé que és un assumpte polèmic a Espanya”, ha admès Schleicher.
El responsable de PISA també destaca la importància de l’educació primerenca. “Els alumnes amb preescolar aconsegueixen millors resultats”, ho demostra l’estadística, va afirmar. El document bàsic elaborat per Schleicher destaca que “encara que la matriculació en els centres d’educació infantil ha augmentat des de 2003, el ritme és superior entre els estudiants avantatjats que entre els desafavorits”, engrandint la fractura socioeconòmica entre uns i altres.
A més, molts experts lamenten que la LOMCE atorga un caràcter gairebé assistencial a l’etapa de preescolar, la qual cosa s’allunya de la pretensió de l’OCDE, responsable de PISA, que els governs assegurin “que es disposi d’una educació infantil de qualitat a totes les poblacions”.
“No abaixarem l’exigència per baixar la repetició”
El ministre Wert ha escoltat amb atenció a Schleicher. D’acord amb la temàtica de la jornada, han coincidit tots dos en que el major problema que té Espanya és la repetició de curs, per la qual ha passat, segons PISA, un de cada tres estudiants menors de 15 anys. Aquesta política educativa li costa al país més de 20.000 euros per repetidor i any. “Explica el (baix) rendiment i l’abandonament”, ha manifestat Wert. L’abandonament escolar primerenc és un dels majors reptes que afronta el sistema espanyol, segons el ministre, que ha avançat que la xifra ha millorat lleugerament: del 24,9% el 2012 al 23,5% el 2013.
“Abaixarem la repetició baixant l’estàndard d’exigència? No”, s’ha preguntat i contestat Wert.”Hem de ser capaços de crear la cultura de l’esforç, i aquí és on entren les avaluacions”, ha argumentat. Segons el ministre, les proves externes al final de cada cicle (conegudes com revàlides) suposen un “estímul” i els que més avantatge obtenen d’elles són els estudiants amb pitjor rendiment.
Wert també ha fet una crida al “compromís” dels mestres. El ministre ha recalcat la seva importància (“sense ells la norma no és res”) i els ha exhortat a contribuir a la creació de “entorns d’aprenentatge personalitzats”.
A més, Educació creu que hi ha un problema amb la distribució de la formació a Espanya. Segons ha destacat el ministre, citant un estudi de l’Institut Valencià d’Investigacions Econòmiques , hi ha uns 5,8 milions de llocs de treball ocupables per persones amb formació baixa, i unes 8 milions de persones amb aquest nivell de formació. També hi ha sis milions de llocs de treball de mitjana qualificació, però però només 3 milions de potencials ocupables. “Cal reduir l’accés a l’educació superior? No, però sí que cal donar-li més visibilitat a l’ocupabilitat dels diferents itineraris”, s’ha tornat a preguntar i contestar a si mateix Wert.
De la jornada també ha destacat les crítiques de Schleicher al sistema d’ensenyament de matemàtiques –l’àrea avaluada a fons per PISA en la seva última edició– a Espanya. “S’ensenyen les matemàtiques amb enunciat”, s’ha sorprès, i ha convidat a les autoritats a fixar-se en els països asiàtics, referència en la matèria. “Allà no ensenyen a resoldre problemes senzills amb textos complexos”, ha començat. “S’ensenyen els conceptes, el metaconeixement, si volen”.
Finalment, Schleicher ha recalcat la importància d’atreure els millors cap a la professió de docents. “Els salaris són bons però la feina no és molt atractiva”, ha destacat. La manca d’incentius i diversitat laboral llasten la cursa, ha advertit. Aquest és un altre dels reptes que afronta el ministeri aquests dies, desenvolupar un estatut del docent. I aconseguir que aportin la seva qualitat a la gestió dels centres. Potser, com apunta Schleicher, augmentant la democràcia a les aules i no deixant totes les decisions en mans del director.