Mentre la creació d’aplicacions per a dispositius mòbils es fa un lloc dins el currículum de 4t d’ESO de molts centres de secundària catalans, les denominades apps també proven d’entrar al sistema educatiu a través de l’oferta d’empreses emergents del cada cop més ampli sector de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) relacionades amb l’educació. Les oportunitats que ofereix la tecnologia als docents -i també a les famílies- són múltiples, moltes probablement encara per descobrir, i nombroses start-up treballen per proveir de ginys, eines digitals i -darrerament- sobretot aplicacions mòbils als centres educatius i a les llars. Totes elles reforçades, això sí, amb un discurs pedagògic.
Aquestes setmanes, en què el Mobile World Congress celebrat a Barcelona acapara l’actualitat, moltes d’aquestes petites firmes han aprofitat per fer-se valer. És el cas de les següents sis, seleccionades durant el congrés ITWorldEdu 2014 Mobilizing Schools, una trobada impulsada per la Generalitat, l’Ajuntament de Barcelona i el clúster català del sector de la tecnologia educativa Edutech.
1. Una app inclusiva per aprendre a llegir
“El material escolar acostuma a anar enfocat a alumnes amb altes competències, i no té en compte la varietat d’intel·ligències múltiples”, explica María Fernanda del Real, responsable de BubbleBooks, una editorial digital que es dedica a la creació d’apps per a treballar la lectura d’una manera inclusiva. Entre els recursos de l’aplicació, s’hi troben diversos tipus de lectura, registre de la veu, diversitat de tipografies i colors, format karaoke… Tot això, segons Del Real, per adaptar la lectura a les diferents necessitats dels infants.
2. Experiències des de classe fins al sofà
“És important també baixar del núvol i treballar entorn, amb una connexió entre l’aula i la família”, apunta Marta Montserrat. El seu projecte, l’aplicació Emokio, és una eina digital que permet “aprendre via experiències i emocions”. En el seu cas, no només proporcionen un software, sinó també el dispositiu, un personatge que té forma de robot infantil i anomenen Quiric. En Quiric projecta pantalles interactives i interactua ell mateix amb els nens i nenes.
3. Crea-ho tu mateix i comparteix
Les apps amb què treballen a La Factoria Interactiva permeten als seus usuaris -docents, pares i mares o fins i tot els propis infants- crear els continguts digitals que desitgin. “Què pots crear? De tot: presentacions, narracions i històries, jocs diversos, activitats…”, explica Gemma Malet. I un cop elaborats -“poden ser implementats per logopedes, per exemple, o altres professionals”-, el creador les pot compartir perquè tothom reprodueixi l’activitat ideada.
4. Robòtica des del mòbil
És l’única aplicació per a mòbils i tauletes que permet programar un robot i controlar-lo. Des de Ro-Botica, Rocío Lara defensa que la creació i ús de robots per part dels infants “incrementa la motivació, amplifica la informació, treballa altres intel·ligències i, a més, combina el món virtual amb el real”. La “manipulació d’artefactes”, segons Lara, és fonamental en un món en què cada cop més coses succeeixen online.
5. El big data i la neurociència en l’educació
Grans quantitats d’informació personalitzada per poder oferir una educació individualitzada. És el gran repte del big data aplicat a l’educació. “Fem un mapa del cervell infantil per adaptar l’aprenentatge adaptat a l’individu”, explica Karen Márquez, del projecte Infantium. Un cop gestionada tota la informació sobre el nen, es canalitza en una app, que va dirigida principalment als infants d’entre 0 i 6 anys. “Quan el nen o nena té 5 anys el 85% de la infraestructura cerebral ja l’ha creada”, sentencia Márquez per reforçar la seva iniciativa.
6. Milers de recursos educatius en xarxa
“Volem fer la revolució en l’educació igual com s’ha fet a la música o al món del cinema”. Així presenta Tiching Dídac Arnau, una xarxa educativa escolar i docent que permet cercar tota mena de continguts i recursos educatius a internet, “indexats segons criteris pedagògics”. Un cercador i a la vegada xarxa social, en la qual els docents poden marcar perfil. Ara compten ja amb 350.000 usuaris.