El Saló de l’Ensenyament compleix 25 anys amb l’edició que comença aquest dimecres, però la seva directora, Roser Soley, assegura que cada any és una novetat pels estudiants de secundària que s’hi apropen per intentar decidir sobre com continuar els seus estudis.
Soley considera que és una oportunitat important per als estudiants. “Hi ha una manca d’assessorament a les escoles, i el professor o educador ja fa prou com per haver d’assumir aquesta tasca”, assegura. Per això el que recomanen des del Saló és que els estudiants es preparin la visita, i en aquesta línia fan arribar una guia prèviament a tots els instituts.
65 mil persones van passar l’any passat pel Saló, que es troba en el marc de la Setmana de la Formació, amb la fira Futura, de màsters i postgraus, i la Fira d’Empreses Simulades, que l’any passat va rebre un total de 76 mil visitants. Enguany el Saló comptarà amb 190 expositors. Què ha de fer el o la jove estudiant que hi arribi per no perdre’s?
“El fulletó que fem arribar als instituts presenta les diferents opcions i inclou un plànol, i un cop arriben al Saló, si ho necessiten, hi ha un servei d’orientació amb el qual poden rebre 15 minuts d’assessorament personalitzat”, explica la directora.
Creix la formació professional
L’oferta formativa present en el Saló de l’Ensenyament no és només universitària. Segons la directora Roser Soley, la meitat de l’oferta de la fira és de Formació Professional. S’ofereixen 150 cursos de les diferents famílies professional i del programa de FP Dual. La FP es troba en expansió i ja representa el 40% d’estudiants de secundària postobligatòria, segons recull l’Anuari de la Formació Professional de Barcelona.
Eduard Requena, responsable de FP de la Federació d’Ensenyament de CCOO, assegura que “històricament l’FP sempre ha sigut una mica infravalorada, perquè semblava que cap allà hi anaven els dolents i encara queda part d’aquest prejudicis, però des que es van implantar els cicles formatius i es van implantar les ofertes de les diverses especialitats hi ha hagut un canvi”.
Soley assegura que, en un moment de crisi com l’actual, no veu un prejudici cap a la FP, “perquè la gent surt molt preparada per a una professió”, i afegeix que “ens hem d’acostumar a treure’ns els prejudicis, perquè a altres països com Alemanya o França la formació professional està molt ben valorada”.
Requena coincideix en el paper que ha tingut la crisi en potenciar aquests estudis, però afegeix que “faltaria donar-li un impuls final pel que fa a millorar la imatge i ofertar més places, perquè enfront a altres models europeus que podríem tenir en compte, aquí tenim molt poca oferta”, lamenta.
El sindicalista valora positiu el paper del Saló. “Encara que sigui d’una manera puntual, ajuda els estudiants a veure tota la oferta que hi ha disponible i que són uns estudis que tracten amb profunditat la branca professional que trien, que tenen una inserció laboral alta, i que es poden continuar amb estudis superiors”, assegura. No obstant, reclama “potenciar a l’ESO més orientació i més informació, perquè encara és majoritària la imatge que es dóna als estudiants de que si van a un grau mig o un grau superior és que han fracassat en els estudis”.
Estudiants desorientats
“La majoria de nanos que vénen estan més perduts, potser vénen perquè l’institut els porta i a veure què els hi ensenyes”, explica Anna Lladó, coordinadora de l’àmbit de promoció d’estudis de la Universitat Pompeu Fabra, un dels molts centres que participa a la fira.
Per altra banda Lladó remarca que “n’hi ha que estan molt conscienciats amb la seva formació universitària i s’han informat prèviament de tot, que s’apropen al Saló per comparar centres o perquè volen parla amb estudiants”. La UPF porta a l’esdeveniment estudiants de tots els graus que ofereix per tal que expliquin la seva experiència de primera mà als futurs estudiants.
La responsable de promoció de la UPF remarca que, tot i que el Saló és “monumental” i “l’aparador més gran de la formació universitària a Barcelona”, la principal font d’informació dels estudiants és la web de la universitat. A més, reivindica com a més atractives les activitats més de proximitat.
“Fem visites als centres de secundària, fem presentacions a la mateixa universitat, que els hi permeten visitar-la, però molts centres no s’interessen per aquestes sessions que els hi oferim des de totes les universitats perquè tenen un calendari molt apretat i se centren en la visita al Saló”, explica.