Salt de llargada agafats de la mà, curses també agafats de la mà o per relleus… Ahir les proves d’atletisme al Centre Esportiu Municipal Can Dragó de Barcelona eren d’allò més cooperatives. Com cada any, l’entitat Joc Viu organitzava les seves jornades per a l’esport i el lleure inclusius amb nens i nenes de centres ordinaris i centres d’educació especial de Barcelona -per a infants amb discapacitats intel·lectuals-, però, a més, ahir s’hi va sumar la Campanya Mundial per l’Educació, una coalició d’ONG d’arreu del món que cada any centra la seva activitat en sensibilitzar sobre un aspecte de l’educació, i que aquest 2014 anava dirigit a exigir una educació inclusiva per als nens i nenes amb discapacitats.
Durant tot el matí, els nens i nenes de 14 escoles de Barcelona van participar en les primeres jornades d’aquestes activitats lúdicoesportives, que en els propers dies hauran reunit fins a 900 alumnes. La intenció és, “més que competir, com és habitual en l’esport, que aprenguin a sumar capacitats“, explica Tate Bonany, en evident referència al lema de la campanya d’aquest any, Sumem capacitats, pel dret a una educació inclusiva. “Visualitzem una societat plural que, mitjançat la cooperació i la convivència, fa evident que una escola per a tothom és possible”, sentencia Bonany.
A les Jornades Esportives de Joc Viu, a més de la Campanya Mundial per l’Educació, també s’hi va sumar Dincat, la federació que agrupa les principals entitats de persones amb discapacitat. “A Catalunya hem avançat molt en drets, però hem d’acabar de garantir el dret a que totes les famílies puguin escollir l’educació més adequada per als seus fills, siguin escoles ordinàries o especials”, s’expressava la presidenta de Dincat, Rosa Cadenas.
La Campanya va més enllà a Catalunya: educació inclusiva
La Campanya Mundial per l’Educació és una iniciativa a nivell mundial de diverses ONG, sindicats i moviments socials vinculats a l’ensenyament que es van agrupar per fer un seguiment dels objectius que es va posar la Cimera de Dakar de l’any 1999, precisament de cara al seu cumpliment l’any 2015. Cada any, aquesta campanya, que actua a 100 països, ha posat el seu focus en un àmbit o dret relacionat amb l’educació que calgués reforçar. I aquesta vegada ha estat el torn del dret a l’educació per als infants amb discapacitat.
“En altres països, on aquests nens i nenes encara estan estigmatitzats, el principal objectiu era col·locar el seu dret sobre la taula; però com que a Catalunya hem avançat més en els darrers anys, hem acotat l’objectiu de la campanya a la petició d’una educació inclusiva”, explicava ahir Montse Bobés, coordinadora de la Campanya Mundial per l’Educació a casa nostra. A la resta d’Espanya, el marc ha estat el mateix, amb la participació de més de 7.000 nens i nenes en activitats a 28 ciutats diferents.
A més d’aquestes jornades festives i reivindicatives, que s’han concentrat aquesta setmana coincidint amb la Setmana d’Acció Mundial per l’Educació, la campanya es dedica tot l’any a sensibilitzar la comunitat sobre els seus objectius, a través del material didàctic que ells mateixos elaboren o amb la difusió del seu manifest, que ahir es va poder sentir a Can Dragó. “S’estima que 93 milions de nens viuen al món amb algun tipus de discapacitat, i les escasses dades disponibles demostren que aquestes persones amb necessitats educatives especials tenen menys oportunitats i formen un dels col·lectius més exclosos de l’educació”, arranca el document, que a nivell espanyol demana als Governs que destinin els recursos necessaris per fer de l’escola inclusiva una realitat.
En aquest sentit, la campanya demana, entre altres, “l’aturada de les retallades en educació”, “el compromís polític d’oferir informació més detallada sobre l’escolarització d’aquests alumnes” i “que tinguin les mateixes condicions d’accés que la resta de ciutadans”.