Article publicat a eldiario.es
La secretària d’Estat d’Educació, Formació i Universitats, Montserrat Gomendio, considera que a Espanya “no s’ha invertit bé” en l’última dècada, “la major part” del pressupost educatiu s’ha “desviat per reduir la ràtio alumne-professor i millorar el salari dels professors”. Les declaracions formen part del seu discurs d’aquest dilluns a Brasília, on va analitzar les males dades d’Espanya en el Programa per a l’Avaluació Internacional de les Competències d’Adults (PIAAC).
“A Espanya s’han invertit molts diners, però no s’han invertit bé. Per això tenim els resultats que tenim actualment. No ha estat una inversió eficient“. L’exposició de Montserrat Gomendio al Brasil posava l’accent en la despesa en Educació per justificar els desfavorables resultats d’Espanya en el informe PIAAC , l’informe PISA per a la població d’entre 16 i 65 anys.
No només va incidir en la quantitat d’inversió sinó també en quines partides s’han destinat els diners: “La major part de la inversió s’ha desviat a reduir la ràtio alumne-professor i a millorar el salari dels professors. La ràtio està en els 12 alumnes per professor. Per sota d’aquí s’ha demostrat que no hi ha millores. A més, s’ha millorat el salari dels professors sense oferir incentius, de tal manera que no tenen actualment els reptes suficients per anar millorant en la seva carrera”.
Montserrat Gomendio va assegurar que, en l’última dècada, Espanya ha duplicat el nivell d’inversió destinat a l’educació, però tot i així “no es veuen resultats satisfactoris”.
Espanya va obtenir 252 punts en comprensió lectora de l’informe PIAAC, 21 punts menys que la mitjana dels països de l’OCDE (273), la segona pitjor dada després Itàlia. Pel que fa a matemàtiques, va aconseguir 246 punts, 23 punts per sota de la mitjana dels països de l’OCDE (269). Aquesta vegada, la pitjor dada dels països participants en la competència.
A més, la proporció d’adults que se situa en els nivells més alts de rendiment és molt baixa en comparació amb la resta de països de l’OCDE: en comprensió lectora un 5% (OCDE, 12%) i en matemàtiques un 4% (OCDE, 13%).
Davant d’aquestes dades, Gomendio va assegurar que no es poden justificar les xifres per “un punt de partida desfavorable” perquè des de les generacions de les persones amb 65-55 anys “es van donar millores substancials” mitjançant l’augment de l’escolarització. “No obstant això, el problema principal és que, des de llavors, al nostre país l’adquisició de competències s’ha estancat en els últims 20 anys”.
La secretària d’Educació va defensar la LOMCE, aprovada pel Govern, com “una aposta per invertir en temps de crisi”. “Volem que els nostres alumnes siguin capaços de competir amb la resta d’alumnes del món i que quan acabin els seus estudis tinguin una formació que els afavoreixi l’ocupabilitat “, va afirmar.
A més, va tornar a assenyalar als professors quant a la seva formació. La secretària d’Estat va assegurar que era “fonamental poder atraure els millors professors. Actualment tenim un sistema d’accés a la carrera docent que posa molt més èmfasi en l’experiència que en els mèrits“.